مخمل و ابریشم کاشان «طاووس نساجی ایران» در دومین جشنواره قهرمانان صنعت و اقتصاد به افتخار کارآفرین برتر و همچنین کارآفرین برگزیده استان  اصفهان در سال 1385 نائل آمد

مخمل و ابریشم کاشان (سهامی عام) ۵۶ سال پس از تاسیس اینک به پا خاسته و قله‌های افتخار و سازندگی را یکی پس از دیگری فتح و یادمان دوران شکوه و عظمت گذشته خودرا احیاء می‌کندکه همچنان «طاووس نساجی ایران » بماند. این شرکت که بصورت کاملترین مجتمع تولیدات نساجی شامل انواع مخمل‌های تزئینی و پرده‌ای که تنها تولیدکننده آنها در کشور می‌باشد و همچنین اولین تولیدکننده فرش ماشینی در کشور و انواع پارچه‌های کرپ و تترون و ترویرا و وال و... احداث گردیده و با بیش از نیم قرن سابقه خود یکی از درخشان‌ترین و صاحب‌ نام‌ترین مجموعه‌های نساجی کشور است پس از یک دوران رکود که حاصل نابسامانیهای «دست‌ساز» سالهای اخیر صنعت نساجی بود ازسال ۱۳۸۳ با اجرای طرحهای بازسازی و نوسازی توانسته مجدداً خود را سامان داده و بعنوان تولیدکننده‌ای توانمند در بازارهای داخلی و منطقه‌ای ظاهر شود.

و اینک پس از سه سال پر تلاش مجموعه مدیران و مسئولین و کارکنان شرکت با تعمیق باور «اگر بخواهیم، می‌توانیم» و با شعار «بیائید آنگونه کار کنیم که شگفتی باشد نه توجیه کرده‌ها و نکرده‌ها»

بسان اعضاء یک خانواده تولیدی با تلاش شبانه روزی درتدارک توسعه بازارهای هدف داخلی و باز‌پس‌گیری بازارهای منطقه‌ای غصب شده توسط رقبای خارجی بالاخص در محدوده محصولات انحصاری یعنی انواع مخمل‌های خود و همچنین تولید محصولات جدید غیرپوشاکی از قبیل منسوجات شیشه‌ای و ایمنی و تامینی است.

علیرغم هجمه‌ای که طی سالیان اخیر بر صنعت نساجی وارد آمد. این صنعت هنوز هم بالاترین ارزش افزوده و سطح اشتغال کشور را داراست و در صورت حداقل حمایت و هدایت مسئولین دلسوز نظام بازهم قادر است که در همه‌صحنه‌های اقتصادی و شاخص‌های آن از اولین‌ها باشد.

اگر چین میتواند با تولیدات نساجی، خود، دنیا را به تلاطم بیندازند و اگر نساجی ویتنام ویرانه شده امروز دارنده بالاترین رقم واردات کشورآمریکاست و اگر کشورهایی همانند ترکیه و کره جنوبی به سبب بالندگی نساجی، آنرا محورتنظیم برنامه‌های توسعه‌ای خود نموده‌اند پس ما هم که:

اولین ملتی بوده‌ایم که، نخ ریسیدیم.

اولین ملتی بوده‌ایم که، پارچه بافتیم.

اولین ملتی بوده‌ایم که، قالی بافتیم.

اولین ملتی بوده‌ایم که، با ارسال پارچه‌های هزار رنگ و طرح زرباف به امپراطورهای روم و یونان باستان صادرات انجام دادیم.

و اولین ملتی بودیم که، در عصر صفویه مد لباس طراحی کردیم و به اقصی نقاط جهان صادر کردیم.

میتوانیم لااقل گذشته دیرین و با شکوه خود را احیا کنیم. اگر اینهمه کالاهای نساجی چینی و کره‌ای و ترکیه‌ای و اروپائی در کشورما توزیع می‌گردد پس بیائیم اول به فکر بازار خود باشیم سپس به صادرات بیندیشیم.

بیائید همانند کشور ترکیه برای صنعت نساجی قانون ویژه حمایتی وضع کنید، البته با نظرخواهی از تولیدکنندگان نساجی و صاحبنظران و دست‌اندرکاران این صنعت آنوقت با یک محدوده زمانی معین آثار و دست‌آوردهای چشم‌خیره کن آنرا را مشاهده کنید.

مدیریت اندیشمند مخمل و ابریشم کاشان ابتداء با طرح توزیع پرسشنامه‌هایی سعی در تبیین وضع موجود و طراحی چشم‌انداز آینده صنعت نساجی و مخمل و ابریشم کاشان در درون آن نموده و مطرح نمود که «مامحکوم هستیم و بلااختیار؟ یا میتوانیم برنامه‌ریزی کرده وبه خدمات و تولیداتی دست‌یابیم که برای صنعت نساجی و شرکت مخمل و ابریشم ارزش افزوده ایجادکند؟»

سپس با حذف واحدها و عناصر تنبل‌کننده، طرح «کوچک‌سازی» شرکت موجود را محقق ساخت. در همین رابطه تعداد زیادی ازکارکنان (بالغ بر ۱۶۱۸ نفر) مشمول قوانین حمایتی شده و تعدیل گردیده و نیروهای مورد لزوم در تخصص‌های مورد لزوم جذب شدند تعداد قابل توجهی ماشین‌آلات فرسوده مفرط که برخوردار از توجیه فنی و تولیدی نبود حذف و سالنهای زیادی بازسازی و مجموعه کارخانجات ۳ گانه دریک مجموعه تجمیع و جانمایی سالنها و ماشین‌آلات بصورت یک خط تولید علمی درآمده و روانسازی شد. متعاقب آن و در جهت تحقق استراتژی (جدید ـ جدید) اقدام به ایجاد پژوهشکده و بازگشایی آموزشگاه شد و در جهت استمرار همکاری بسیار فعال با دانشگاه‌های کاشان بالاخص دانشکده نساجی دانشگاه آزاد و جذب برخی از اساتید و فارغ‌التحصیلان آن دانشکده توانست به دست‌آوردهای خیره‌کننده‌ای نایل آید.

متعاقب تحقق گام اول نسبت به فراهم کردن تمهیدات گام دوم اقدام و در اولین مرحله مقدمات اجرای طرح توسعه و تامین تکنولوژیهای روزآمد اقدام و به آماده‌سازی عرصه سایت جدید بمساحت ۳۰ هکتار واقع در کیلومتر ۱۵ جاده کاشان به قم شد و با تحقق طرح توسعه جدید برخوردار از آخرین تکنولوژیهای بافت انواع مخمل و تولیدات غیرپوشاکی نساجی، شرکت مخمل و ابریشم کاشان وارد مرحله جدیدی از حیات خود شده و خواهد توانست آوازه درخشان خود را احیاء و تثبیت نماید.

برخی از پروژه‌های محقق شده و در دست اقدام بشرح ذیل می‌باشد:

- طرح بافت پارچه‌های شیشه‌ای برای اولین‌بار در جهان با استفاده از ماشینهای بافندگی ماکوئی که هم‌اینک بطور کامل و در سطح وسیعی از خارج وارد می‌گردد

- تنظیم برنامه‌های توسعه با رویکرد تولید کالاهای نهایی نساجی پوشاکی

- طرح تولیدمنسوجات مورداستفاده صنعت کمپوزیت

- طرح فرآوری و تولید پارچه‌های چادر مشکی بجهت داشتن انحصاری ماشین‌آلات ویژه این محصول در این شرکت پس از۳ سال مطالعه و تحقیق

- راه‌اندازی مجتمع‌های تولیدی کوچک و زودبازده و خانگی (طرح دوخت لباس عروسکی ـ طرح تکمیل بافته‌ها در منازل با استفاده از حداقل امکانات خانواده‌ها ـ فعال نمودن واحدهای خدماتی بخش مخمل بصورت پیمانکاری و ... )

- طرح تولیدمنسوجات فلورسنت با موارداستفاده ایمنی و بهداشتی.

- طرح ایجاداشتغال ازطریق توزیع مشترک محصولات و سفارشات تولید برای پر کردن ظرفیتهای خالی سایر تولیدکنندگان

- تولید برخی مواد معین نساجی پرمصرف

و برخی طرحهای دیگرکه در آینده نزدیک به اطلاع عموم خواهد رسید.

آنچه محرز می‌باشد، اینست که بهای پیشرفت بخصوص توسعه صنعتی از طریق توسعه فرهنگ کارآفرینی (فردی ـ سازمانی ) یقیناً ارزانتر از سایرگزینه‌ها و الگوهای دیگر توسعه است چراکه توسعه کارآفرینی، غیر از رشد جامعه، اختیاردهی و بهسازی اجتماعی را نیز همراه می‌آورد.

امروز تسهیل شرایط بهره برداری از یک فکر و ایده کارآفرین و وضع مقررات آسان‌کننده و سرعت بخش اقدامات کارآفرینانه یک عامل عمده و تعیین‌کننده رفاه و ترقی عمومی است.

اعطای تسهیلات ویژه به کارآفرینان برگزیده جشنواره‌هایی از قبیل جشنواره قهرمانان صنعت و اقتصاد، بلاشک فرهنگ کارآفرینی را در کشور توسعه داده و آن را به یک فرهنگ ملی تبدیل خواهد کرد.

این شرکت طی سال‌های گذشته جهت دارا بودن سهام عمده شرکت توسط بانک ملی ایران و سازمان خصوصی به اشتباه دولتی تلقی شده و نتوانسته است از تسهیلات جاری دولتی بهره گیرد و اگر نبود مساعدتهای قابل تقدیر مدیریت محترم شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران طی سال ۱۳۸۳ یقیناً هیچیک از برنامه‌های بازسازی و تجمیع و توسعه شرکت محقق نمی‌گردید و آنچه که جامه عمل پوشیده در این شرایط و بدون مساعدتها و به همت مجموعه کارکنان و مدیران شرکت حاصل آمده است بنابراین اگر همراهی افزونتر و بموقع سهامداران محترم و امکان بهره‌مندی از تسهیلات دولتی بود، چه بسا توفیقات و کارآفرینی‌ها و دستاورد‌های چشمگیری که حاصل می‌آمد و جامعه نساجی و صنعت کشور شاهد آن بود.