گروه بورس - قرارداد انتشار کتاب «تاریخ حسابداری جهان» توسط انتشارات امرالد منعقد شد. بیستمین چاپ این کتاب توسط گروهی از برجسته‌ترین استادان حسابداری جهان متشکل از گاری جان پرویتز (استاد دانشگاه وسترن آمریکا) - پیتروالتون (دانشکده حسابداری فرانسه) و پیتر واینرز (استاد دانشگاه سیدنی استرالیا) به رشته تحریر در خواهد آمد. در این چاپ فصل خاصی به تاریخ حسابداری ایران اختصاص یافته که این بخش توسط پروفسور ذبیح‌الله رضایی استاد برجسته حسابداری دانشگاه ممفیس آمریکا و غلامحسین دوانی، عضو جامعه حسابداران رسمی ایران تهیه خواهد شد که نامبردگان هفته گذشته قرارداد مربوطه را امضا کردند. خبرنگار ما در این فاصله توانسته گفت‌وگوی تلفنی با پروفسور رضایی انجام دهد که از نظرتان می‌گذرد:

با خبر شدیم که قرار شده تاریخ حسابداری ایران به رشته تحریر در آید و جنابعالی به اتفاق آقای غلامحسین دوانی این بخش را تقبل کرده‌اید اگر ممکن است بیشتر در این رابطه توضیح دهید.

پروفسور گاری جان پرویتز از دوستان شخصی اینجانب هستند که قرار بود در سومین کنفرانس بین‌المللی حسابداری ایران نیز شرکت کند که متاسفانه قادر به حضور نیست. وی علاقه خاصی به جامعه ایرانی دارد و در جریان تحولات حرفه حسابداری ایران نیز قرار گرفته و با توجه به بحث‌هایی که با یکدیگر داشتیم مشتاق شد که در چاپ بیستم کتاب معروف تاریخ حسابداری جهان فصل خاصی را به حسابداری ایران تخصیص دهد و قبلا نیز از من قول گرفته بود که مسوولیت این فصل را بر عهده گیرم. اینجانب در سال گذشته به ایران آمدم و این موضوع را با دوست و همکلاسی سابقم غلامحسین دوانی، مطرح و از وی قول گرفتم که دو نفری این مسوولیت را بر عهده گیریم که وی نیز به‌رغم ناراحتی بینایی آمادگی خود را اعلام و خوشبختانه در سفر اخیرش به کانادا با امضای قرارداد متعهد شده‌ایم تا برای اولین بار تاریخ حسابداری ایران را به جهانیان به‌صورت مکتوب و مستند ارائه کنیم.

جناب پروفسور با توجه مسافرت‌های اخیرتان و حضور در کنفرانس‌های حسابداری اوضاع حرفه حسابداری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به‌رغم آنکه بیش از سی سال است در آمریکا هستم، اما به‌طور مرتب هم از طریق مسافرت و دیدار وهم از طریق ارتباط با فعالان حرفه در ایران در جریان تحولات حرفه حسابداری ایران قرار دارم و در آمریکا و کنفرانس‌های بین‌المللی به طرق مختلف این تحولات را بازگو می‌کنم خوشبختانه به جرات می‌توانم بگویم در دیدارهای دوساله اخیر با نسلی از دانش آموختگان رشته حسابداری و مدیریت مالی مواجه شدم که باعث غرور اینجانب شد و تصور می‌کنم حرفه حسابداری در ایران چنانچه به فناوری‌های نوین الکترونیکی دست یابد می‌تواند در خاورمیانه ادعای والایی داشته باشد کما اینکه در خارج از کشور نیز استادانی ایرانی در سطح بین‌المللی مطرح هستند.