دنیای اقتصاد-یزد: در خبرها آمده بود که بودجه استان‌ها در سال ۱۴۰۲ با توجه به تورم، با فاصله قابل توجهی از هم تغییر کرده و در میان ۳۱ استان، منابع بودجه ۲۱ استان، با توجه به تورم، کاهشی بوده و رشد حقیقی منفی داشته است.

بر اساس رشد حقیقی بودجه استانی، یزد با رشد منفی ۲۱.۵ درصدی، بیشترین کاهش را داشته و آذربایجان شرقی، کرمانشاه و اصفهان هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

با این حال در قانون بودجه ۱۴۰۲، تنها ۱۰ استان، افزایش حقیقی بودجه را تجربه کرده‌اند ؛ بوشهر با رشد نزدیک به ۵۰ درصدی، بیشترین رشد را به نام خود ثبت کرده و گیلان، خوزستان و زنجان نیز در رده‌های بعدی ایستاده‌اند.

درباره این خبر رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد گفت : خبر کاهش بودجه استان به هیچ وجه درست نیست و بهترین وضعیت را در پیشبرد طرح‌های عمرانی شاهدیم.

مجید دهقانی زاده با اشاره به رشد ۳۷ درصدی اعتبارات ابلاغی استان در سال جاری اظهار داشت : علاوه بر این اعتبارات ، مجموع اعتبارات خارج استانی در قالب سفر رئیس جمهور نیز به بودجه استان افزوده شده است.

 وی با اشاره به شعار سال مبنی بر مهار تورم افزود: یکی از عوامل تاثیرگذار در این بخش ، ناترازی بودجه است ، به این مفهوم که رشد اعتبارات بدون در نظر گرفتن تحقق منابع ، در رشد تورم و سفره مردم خواهد گذاشت که در این راستا کنترل ناترازی و انضباط بودجه ای بصورت جدی مدنظر قرار گرفت.

رئیس سازمان مدیریت یزد با بیان اینکه سیاست دولت ، انقباظی بودن کلان بودجه است تا نتایج آن در سفره های مردم و کنترل تورم مشاهده شود ، تصریح کرد : بر همین اساس ، اعتبارات استانها متناسب با واقعیت ها در نظر گرفته شد و این امر به مفهوم کاهش اعتبارات استان یزد نیست.

دهقانی زاده افزود : علاوه بر رشد ۳۷ درصدی اعتبارات ابلاغی استان و اعتبارات سفر استانی رئیس جمهوری به یزد ، در ۲ سال اخیر چهار هزار میلیارد تومان کمک اعتباری به استان پرداخت شده که بالغ بر ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن در قالب کمک سازمان برنامه و بودجه و برای تکمیل طرح‌های استان بوده است.

 وی با بیان اینکه اگر برخی اعتبارات متفرقه نظیر معادن را در نظر گرفته شود که معادل با بخش اعتبارات استانی یزد است ، اعتبارات این استان به میزان ۲۰ یا ۳۰ درصد بالاتر از تورم خواهد بود ، درباره تعهد نسبت به احقاق حقوق استان هم گفت : در سال گذشته شاهد تخصیص بالای ۷۵ درصدی اعتبارات استانی بوده ایم در حالی که این میزان در سال‌های قبل‌تر حداکثر ۴۰ درصد بوده است.

این مسئول تأکید کرد : در حال حاضر بهترین وضعیت را در پیشبرد پروژه ها داریم که بهره برداری از طرحهای مختلف بیانگر این وضعیت در سراسر استان یزد است.