رشد تمام شاخص های صنعت و معدن استان یزد

دنیای اقتصاد_یزد: محمدکاظم صادقیان به مناسبت دهه تولید و تجارت در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: مجموع ارزش افزوده استان در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۷۷ هزار میلیارد تومان بوده که سهم صنعت و معدن از این بخش ۴۷ درصد بوده که بیانگر صنعتی و معدنی بودن استان یزد است.

وی با اشاره به روند رو به رشد این سهم و توسعه بازارهای صادراتی به عنوان استراتژی‌های استان در حوزه صادرات  صادرات ۴۷۳ میلیون دلار با وزن ۳۲۵۶ هزار تن بوده در سال گذشته خبر داد و افزود : بیشترین کشورهای هدف صادارت استان شامل عراق، پاکستان، امارات، اندونزی،‌افغانستان، ترکیه و عمان است.

مدیرکل صمت یزد با با اشاره به صدور ۶۳۸۸ مورد جواز تأسیس و جایگاه نخست یزد از این حیث خاطرنشان کرد: طی سه ماهه ابتدایی امسال ۲۳۰ مورد جواز تاسیس با پیش بینی اشتغال بالغ بر ۶هزار نفر صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۷.۳ درصد رشد داشته و از نظر سرمایه‌گذاری در این بخش نیز ۲۷ درصد رشد داشته و امسال هم شاهد رشد ۴۲ درصدی طی سه ماهه ابتدایی هستیم.

وی با اشاره به رتبه نخست استان یزد در بخش تنوع مواده معدنی با ۵۰ نوع ماده و رتبه دوم از نظر میزان ذخایر و استخراج و رتبه چهارم از نظر تعداد معادن مورد بهره برداری از وجود ۸۷۷ مورد پروانه‌های بهره‌برداری صادره استان در بخش معدن خبر داد.

وی در ادامه به جایگاه نخست یزد با تولید ۱۸ میلیون تن کنستانتره آهن در کشور ، وجود ۷۵۴ واحد معدنی فعال با ۱۵ هزار اشتغال و ۲۲۰ واحد و تلاش برای احیای حداقل ۲۰ واحد در سال جاری و برخی برنامه های اکتشافی در بخش معادن با افزایش ظرفیت تکنولوژی و تکمیل زنجیره تولید به عنوان یک راهبرد در حوزه تولید اشاره کرد.

مدیرکل صمت یزد با بیان اینکه ارتقاء بهره وری یکی از مهمترین راهبردهای استراتژیک با توجه به ناترازی بخش انرژی و توسعه مدیریت دانش است از توجه ویژه به مدیریت بازرگانی داخلی با وجود ۱۰ اتاق اصناف و ۱۷۷ اتحادیه صنفی و وجود افزون بر ۵۸ هزار واحد صنفی و ایجاد ۱۴۵ هزار فرصت شغلی در استان خبر داد.

صادقیان در ادامه صادرات فرش در راستای انتقال فرهنگ کشور با توجه به فعالیت ۳۵۰۰ کارگاه بافندگان خانگی در این حوزه و تقویت سهم اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک ، فعالیت ۲ هزار و ۳۰۹ واحد دارای پروانه کسب مجازی کشور و ۶۳ مورد در استان یزد از دیگر ظرفیت های حوزه صمت استان عنوان کرد.

وی در پایان از افزون بر سه هزار مورد رسیدگی توسط بازرسی از تعدا ۵۳۸۰ مورد گزارش واصله از سوی مردم ، بالغ بر یکهزار مورد مجهول خر داد که در مجموع تعداد ۳۳۴ مورد آن منجر به تشکیل پرونده شده است.