تامین ۶۵ هزار سبدجهیزیه برای اقشار آسیب پذیر تاکنون

پروژه مشترکی  که با اجرای آن نه تنها نیاز گروهی از اقشار آسیب‌پذیر رفع و منجر به بهبود وضعیت معیشتی آنها می‌شود، بلکه سرآغازی خواهد بود برای تامین مالی تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی، بدون «خلق نقدینگی».

بی تردید در ابعاد ملی نیز، اجرای چنین ساختاری قطعا می‌تواند به افزایش رفاه در سطح جامعه و دسترس‌پذیری برای خرید کالای بادوام بیانجامد؛ اتفاقی که در طول مدت «اجرای این پروژه مشترک»،  شاهد آثار مثبت آن در مناطق محروم  بوده ایم.

از این رو، توسعه این پروژه می‌تواند به پروژه‌های بزرگی نظیر «تهیه جهیزیه برای جوانان» منجر شود که افزایش آمار «ازدواج» و «اشتغال» را به عنوان دو هدف دولت- در حوزه اجتماعی و اقتصادی- در پی خواهد داشت؛ چنانچه تاکنون ۶۵ هزار سبد جهیزیه سبب شد تا «اقدام مشترک سککوک و کمیته امداد» با توجه به اهدافی که دنبال می‌کند، مورد تایید اصولی بهارستان‌نشینان نیز، قرار گرفته و نمایندگان مردم در کمیسیون‌های مختلف مجلس شورای اسلامی حمایت خود را از چنین اقداماتی در راستای گسترش رفاه اجتماعی اعلام کنند.

حمایت ۹ کمیسیون مجلس از پروژه مشترک حمایتی

غلامرضا منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بر ضرورت تقویت سامانه‌های بانکی در راستای حمایت از اشتغال جوانان تأکید کرده و می‌گوید: مشکلی که امروز در نظام بانکی ما وجود دارد مربوط به خلأهای موجود در زنجیره تأمین است. هرچقدر در حوزه خدمات و شیوه تأمین مالی شفاف عمل کنیم به همان اندازه اعتمادآفرینی صورت خواهد گرفت و  ضریب رضایتمندی مردم افزایش پیدا می‌کند.

رحیم زارع، عضو‌ کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز می‌گوید: مجلس با چنین تدابیری موافق بوده و آماده است تا موانع پیش روی آن‌ها را بردارد. باید تدابیر این چنینی برای رفع نیاز اقشار ضعیف جامعه بیش از پیش مدنظر باشد تا فاصله طبقاتی رخ داده تا حدودی کاهش یافته و امید بیشتری به جامعه تزریق شود.

زهرا شیخی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم اقدامات سککوک و کمیته امداد را از چندین جنبه قابل بررسی و استمرار می داند.

مسلم صالحی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که شیوه سنتی تامین مالی از این بابت که به هدف مورد نظر اصابت نمی‌کند دیگر جوابگو نخواهد بود. بنابراین جایگزین کردن روش سنتی اعطای تسهیلات با روش‌های جدید حمایتی باید یکی از سیاست‌های دولت و مجلس باشد.

احمد علیرضابیگی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نیز می‌گوید: امروزه ما به منظور رصد کردن فعالیت دستگاه‌ها در ارائه تسهیلات حمایتی به ویژه ازدواج و اشتغال جوانان نیازمند سامانه‌های جامع و شفاف هستیم که در این میان سککوک می‌تواند به عنوان یک سامانه جامع در خدمت اشتغال جوانان و ازدواج آنها باشد.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس معتقد است که یکی از کارهایی که در راستای حمایت از اقشار ضعیف باید صورت پذیرد این است که منابع به درستی هدایت شوند و شفافیت در نظر گرفته شود. به اعتقاد او، سککوک به عنوان یک ابزار از این قابلیت برخوردار است و می‌تواند نقش مهمی را در هدایت شفاف و به دور از نظامات پیچیده اداری بازی کند و در راستای رفع محرومیت گام بردارد.

ضرورت استمرار پروژه های مشترک حمایتی

خلیل بهروزی‌فر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با اشاره به این پروژه مشترک بین سککوک و کمیته امداد، می‌گوید: باید همسو با علم روز در مسیر بهبود شرایط زندگی به ویژه برای اقشار آسیب‌پذیر گام برداریم، ضمن اینکه سامانه سککوک می‌تواند در مسیر کاهش بروکراسی اداری نیز مفید باشد.

غلامرضا نوری قزلجه عضو کمیسیون کشاورزی نیز معتقد است که حمایت از اقشار کم‌برخوردار با تامین مالی و ایجاد فرصت برای خرید لوازم خانگی داخلی به نوعی حمایت از تولید داخل نیز می‌‌باشد که به اجرایی شدن شعار سال یعنی “مهار تورم” و “ رشد تولید” می‌انجامد.

عزت‌الله اکبری تالارپشتی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز تاکید دارد: نظام زنجیره تأمین مالی کشور نیازمند تحول جدی است تا امیدآفرین، محرومیت‌زدا حامی تولیدکننده باشد و امیدواریم که با سککوک این اتفاقات رخ دهد و نظام تأمین مالی کشور هر روز رشد و توسعه پیدا کند.