گروه گردشگری: صبح دیروز در موزه استاد فرشچیان در محل کاخ سعدآباد، از دو اثر استاد محمود فرشچیان توسط محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر رونمایی شد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در این مراسم گفت: همواره مهم‌ترین هدایایی که به سفرا در سازمان ملل می‌داده‌ام آثار این استاد بوده است. بزرگی، عظمت و انسان‌دوستی ایرانیان در آثار فرشچیان به وضوح دیده می‌شود و هر بار که این هدایا را به دیگران می‌دهم، آنان متحیر شده و از حرف تهی می‌مانند.

ظریف افزود: به فرض اینکه برخی بخواهند برای ما لاف قدرت بزنند، اگر آثار استاد فرشچیان را مطالعه کنند خواهند دید که فقط با زبان اکرام و احترام و بزرگی می‌توانند با ایرانیان سخن بگویند. معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این مراسم گفت: جمهوری اسلامی ایران در عرصه صنایع دستی یکی از سه قدرت بزرگ دنیا بوده و در خلق صنایع دستی حرف نخست را در دنیا می‌زند. مسعود سلطانی‌فر افزود: آثار تاریخی ایران زمین نه‌تنها در جغرافیای کشور بلکه در تمامی منطقه و حتی کشورهای شرق وجود دارد و محلی برای تجمع گردشگران و فرهیختگان است.

وی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در این زمینه یادآور شد: تفکر دولت کنونی، خرد، تدبیر و تعامل و گفت و گو با تمامی کشورها است و امیدواریم با رویکرد در پیش گرفته شده و با بهره‌مندی از ظرفیت‌های غنی این سرزمین، بتوانیم به جایگاه اصلی‌مان در عرصه‌های علمی، ادبی، هنری و... برگردیم.

سلطانی‌فر اظهار کرد: در عرصه هنری نابغه‌هایی همچون استاد فرشچیان مانند نگینی برای این سرزمین به شمار می‌روند که همواره می‌‌درخشند و ما باید زمینه ظهور و بروز چنین افرادی را برای آینده مهیا کنیم.

معاون صنایع دستی کشور همچنین در این مراسم با اشاره به اینکه تنها موزه کوچک صنایع‌دستی در کاخ سعد‌آباد در دولت پیش تعطیل شد و هنوز احیا نشده است، گفت: آثار هنرمندان بی‌نظیر این مملکت در انبارها می‌پوسد. بهمن نامور مطلق در ادامه اظهار کرد: استاد فرشچیان پیر و مرشدی است که کشورهای همسایه غبطه داشتنش را می‌خورند.

وی افزود: استاد فرشچیان چند خواهش نه برای خودش بلکه برای فرهنگ و هنر جامعه‌اش دارد؛ خواهش‌هایی که اگر از هر کشوری کرده بود تا به حال محقق می‌شد. یکی از این موارد موزه‌ای بزرگ برای صنایع دستی کشور است که متاسفانه همان موزه کوچک در کاخ سعد آباد نیز در دولت پیشین تعطیل شد و هنوز هم احیا نشده است و آثار هنرمندان بی‌نظیر این مملکت در انبارها می‌پوسد. یکی دیگر از پیشنهادهای استاد فرشچیان راه‌اندازی دانشگاه هنرهای ایرانی برای حفظ هویت فرهنگی جامعه بوده که متاسفانه بیش از یک دهه در پیچ و خم بوروکراسی گیر کرده است.