لزوم راه‌اندازی فروشگاه‌های صنایع دستی در سایت‌های گردشگری

شبکه فروشگاه‌های نشان‌دار صنایع‌دستی برای ارائه آثار باکیفیت و شناسنامه‌دار در سطح کشور ایجاد می‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از مرکز روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بهمن نامورمطلق، معاون صنایع‌دستی در نشست هم‌اندیشی معاون و مدیران صنایع‌دستی با اعضای جامعه تورگردانان کشور که به‌منظور بررسی راهکارهای رونق فروش صنایع‌دستی برگزار شد با بیان این مطلب گفت: زمان آن فرا رسیده است که بخشی از انرژی و امکانات موجود برای بهره‌برداری از حضور گردشگران صرف شود که این مهم نیازمند ایجاد زیرساخت‌های بسیاری است. نامورمطلق ادامه داد: تعامل میان مدیران حوزه تورگردانی و بخش فروش و تجارت صنایع‌دستی، یکی از موارد مهمی است که می‌تواند در استفاده از حضور گردشگران و ارزآوری این بخش موثر واقع شود. معاون صنایع‌دستی با ارائه پیشنهاد تشکیل کارگروه با حضور نمایندگانی از جامعه تورگردانان و معاونت صنایع دستی افزود: این کارگروه می‌تواند به بررسی راهکارها، موانع و زمینه‌های همکاری جامعه تورگردانان و معاونت صنایع دستی بپردازد. وی درباره شبکه فروشگاه‌های نشان‌دار صنایع‌دستی گفت: این فروشگاه‌ها در حوزه قیمت‌گذاری، کیفیت، ارائه خدمات پس از فروش و کالاهای شناسنامه‌دار براساس استانداردها فعالیت می‌کنند و در کنار آن کارگاه‌های نمونه‌ای که صنایع‌دستی صادراتی تولید می‌کنند برای بازدید گردشگران به جامعه تورگردانان معرفی می‌شود. وی تصریح کرد: در بخش صنایع دستی ما نیازمند گفت‌وگو و هم‌اندیشی با دست‌اندرکاران حوزه گردشگری هستیم تا منافع درازمدت این بخش فراهم شود، حضور گردشگران خارجی در سایت‌های تاریخی و میراث فرهنگی فرصت مغتنمی است که باید از آن برای تامین منافع ملی استفاده شود. مدیر کل دفتر بازرگانی معاونت صنایع دستی نیز در این نشست از شناسایی ۸۱۷ فروشگاه معتبر صنایع دستی در سراسر کشور خبر داد و گفت: براساس مذاکراتی که با پژوهشکده هنرهای سنتی صورت گرفته است، فرصتی فراهم خواهد شد تا گردشگران از فضای این پژوهشکده بازدید کنند. پویا محمودیان با اشاره به اینکه ارتقای جایگاه صنایع دستی در میان گردشگران داخلی و خارجی از اهداف مهم این معاونت است، یادآور شد: با توجه به رشد و رونق گردشگری، صنایع‌دستی جایگاهی را که شایسته آن است، در میان توریست‌ها ندارد. وی اضافه کرد: ارتقای جایگاه صنایع دستی و رشد فروش در این بخش نیازمند همفکری همه دست‌اندرکاران حوزه گردشگری و صنایع دستی است.

بازارچه‌ها دست مافیا را کوتاه می‌کنند

سیدمحمدعلی واقفی، نایب رئیس جامعه تورگردانان در این نشست با اشاره به رشد ورود گردشگران خارجی به کشور با بیان اینکه وجود فروشگاه‌های صنایع‌دستی در سایت‌های تاریخی در فروش این آثار تاثیرگذار خواهد بود، ادامه داد: اکثر توریست‌ها صنایع‌دستی مورد علاقه خود را از اصفهان خریداری می‌کنند چراکه در حین بازدید از سایت‌ها و محوطه‌های تاریخی، فروشگاه‌های صنایع‌دستی در مسیر گردشگران وجود دارد. نایب رئیس جامعه تورگردانان تصریح کرد: ایجاد بازارچه‌های صنایع‌دستی با صلاحیت و مورد تایید سازمان میراث فرهنگی در جلوگیری از تشکیل مافیای فروش صنایع‌دستی نقش مهمی خواهد داشت. عباسعلی علیجانی از دیگر اعضای جامعه تورگردانان با اشاره به اینکه، صنایع‌دستی ایران یک برند ارزشمند در جهان است، یادآور شد: صنایع‌دستی باید به عنوان یکی از اهداف اصلی گردشگر معرفی شود. وی تصریح کرد: بسیاری از آثار صنایع دستی ایران در دنیا نظیر ندارد و ما باید از این فرصت برای ارزآوری استفاده کنیم، انجام دو اقدام بلندمدت و کوتاه‌مدت برای بحث فروش صنایع دستی لازم است. علیجانی همچنین بر ایجاد نمایشگاه‌های فروش صنایع‌دستی مطابق با استانداردها، تاکید کرد و افزود: عرضه صنایع دستی باکیفیت مناسب، بسته‌بندی استاندارد و قیمت مجاز در فروشگاه‌های معتبر در بحث فروش صنایع دستی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

کشورهای توریست‌پذیر برند هستند

عضو دیگر هیات‌مدیره جامعه تورگردانان در این نشست به معضلات موجود در حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: تمامی کشورهای توریست‌پذیر دنیا در حوزه صنایع دستی دارای برند هستند اما این ضعف در کشور ما وجود دارد، کیفیت صنایع دستی در چند سال گذشته کم شده و بسته‌بندی‌ها برای ارائه به گردشگران خارجی مناسب نیست. احمد سبط حسینی ادامه داد: تمرکززدایی در حوزه صنایع دستی یکی از مهمترین عوامل است چراکه این هنرهای سنتی در تمام شهرهای ایران گستردگی دارد. این عضو هیات‌مدیره جامعه تورگردانان اضافه کرد: صنایع دستی ما نیازمند کنترل قیمت، کیفیت و آموزش است. همچنین ایجاد فروشگاه‌های صنایع‌دستی در کنار سایت‌‎های تاریخی به فروش این آثار می‌انجامد.