هواشناسی به تهرانی‌ها هشدار داد/ بارش‌های سیل‌آسا و شدید در ۱۴ استان

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی فعالیت سامانه بارشی در کشور از بارش‌های سیل‌آسا و شدید در ۱۴ استان از جمله تهران خبر داد.

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز فعالیت سامانه بارشی در غرب، شمال غرب، ارتفاعات و دامنه‌های البرز و سواحل دریای خزر به‌صورت رگبار، رعدوبرق گاهی وزش باد شدید ادامه دارد.

فردا سه‌شنبه در شمال غرب،‌ سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های البرز، شمال شرق، دامنه‌های زاگرس واقع در استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری،‌کهگیلویه و بویراحمد و برخی مناطق در استان‌های فارس،‌ شمال کرمان و یزد رگبار، رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی شده است.

روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در مناطقی از شمال غرب، سواحل دریای خزر،‌ شمال شرق، شرق، جنوب و جنوب غرب واقع در استان‌های خوزستان، شمال بوشهر، شمال فارس،کرمان، یزد، خراسان جنوبی و خراسان رضوی رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید روی می‌دهد.

جمعه در شمال غرب، سواحل دریای خزر،‌شمال شرق و شرق کشور بارش‌ها ادامه خواهد داشت. همچنین در ساعات بعدازظهر در ارتفاعات زاگرس رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش تسنیم، طی سه روز آینده در اکثر مناطق کشور به‌ویژه نوار غربی، دامنه‌های جنوبی البرز و مرکز کشور وزش باد شدید روی می‌دهد که در مناطق مستعد پدیده گردوخاک دور از انتظار نیست. طی سه روز آینده دریای خزر، خلیج فارس و شرق دریای عمان مواج است.

هشدار نارنجی تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی

زمان پایان: دوشنبه 1403/02/24

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدو برق، تگرگ، صاعقه، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و در نواحی مستعد گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه 1403/02/24: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، گیلان، غرب مازندران، زنجان، قزوین، البرز، قم، تهران، شمال شرق خوزستان و جنوب لرستان

اثر مخاطره: اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد گرد و خاک محلی و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ

توصیه: پرهیز از سفرهای غیر ضروری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و لایروبی کانال‌ها و آب‌روها

هشدار افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: دوشنبه 1403/02/24

نوع مخاطره: وزش باد نسبتا شدید تا شدید، در برخی نقاط گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه 1403/02/24: تهران، قم، مرکزی، اصفهان، سمنان، یزد، کرمان، خوزستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، بوشهر، شرق هرمزگان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.