مترجم: مهدی نیکوئی nikoueimahdi@gmail.com سوئد یک مقصد گردشگری جذاب برای هر دو بخش سفرهای تفریحی و تجاری و محبوبیت آن نیز همچنان در حال افزایش است. صنعت توریسم در این کشور، سریع‌ترین رشد را در بین همه صنایع آن داشته و انتظار می‌رود درآمدهای آن طی دهه آینده دو برابر شود. درآمدهای گردشگران خارجی این کشور طی پنج سال گذشته دو برابر شده و حجم بازدیدها بیشتر از متوسط اروپا رشد داشته است. رشد در حال افزایش مسافران بین‌المللی و سوئدی همراه با بازارهای توسعه‌نیافته (بالقوه) فرصت‌های زیادی را به‌خصوص برای شرکت‌های بین‌المللی این کشور ایجاد کرده است. سرمایه‌گذاری‌های کلانی روی تسهیلات و زیرساخت‌ها انجام شده و پروژه‌های بیشتری نیز در سراسر کشور و در مقاصد تابستانی و زمستانی در حال اجرا هستند.

امروزی، مدرن، بکر و تازه

سوئد کشوری است که از نعمت‌های طبیعی بسیاری مانند فضاهای باز، هوای تازه، آب گوارا، طبیعت بکر و حیات‌وحش برخوردار است. سوئد را می‌توان کشوری وسیع دانست که تعداد ساکنان آن در هر کیلومتر مربع، تنها ۲۰ نفر است؛ این رقم را با ۲۴۶ نفر در بریتانیا مقایسه کنید. سوئد تمامی نیازمندی‌ها را برای یک تعطیلات فعال و یک مقصد امن فراهم کرده است. ترکیبی از دارایی‌های طبیعی منحصربه‌فرد، میراث فرهنگی و زندگی شهری بین‌المللی باعث شده که سوئد یک مقصد جذاب در تمام طول سال باشد. پایتخت سوئد یعنی استکهلم به عنوان جذاب‌ترین شهر جهان برای کنفرانس‌های بین‌المللی شناخته می‌شود و همچنین ارائه‌دهنده یک چشم‌انداز شهری مهیج، رو به رشد و مدرن است. جذابیت این کشور همچنین در ترکیب تجربیات و فعالیت‌های ممکن مانند اسکی، ماجراجویی و طبیعت‌نوردی، روزهای تفریحی (فراغت) در سواحل شنی یا قایقرانی در مجمع‌الجزایر کنار سواحل نهفته است.

چرا سوئد موفق شد؟

بخش توریسم سوئد ارائه‌دهنده هر چیزی است که یک گردشگر نیاز دارد: تسهیلات، طبیعت زیبا و بکر، امنیت و دسترسی آسان.

• طبیعت و محیط‌زیست منحصربه‌فرد و فعالیت‌های مبتنی بر آن

سوئد با مدیریت مناسب توانسته است یکپارچگی محیطی مقاصد خود را حفظ کند. از طرفی ترکیب ویژگی‌های مختلف طبیعی با یکدیگر، فضایی منحصربه‌فرد برای دوستداران طبیعت ایجاد کرده است. حیات وحش و تنوع و تعداد گونه‌های مختلف جانوران نیز در این کشور قابل توجه است. در سوئد می‌توان طبیعتی چهار فصل مشاهده کرد که هر کدام از آنها ویژگی‌های خاص خود را داشته و گردشگران به‌خصوصی را جذب می‌کنند اما پتانسیل سوئد تنها در ویژگی‌های فصلی و طبیعی آن خلاصه نمی‌شود، بلکه می‌توان به ساکنان آن نیز توجه کرد. مردم سوئد به کیفیت خدمات بهای زیادی می‌دهند، میهمان‌نواز بوده و مهارت‌های زبانی بالایی دارند. از طرفی موفقیت سوئد را می‌توان به‌دلیل ترکیب فعالیت‌های مختلف و محصولات متنوع گردشگری با ویژگی‌های طبیعی دانست. می‌توان ادعا کرد هر کجا فرصتی وجود داشته، فعالیت گردشگری توسعه یافته است. فعالیت‌های مرتبط با فصول مختلف را به وضوح می‌توان در صنعت گردشگری این کشور مشاهده کرد.

زمستان: سالیان طولانی است که چشم‌اندازهای کوهستانی چشم‌نواز، منظره‌های زیبای درختان پوشیده از برف و جاذبه سپیده قطبی گردشگران زیادی را به نواحی شمالی سوئد می‌کشاند. برف طولانی که از اوایل نوامبر تا آوریل ادامه دارد، فرصت‌های مختلفی را برای گردشگران فراهم می‌آورد تا به فعالیت‌هایی نظیر اسکی آلپاین، اسکی صحرایی، ماهیگیری در یخ، استفاده از برف‌نوردها (اسنومبیل)، اسکیت روی یخ و... بپردازند.

بهار: بهار فرصتی دیگر برای گردشگران است. درحالی‌که هنوز هم امکان اسکی روی کوه‌ها وجود دارد، تابش ملایم آفتاب و آسمان آبی فضایی متفاوت ایجاد می‌کند. از طرفی جریان‌های ملایم هوا و طبیعت سرسبز پدید می‌آید. به مرور که روزها طولانی‌تر می‌شوند، گردشگران بیشتری جذب سواحل آفتابی آن می‌شوند.

تابستان: با توجه به اینکه نواحی شمالی سوئد، بیشترین ساعات آفتابی را در طول تابستان دارند، جای تعجب نیست که در تابستان لبریز از گردشگران هستند. تابستان در سوئد می‌تواند برای گردشگران لحظه‌های آرام قایقرانی روی دریاچه‌ها و دریاها را به ارمغان آورد یا فعالیت‌هایی پرهیجان مانند کایاک‌سواری، موج‌سواری، کمپ زدن و گلف در ساحل را فراهم کند. زمانی که روز ۲۴ ساعته می‌شود، گردشگران زمان بیشتری در دست دارند که می‌توانند به دیدن مجمع‌الجزایر زیبا و دست‌نخورده بروند.

پاییز: هر چند تابستان یکی از پرجنب‌وجوش‌ترین ایام سال برای صنعت گردشگری سوئد است، اتمام آن به معنای اتمام گردشگری نیست. پاییز فرصت‌های دیگری برای گردشگران فراهم می‌کند. مانند دیدن حیات وحش، ماهیگیری، جمع‌کردن قارچ و تمشک، کوهنوردی، و کشف طبیعت وحشی که به رنگ‌های مختلف پاییزی درآمده است.

• امنیت و صلح بین‌المللی

سوئد را می‌توان به جرات یکی از امن‌ترین و صلح‌طلب‌ترین کشورهای جهان دانست. این کشور سالیان طولانی است که کمترین منازعات بین‌المللی را در سطح جهان داشته است. این موضوع و ثبات اقتصادی آن یکی از دلایل اصلی موفقیت سوئد در حوزه گردشگری بوده است.

• دسترسی آسان

خطوط هوایی سوئد توسعه‌یافته و ارزان‌قیمت هستند؛ ضمن اینکه هنوز هم پروژه‌های بسیاری برای افزایش خطوط هوایی و بهبود دسترسی گردشگران در حال اجرا هستند. علاوه‌بر آن نزدیکی به کشورهای مختلف اروپایی باعث شده که آنها با صرف زمان ۵/۱ تا ۲ ساعت پرواز بتوانند به مقصد برسند. فاصله هوایی سوئد تا بازارهای آسیایی و آمریکایی حدود ۱۰ ساعت است.