ضوابط جدید اعطای گواهینامه استاندارد به هتل‌ها
گروه گردشگری- ظاهرا تحولات سیاسی اخیر ایران بر حوزه گردشگری و سفر بی تاثیر نبوده است و بر اساس آمار اعلامی جامعه هتلداران کشور، از میانگین ضریب رزرو هتل‌ها، حداقل 10 درصد افزایش سفر در نوروز امسال خواهیم داشت. از سوی دیگر، ظاهرا ضوابط جدید برای ارتقای کیفیت خدمات دهی هتل‌ها تعیین شده که بر اساس این ضوابط، هتل‌ها دو گواهینامه «ممتاز» و «معمولی» دریافت خواهند کرد و بر این اساس، درجه‌بندی خواهند شد که این درجه‌بندی، در نرخ گذاری و تعیین نرخ ارائه خدمات آنها نیز تاثیرگذار است.
البته آن طور که فعالان حوزه گردشگری می‌گویند برای ارتقای کیفیت خدمات دهی هتل‌ها به عنوان پایگاه‌های اصلی اسکان مسافران، باید ضوابط دیگری همچون آموزش کاربردی کارکنان نیز اجرایی شود که در اجرای این ضوابط و در نتیجه رشد حوزه گردشگری کشور، افزایش تعامل دولت و بخش خصوصی بسیار تاثیرگذار است؛ موضوعی که خوشبختانه در دولت جدید، وعده‌های فراوانی از سوی مسوولان سازمان میراث فرهنگی نسبت به آن داده شده و امید می‌رود که شاهد ارتقای این حوزه، نسبت به سال‌های قبل باشیم.
در این باره، دکتر جمشید حمزه زاده، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس جامعه هتلداران کشور، در گفت‌وگویی با خبرنگار «دنیای اقتصاد»، وضعیت سفر در سال جاری را بررسی و ضمن بیان مطلب فوق، تصریح کرد: یکی از مواردی که در افزایش میانگین سفر در نوروز ۹۳ موثر بوده است، این است که هزینه اقامت در هتل‌ها افزایشی نداشته است و هزینه رزرو هتل‌ها صرفا با همان نرخ‌های سال ۹۲ برای گردشگران اعمال می‌شود؛ این در شرایطی است که هزینه خدمات دهی هتل‌ها با توجه به افزایش نرخ حامل‌های انرژی و هزینه‌های نیروی انسانی بسیار افزایش یافته است.
حمزه زاده با اعلام اینکه امسال اغلب هتل‌های کشور به دنبال ارتقای کیفیت خدمات و نوسازی و بازسازی تجهیزات بوده‌اند، از اجرای ضوابط جدید استانداردسازی هتل‌ها خبر داد و در توضیح این موضوع گفت: بر اساس ضوابط استانداردسازی کیفیت، به کلیه هتل‌های یک تا ۵ ستاره که از این ضوابط برخوردار باشند، شامل ضوابط خدمات‌دهی مناسب و باکیفیت، گواهینامه ممتاز یا معمولی اعطا می‌شود؛ یعنی برای مثال، از این پس، هتل‌های ۵ ستاره ممتاز یا هتل‌های ۵ ستاره معمولی خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: البته استانداردسازی کیفیت خدمات هتل‌ها، با مشارکت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و جامعه هتلداران کشور، از سال ۱۳۸۶ شروع شده، اما اجرای دقیق‌تر آن از سال آینده، با نظارت جدی جامعه هتلداران کشور کلید خواهد خورد.
رئیس جامعه هتلداران کشور با تاکید بر اینکه هم‌اکنون استان‌های تهران، خراسان رضوی، مازندران، اصفهان، آذربایجان شرقی و غربی، کرمان، کرمانشاه، هرمزگان، فارس و مرکزی، استان‌های دارای هتل‌های ۵ ستاره هستند، خطرنشان کرد: هتل‌هایی که گواهینامه استاندارد ممتاز یا معمولی را دریافت می‌کنند، با تایید تشکل صنفی از شمول نرخ گذاری اجباری خارج می‌شوند؛ البته باید توجه داشت که نرخ‌گذاری آنها همچنان با نظارت جدی تشکل صنفی انجام خواهد شد و گواهینامه کیفیت نیز صرفا با رعایت تمامی استانداردها و ضوابط لازم به هتل‌ها اعطا خواهد شد.
نرخ گذاری باید مناسب هزینه هتل‌ها باشد
از سوی دیگر، عبدالحمید حرمتی، عضو دیگر هیات رئیسه جامعه هتلداران کشور و رئیس اتحادیه هتلداران خوزستان نیز در گفت‌وگو با
«دنیای اقتصاد» با یادآوری اینکه سرمایه‌گذاری در هتلداری عملا فقط در برخی شهرها سودآور شده است، تصریح کرد: وقتی ستاره‌های هتل‌ها بالا می‌رود، به تناسب آن، هزینه‌های آنها نیز به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد.
از این‌رو، باید نرخ‌گذاری هتل‌های پرستاره، بر اساس و به تناسب هزینه‌های خدمات‌دهی آنها باشد.
وی همچنین به تاسیس مدرسه عالی هتلداری در کنار هتل‌های بزرگ کشورهای توسعه یافته دنیا اشاره و تصریح کرد: این الگو باید در ایران نیز اجرایی شود تا هتلداری بر اساس استانداردها و ضوابط روز و علمی دنیا باشد.
این موضوعی است که حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران کشور نیز به آن اشاره کرد و گفت: این الگو هم‌اکنون از سوی جامعه هتلداران کشور ارائه شده و قرار است حداقل برای بسیاری از هتل‌های بزرگ کشور، آموزش حین خدمت به کارکنان هتل‌ها ارائه شود؛ چرا که اساسا سیاست جامعه هتلداران، ارتقای سطح تحصیلات کارکنان هتل‌ها است و در این راستا، مربیانی به هتل‌ها اعزام خواهند شد تا آموزش کارکنان آن هتل‌ها به شکلی حرفه‌ای، دنبال شود.
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی همچنین با بررسی شرایط کنونی تعامل بخش خصوصی و دولت در ارتقای شرایط سفر و گردشگری کشور، تصریح کرد: متاسفانه به‌دلیل عدم تعامل مناسب بخش خصوصی و دولت یعنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، فارغ‌التحصیلان حوزه گردشگری در پیدا کردن شغل مرتبط با حوزه‌های فعالیتشان، بسیار متضرر
شده‌اند.
وی همچنین تصریح کرد: این موضوع را هم باید پذیرفت که متاسفانه آموزش‌های فارغ‌التحصیلان حوزه گردشگری عمدتا کاربردی نبوده و برخی از آنها به صورت حرفه‌ای و کاربردی، آموزش‌های خود را یاد نگرفته‌اند؛ از این رو، بسیاری از هتل‌ها ترجیح می‌دهند به جای استفاده از فارغ‌التحصیلان، از نیروهای کاربردی و کارآزموده در هتل‌ها استفاده کنند.
بر اساس این گزارش، نوروز به عنوان فصل اوج سفر در کشور ما محسوب می‌شود و داشتن زیرساخت‌های اقامتی از جمله دغدغه‌های مسوولان برای ارائه خدمات به مردم به شمار می‌رود. با این همه، این نگرانی نیز وجود دارد که به‌دلیل پرتعداد بودن سفرهای نوروزی هتل‌ها آنگونه که باید، به ارائه خدمات نپردازند. بنابراین آن‌طور که حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران کشور می‌گوید: متقاضیان سفر می‌توانند اطلاعات مربوط به شرایط هتل‌ها و رزرو آنها را ز طریق سایت
www. Hoteldaran.com یا شماره تلفن چهاررقمی ۲۸۵۷ دریافت کنند.

ضوابط جدید اعطای گواهینامه استاندارد به هتل‌ها