غار رودخانه‌ای دانیال دومین غار طولانی ایران بعد از غار قوری قلعه در کرمانشاه است. این غار در دل جنگل‌های شمال شکل گرفته و یکی از مناطق گردشگری استان مازندران محسوب می‌شود.
غار دانیال در دو کیلومتری جنوب شهرستان سلمانشهر و در روستای دانیال قرار گرفته است. دهانه غار در ضلع جنوب غربی روستا و در فاصله ۵۰۰ متری زیر یک صخره سنگی سفید رنگ واقع شده که با کمی‌جست‌وجو آن را خواهید یافت. دمای داخلی غار دانیال در طول سال تقریبا یکسان است. با ورود به غار جریان رودخانه‌ای آب از ابتدا همراه شما است؛‌ البته تا بخش‌های انتهایی، عمق آب در بخش‌های مختلف غار متغیر است، ولی به‌طور کلی از یک و نیم متر بیشتر نمی‌شود. باید به این نکته هم توجه کنید چندین گذرگاه در این غار وجود دارد که هنگام بارندگی عمق آنها بالا آمده و گذر از آنها به سختی امکان‌پذیر است.
آب داخل غار از چند چشمه کوچک انتهایی غار سرچشمه می‌گیرد و کاملا زلال است. گذر از چند آبشار‌ کوچک، معابر تنگ و باریک و حتی در قسمتی از غار عبور از یک دهلیز پراز آب، پیمایش این غار را از جذابیت خاصی برخوردار کرده است. غار دانیال دارای دو تالار خفاش و ریزان
(یا زرین) است. جهت پیمایش این غار به لوازمی ‌مثل لباس یکسره غار، لباس اضافه، اغذیه مناسب، کلاه ایمنی، هد لایت وکفش مناسب نیاز است. به این نکته نیز توجه کنید که ممکن است با نوعی پشه، خفاش و آبزیان محدودی مثل خرچنگ در این غار روبه‌رو شوید.
همچنین توجه داشته باشید: به هیچ عنوان به تنهایی به داخل غارها نروید؛ تعداد حداقل افراد برای ورود به غار چهار نفر است و سعی کنید؛ حتما از یک راهنمای غارنورد کمک بگیرید؛ کیف لوازم امدادی اولیه همراه خود داشته باشید و چیزی با خود به غارنبرید، چیزی از آن خارج نکنید و به غارها آسیب نرسانید.