روایت یک راهنما از کاهش 50درصدی گردشگران ایرانی آنتالیا

گروه گردشگری: به گواه یک راهنمای ایرانی تور فعال در بازار ترکیه، با استناد به تعداد پروازها و جمعیت ساکن در هتل‌های ثابتی که برای استقرار ایرانی‌ها در آنتالیا در نظر گرفته می‌شود، سفر ایرانی‌ها به این شهر ساحلی در نوروز ۹۵ نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است؛ همه اینها درحالی است که این شهر از ناامنی‌ها و انفجارهای اخیر ترکیه دور بوده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد» بسیاری از کارشناسان و فعالان گردشگری ایجاد کمپین تحریم سفر به کشورهای حامی داعش و دعوت مردم به ایرانگردی، همچنین ناامنی‌هایی که در روزهای نخست سال بیش از پیش گریبانگیر ترکیه شد را از اصلی‌ترین دلایل کاهش سفر ایرانی‌ها به ترکیه برمی‌شمرند. معاون گردشگری نیز در روزهای گذشته ضمن ارائه آمارهای سفرهای نوروزی اعلام کرد که پروازهای ایران به ترکیه با ۱۰درصد کاهش نسبت به نوروز سال گذشته همراه بوده است. حالا بابک نعمت‌پور، راهنمای رسمی تورهای ایرانگردی و جهانگردی نیز که حدود ۱۲ سال در بازار ترکیه به‌طور مستمر فعالیت داشته و سرپرست راهنمایان ایرانی در شهرهای ساحلی جنوب این کشور محسوب می‌شده، به «ایسنا» گفته است آنتالیا امسال نوروز متفاوتی را گذراند. به گفته او، نوروز امسال پروازهای کمی از ایران به مقصد شهرهای ساحلی جنوب ترکیه انجام شد؛ چه اینکه قرار بوده روزانه پنج تا شش پرواز به مقصد آدانا در نزدیکی آنتالیا برقرار شود، اما تعداد آنها به سه تا چهار پرواز در روز می‌رسید. بیشتر این پروازها هم از هواپیمایی ترکیه بوده و به نسبت، هواپیماهای ایرانی کمتر پرواز داشتند. نعمت‌پور همچنین با مقایسه آمار سفرها به این مقصد با سال گذشته، گفت: «سال گذشته تعداد مسافران نوروزی آنتالیا حدود ۸۰ هزار نفر بود که فکر می‌کنم امسال به ۴۰ هزار نفر رسیده باشد.»

او ادامه داد: «به جرات می‌توان گفت حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد راهنمایان قدیمی که نوروز هر سال به آنتالیا می‌آمدند، امسال نیامده بودند. یکسری از شرکت‌ها هم سیاست‌شان این است که از راهنمایان جدید در تورهای ایرانی استفاده کنند که البته معتقدم اشتباه است، چون آنها شناخت و اطلاعات درستی ندارند و این موضوع روی کیفیت کارشان تاثیر می‌گذارد، اما همان‌ها هم که هر سال ۵۰ تا ۶۰ درصد نیروهایشان جدید می‌شد، امسال ۳۰ درصد نیروی جدید در اختیار گرفته بودند.» این راهنمای گردشگری با اشاره به شایعه بمب‌گذاری در کنسرت‌ها افزود: «شایعه‌هایی درباره احتمال بمب‌گذاری در کنسرت‌ها بین مسافران پخش شده بود و نگرانی‌هایی وجود داشت که باعث شد امسال استقبال کمتری از کنسرت‌ها صورت گیرد. بعضی از آنها حتی زیر یک هزار نفر مخاطب داشت.»وی اضافه کرد: «پلیس نظارت شدیدی در شهر توریستی آنتالیا داشت، تمام ورودی‌ها و خروجی‌ها کنترل می‌شد. خود من در هر تردد بیش از ۱۰ مرتبه کنترل می‌شدم. در فرودگاه علاوه‌بر حراست، پلیس دائم در حال گشت‌زنی بود. فضا کاملا امنیتی شده بود.»

نرخ نیم‌بهای اقامت در ترکیه!

این فعال گردشگری همچنین به کاهش نرخ اقامت در ترکیه اشاره و خاطرنشان کرد: «اگر قبلا هتلی در آنتالیا برای یک شب ۱۵۰ دلار می‌گرفت، حالا ۸۰ دلار می‌گیرد. این اقدام انجام شده تا مردم بیشتری راغب به سفر به ترکیه شوند. شاید قبلا که ترکیه‌ای‌ها بازار روسیه را داشتند، گردشگران کشورهای دیگر به نظرشان خیلی مهم نبود، اما آنها بازار بزرگی را از دست داده‌اند، برای همین به کشورهای دیگر گرایش پیدا کرده‌اند.»

آپشن‌هایی برای ایرانی‌ها!

به گفته‌ نعمت‌پور، حتی برخی هتل‌های آنتالیا متناسب با ملیت مسافران‌شان تغییراتی را در خدما‌ت‌رسانی‌هایشان ایجاد کرده‌اند؛ مثلا در گذشته اطلاعات هتل‌ها بیشتر به زبان‌های آلمانی و روسی ارائه می‌شد، اما حالا زبان فارسی هم اضافه شده است. وی ادامه داد: «نوروز امسال بسیاری از هتل‌ها از راهنمایان ایرانی و فارسی‌زبان کمک گرفتند و حتی بعضی‌ها را استخدام کردند تا به مسافران‌شان خدمات بهتری بدهند.»نعمت‌پور با اشاره به اینکه اخیرا ترکیه به مسافران ایرانی و حتی بازار گردشگران عرب توجه نشان می‌دهد، اظهار کرد: «اکنون دولت ترکیه به ازای مسافران خارجی که به این کشور وارد می‌شوند، خدمات خوبی به شرکت‌های هواپیمایی و هتل‌هایش می‌دهد. بنابراین برای سرمایه‌گذاران گردشگری این کشور بهتر است مسافران را از هر مقصدی جذب کنند.»