تجمع اعتراضی علیه حمایت نظامی لهستان از اوکراین در ورشو

«جنبش ضد جنگ لهستان» و حزب «لهستان امن» در این باره اعلام کردند: تظاهرات ضد جنگ، علیه دخالت لهستان در درگیری مسلحانه اوکراین و روسیه در ورشو برگزار می‌شود.

تاس گزارش داد، تجمع مردمی در مرکز شهر ورشو با در دست داشتن پرچم‌های ملی [لهستان] و سر دادن شعارهای ضد جنگ برگزار می‌شود.

سازمان‌دهندگان این تظاهرات در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق) خاطرنشان کردند که این تجمع با حضور چند صد نفر برگزار می‌شود.

اوکراین، لهستان را یکی از نزدیک‌ترین متحدان خود در اتحادیه اروپا می‌داند و ورشو در پی اقدام نظامی روسیه علیه کی‌یف، حمایت‌های نظامی و بشردوستانه زیادی در اختیار اوکراین قرار داده است.

خبر مرتبط
ترامپ برای اعضای ناتو خط و نشان کشید

در جریان گفت‌وگو با مجله تایم، ترامپ همچنین خطاب به اعضای ناتو گفت آنها را به حال خود رها می‌کند، مگر اینکه آنها هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهند.

«آندژی دودا» رئیس جمهوری لهستان پیشتر در اظهاراتی مدعی شده بود که روسیه ممکن است پس از شکست اوکراین به دیگر کشورهای اروپایی و حتی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) حمله کند.

پیش‌بینی این مقام اروپایی یک روز پس از تصویب بسته ۹۵ میلیارد دلاری مجلس نمایندگان آمریکا صورت گرفت که شامل ۶۰ میلیارد دلار کمک جدید به اوکراین است.

«جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا نیز اعلام کرده است که به سرعت برای انتقال تسلیحات و مهمات به کی‌یف اقدام خواهد کرد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.