رونق سفر در «فصل میانه»

«فصل میانه» به دوره‌ای از سال، بین «فصل رونق» و «فصل رکود» می‌‌‌گویند که در آن ارائه خدمات به مسافران با نرخ تشویقی صورت می‌گیرد و این بهترین زمان ممکن برای کسانی است که به‌‌‌دنبال سفرهای به‌صرفه با هزینه پایین هستند تا هزینه‌‌‌ها را مدیریت کنند. طبق نظرسنجی شرکت مسافرتی اینترپید تراول (Intrepid Travel) از چشم‌‌‌انداز ۲۰۲۴، تقریبا یک نفر از هر پنج آمریکایی گفته است که قصد دارد در سال ۲۰۲۴ کمتر سفر کند و بیشتر آنها «هزینه‌‌‌ها» را دلیل آن ذکر کرده‌‌‌اند.

اما بسیاری از مسافران به دنبال راه‌‌‌هایی برای پس‌‌‌انداز، بدون به خطر انداختن سفر خود هستند و برای حدود ۷۰‌درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی Intrepid، این به معنای اجتناب از سفرها در فصل اوج است و به این‌‌‌ترتیب وارد دوره سفرهای «فصل میانه» شده‌‌‌اند. تعطیلاتی که در فصل‌‌‌های با تقاضای پایین رزرو می‌‌‌شوند و امکان سفرهای ارزان‌‌‌تر؛ کم‌جمعیت‌‌‌تر با آب و هوای بهتر را برای گردشگران فراهم می‌کند.

جیمز تورنتون، مدیرعامل شرکت Intrepid Travel، گفت: چیزی که زمانی «یکی از بهترین رازهای سفر» بود؛ اکنون به شلوغ‌‌‌ترین زمان سال تبدیل شده است. البته مسافرانی که در فصل میانه به سفر می‌‌‌روند، معمولا بزرگسالانی هستند که بچه‌‌‌های مدرسه‌‌‌ای ندارند، اما با این حال والدین به طور فزاینده‌‌‌ای مایلند بچه‌‌‌ها را برای سفر از مدرسه خارج کنند. چرا که به‌‌‌دلیل هزینه‌‌‌های بالای سفر ممکن است در دیگر فصل‌‌‌ها امکان سفرهای خانوادگی به‌‌‌وجود نیاید. بر اساس گزارش شرکت مسافرتی «سفر لوکس زیکاسو» در سال ۲۰۲۴، در برخی مکان‌‌‌ها، این تغییر به قدری برجسته است که الگوهای سفرهای فصلی قدیمی را تغییر می‌دهد. نظرسنجی از حدود ۲۰۰ متخصص سفر نشان می‌دهد که ۴۱‌درصد از آنها معتقدند که سفرها در فصول پر‌تردد طولانی‌‌‌تر خواهد بود و بیشتر سفرها در فصل‌‌‌های قدیمی صورت خواهد گرفت. اما ۴۳‌درصد این‌طور تحلیل کردند که مسافران دیگر خود را محدود به فصل‌‌‌های قدیمی سفر نمی‌‌‌کنند و بدون فصل مشخصی به سمت مقاصد در طول سال حرکت می‌کنند. رئیس اداره گردشگری تایلند معتقد است که دیگر فصل کم‌مسافر نداریم و حالا همه فصل‌‌‌ها به «فصل سفر» تبدیل شده‌‌‌اند.

در اینجا این سوال مطرح می‌شود که زمان سفر چقدر بر هزینه‌‌‌ها تاثیر می‌‌‌گذارد؟ باید گفت در جاهایی مانند ژاپن و ایتالیا این تاثیر زیاد بوده و به‌‌‌وضوح قابل مشاهده است. اما مساله‌ای که به‌‌‌وجود می‌‌‌آید این است که با ناپدید شدن مرز بین فصل بالا و میانه، پس‌‌‌اندازها نیز از بین می‌‌‌روند. چرا که در حال حاضر تقاضا برای سفر، حتی در فصل‌‌‌های خارج از فصل سفر، زیاد است و این باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. سی‌‌‌ان‌‌‌بی‌‌‌سی تراول در گزارشی، برای اینکه بفهمد هنوز در کدام مقاصد رونق معاملات در فصول مختلف وجود دارد، نرخ هتل‌‌‌ها را در پنج مقصد پرطرفدار تجزیه و تحلیل کرد و قیمت‌های فصل اوج و فصل میانه را برای اتاق‌‌‌های ورودی برای دو مسافر، همراه با مالیات‌‌‌ها، مقایسه کرد. نرخ‌ها از ۲۵ ژانویه ۲۰۲۴ دقیق هستند.

کیوتو، ژاپن: دوره‌‌‌های اوج در این کشور تا حد زیادی از آب و هوا پیروی می‌کنند و جشن‌‌‌ها و پدیده‌‌‌های طبیعی، مانند شفق شمالی و مهاجرت بزرگ آفریقا، در فصول با تقاضای بالا اتفاق می‌‌‌افتد. فصل ساکورا در کیوتو در دو ماه از سال است و در نتیجه انبوهی از مسافران به این شهر می‌‌‌روند تا شکوفه‌‌‌دهی درختان گیلاس را در اواخر مارس تا اوایل آوریل ببینند. چیساتو نیشیوری، مدیرکل شرکت مسافرتی ۳۶۰Private Travel می‌‌‌گوید در این فصل سفر، افزایش قیمت‌ها فقط محدود به هتل‌‌‌ها نیست. «همه چیز» از راهنما گرفته تا قطار و بلیت موزه‌‌‌ها بالا می‌رود. البته قیمت رستوران‌‌‌ها ثابت می‌‌‌ماند، اگرچه رزرو در موسسات سطح بالا حتی برای دربان‌‌‌های هتل بسیار دشوار است.

مالدیو: سفر به این کشور بر اساس بارندگی است نه دما، چرا که این کشور در اکثر سال آب و هوای گرمی دارد. به گزارش سرویس هواشناسی مالدیو، «فصل خشک» (باران موسمی شمال شرقی) از ژانویه تا مارس ادامه دارد، در حالی که «فصل مرطوب» (یا بادهای موسمی جنوب غربی) از اواسط مه ‌تا نوامبر ادامه دارد. تعطیلات پایان سال را نیز اضافه کنید و فصل اوج در مالدیو از دسامبر تا آوریل طول می‌‌‌کشد، در حالی که نوامبر و آوریل ماه‌‌‌های «میانه» آن در نظر گرفته می‌‌‌شوند. تحلیل CNBC نشان می‌دهد که سفر به مالدیو درست قبل از شروع فصل بارانی می‌تواند صدهادلار، صرفه‌‌‌جویی در هزینه‌‌‌های هتل داشته باشد.

رم، ایتالیا: تابستان‌‌‌های ایتالیا به قدری در بین گردشگران محبوب است که فصل اوج این کشور به ماه‌‌‌های مه ‌تا سپتامبر رسیده است. بنابراین، طبق گفته وب‌سایت Italy Explained، «مقاصد جذاب» در فصل میانه ایتالیا کوتاه‌‌‌تر و دشوارتر می‌شود. بهار واقعا آخرین فصل معمولی در ایتالیاست، اما تنها دو ماه مارس و آوریل است که با گردشگران کمتر و قیمت‌های پایین‌‌‌تر همراه است و البته کاهش قیمت‌ها در اواخر اکتبر و نوامبر نیز قابل مشاهده است. هتل ریور پالاس رم نرخ پایین‌‌‌تری را برای «اتاق کلاسیک» در ماه ژوئن نسبت به ماه مارس در نظر گرفته است که این روند کاهشی به لطف تبلیغ ویژه رزرو ۶۰ روزه صورت می‌گیرد. بدون این تخفیف، نرخ اتاق شبانه به ۲۸۱دلار افزایش می‌‌‌یابد.

دبی: با دمای سوزان تابستان، ورودی‌‌‌های بین‌المللی دبی از ژوئن تا آگوست در کمترین حد خود هستند. مانند بسیاری از نقاط در نیمکره‌شمالی، فصل میانه فصل سفر تابستانی را دربرمی‌گیرد و چهار ماه آوریل، مه، سپتامبر و اکتبر را شامل می‌شود. نرخ‌ها در دبی بین فصل اوج و میانه تفاوت چندانی نداشت. اما تابستان‌‌‌ها به‌‌‌طور قابل‌‌‌توجهی ارزان‌‌‌تر بودند و نرخ‌ها در ماه مه کمتر از آوریل بود. کشتی ملکه الیزابت آکور۲‌که «تنها هتل شناور دبی» نامیده می‌شود، از الگوی فصلی پیروی می‌کند، نرخ اتاق را در ماه مارس و فصل سفر تابستان کاهش می‌دهد و سپس در ماه اکتبر مجددا افزایش می‌دهد.

نیویورک: این شهر دو فصل اوج دارد: ماه‌‌‌های تابستان از ژوئن تا آگوست و دوره بین روز شکرگزاری و سال نو. در تحلیل CNBC، شهر نیویورک تنها مقصدی بود که نرخ‌های فصل میانه از قیمت‌های فصل اوج فراتر رفت. این فقط مربوط به تابستان نمی‌شود. نرخ پایان سال، زمانی که مسافران برای اسکیت روی یخ در مرکز راکفلر و خرید در خیابان پنجم به اپل بزرگ می‌‌‌روند، به طور قابل‌‌‌توجهی بالاتر از نرخ‌های دیگر زمان‌‌‌های سال بود.