بوم‏‏‌گردی به مقصد بوشهر

p18 copy

طبیعی است کسانی که به استان بوشهر سفر می‌‌‌کنند، یک روز را در شهر بوشهر بگذرانند. بافت تاریخی این شهر در کنار انواع و اقسام جاذبه‌‌‌های آن را در کمتر از یک روز نمی‌توان دید ضمن آنکه اقامت شبانه در اقامتگاه‌‌‌های بوشهر هم با هزینه‌‌‌ها و خدمات متنوع امکانپذیر است. هزینه یکی از این اقامتگاه‌‌‌ها به ازای یک خانوار سه نفره، برای یک شب4 میلیون تومان است. در این اقامتگاه انواع غذاهای محلی و دریایی نظیر قلیه میگو، قلیه ماهی، قیمه بوشهری، میگو پلو، دمپختک ماهی و دال عدس سرو می‌شود. از دیگر خدماتی که در این بوم‌گردی عرضه می‌شود، ‌‌‌می‌توان به کافی‌شاپ و باشگاه ورزش‌های آبی اشاره کرد. جاذبه‌‌‌های اطراف نیز شامل قلعه خورموج دشتی یا قلعه محمد خان دشتی، قبر ژنرال، کوه نمک دشتی، نخلستان‌ها، عمارت ملک ، مدرسه سعادت یا مدرسه سعادت مظفری، قلعه نصوری، آبشار‌شول، عمارت کازرونی و آب انبار قوام هستند.

در روستای بنار آزادگان شهر ‌‌‌آبپخش هم اقامتگاهی تاسیس شده که در آن شاهد سرو انواع غذاهای محلی و سنتی نظیر قلیه ماهی، قلیه میگو، میگو پلو، رنگینک و مرغ شکم پر محلی هستیم. اقامت در این اقامتگاه به ازای دو نفر برای هر شب یک میلیون و 720‌هزار است. رود دالکی، غار چهل‌خانه، کاخ کوروش، کاروانسرای مشیر الممالک، منطقه تاریخی توز، کاخ بردک سیاه، آبشار فاریاب، آبشار زیراه، پارک خلیج فارس و منطقه چهارراه از جاذبه‌‌‌های اطراف این اقامتگاه است.

از اقامتگاه‌‌‌های دلوار و روستای بندررستمی به یک خانه کاهگلی دو طبقه کنار ساحل می‌توان اشاره کرد. در این اقامتگاه انواع غذاهای محلی مانند ماهی سرخ کرده، دال‌عدس، دو پیازه میگو، خرچنگ و هشت پا (مخصوص فصل‌های خاص) سرو می‌شود و امکان آشپزی مجزا هم برای گردشگران وجود دارد. علاوه بر این چنانچه گردشگران درخواست کنند، برنامه‌‌‌هایی نظیر موسیقی محلی زنده، ‌‌‌ گردشگری در جاذبه‌های اطراف اقامتگاه، موج سواری و آموزش ماهیگیری و گشت دریایی با لنج یا قایق برای گردشگران در نظر گرفته شده است. اقامت یک شب برای دو نفر به ازای هر شب یک میلیون تومان است. جاذبه‌‌‌های گردشگری اطراف این اقامتگاه بندر سیراف، خانه دهدشتی، منطقه حفاظت شده حله، خانه کازرونی، موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس، بازار قدیم بوشهر، موزه مردم‌شناسی، مسجد جامع بردستان، قلعه خورموج دشتی، قبر ژنرال، کوه نمک دشتی، عمارت ملک، مدرسه سعادت، نخلستان‌ها هستند.

در دلوار و در روستای پهلوانکشی اقامتگاهی تاسیس شده که هزینه آن به ازای هر اتاق چهار نفره برای هر شب به یک میلیون و 700‌هزار تومان می‌رسد. نخلستان خرما، حوضچه پرورش میگو، اسکله صیادی، سرای خیام، ساحل گردشگری دلوار، آبگرم درمانی و قلعه کلات اهرم، تنگ بنینون و کوه بیرمی، تنگه خاییز، قبر جنرال (ژنرال انگلیسی )، بوستان شغاب بوشهر و چشمه آبگرم میر احمد از جاذبه‌‌‌های حوالی این اقامتگاه هستند.

کنگان یکی از بنادر زیبای استان بوشهر است که در آن اقامتگاه‌‌‌های متفاوتی نیز وجود دارد. با توجه به امکانات اقامتگاه، هزینه هر کدام از آنها نیز تعیین می‌شود. یکی از این اقامتگاه‌‌‌ها که به واسطه خدماتش معروف شده، ‌‌‌ هزینه یک شب اقامتگاه آن برای دو نفر به2 میلیون و 200‌هزار تومان می‌‌‌رسد. در این اقامتگاه در صورت درخواست گردشگران انواع غذاهای محلی و سنتی اقامتگاه نظیر مچبوس مرغ، قلیه ماهی، دوپیازه میگو، قلیه میگو، قیمه بوشهری با للک سرو می‌شود. جاذبه‌‌‌های اطراف این خانه بوم‌‌‌گردی هم قلعه شیخ، گنبد نمکی جاشک، پارک ملی خلیج نایبند، بندر باستانی سیراف، دهکده گردشگری شیرینو، مسجد تاریخی امام حسن بصری است.