بررسی جایگاه ریلی استان از نگاه سند یزدنوین

رئیس شورای برنامه‌ریزی استان یزد با اشاره به برنامه‌‌‌های تحولی یزد نوین در حوزه ریلی گفت: برخی از طرح‌‌‌ها مانند راه‌‌‌اندازی قطار برقی از ابعاد مختلف مفید و موثر هستند. این طرح می‌تواند ضمن کاهش زمان جابه‌جایی منجر به مهاجرت معکوس و ماندن یزدی‌‌‌ها در شهر خودشان شود و ضمن آن گردشگری را نیز تقویت کند. در این نشست یوسف رحیم‌‌‌زاده از کارشناسان اداره کل راه‌‌‌آهن یزد نیز به جایگاه صنعت ریلی در استان از دیدگاه یزد نوین پرداخت و با تشریح ظرفیت‌‌‌های ریلی استان در حمل بار و مسافر، ظرفیت‌‌‌ها و‌‌‌ چالش‌‌‌های آن را بیان کرد.

علیرضا صفویان و سید مجتبی حسینی‌‌‌پور از اعضای اندیشکده صفا نیز به تشریح ابعاد لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور پرداخته و ضمن بیان مولفه‌های آن و مطابقت با لایحه ۱۴۰۲ تغییرات و رویکردهای جدید دولت برای سال مالی آینده را بررسی و تحلیل کردند. در ادامه این نشست رئیس هیات‌مدیره اندیشکده صفا با اشاره به بند ۱۹ از سیاست‌‌‌های کلی اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه نظام مالی کشور شفافیت آن است که در اقتصاد مقاومتی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

محمدحسین فنایی افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ سهم مالیات افزایش یافته و سهم نفت کاهش یافته است که این می‌تواند نویدبخش کاهش وابستگی بودجه عمومی به نفت باشد. وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید توسط نهادهای متولی صورت بگیرد این است که معابر و گذرگاه‌‌‌های فرار مالیاتی شناسایی و مسدود شوند؛ در این صورت نقش مالیات اگر با شفافیت مخارج و مصارف همراه باشد می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد.  در پایان این نشست اعضای حاضر در جلسه به ارائه نظرات و دیدگاه‌‌‌های خود پرداختند. ارائه پیشنهادهایی در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۳ به دولت و مجلس و تشکیل جلسه خاص ریلی با حضور صاحب‌نظران و مسوولان ریلی از مصوبات این جلسه بود.