توسعه جاده یزد-طبس در گرو  ایفای مسوولیت اجتماعی معادن

این جاده از قدیم‌‌‌الایام مسیر تردد زائران حضرت علی‌‌‌بن‌‌‌موسی‌‌‌الرضا(ع) بوده ولی با توجه به طولانی بودن و خواب‌‌‌آلودگی رانندگان، همواره ناایمن بوده و شاهد تصادفات مرگ‌‌‌بار و واژگونی خودروهای زیادی در این جاده باریک هستیم و از سوی دیگر تردد فراوان تریلرها و کامیون‌‌‌های بار معادن بر ناامنی آن افزوده است. متاسفانه با وجودی که دوبانده کردن این جاده ۴۰۰کیلومتری جزو مصوبات سفر رهبری در سال ۱۳۸۶ و دولت‌های نهم و دهم بوده و همه ساله قول‌‌‌هایی در ارتباط با اجرای آن از سوی مسوولان وقت استان چه در حوزه دولتی و چه نمایندگان مجلس داده می‌شود اما به دلیل عملی نشدن این قول‌‌‌ها، محور یزد به طبس همچنان شاهد مشکلات بسیار زیادی برای خودروهایی که در این مسیر تردد می‌‌‌کنند است.

به ویژه اینکه با رونق برخی معادن جدید در این محور، شاهد افزایش تردد وسایل نقلیه باربری معادن هستیم و این بر نارضایتی مردم و رانندگان و به‌ویژه زوار مشهد افزوده است. در آخرین قول‌ها، در ابتدای دولت سیزدهم با تدبیر استاندار یزد، قرار شده بود تا معادن فعال در این مسیر، ساخت بخشی از جاده را تقبل کرده و در اتمام دوبانده شدن آن و اجرای یک مصوبه بر زمین مانده همکاری کنند که متاسفانه بی‌‌‌نتیجه ماند. در عین حال در جدیدترین اقدام ۱۰۰۰میلیارد تومان از تعهد شرکت چادرملو در تکمیل بخشی از جاده یزد- طبس از محل تبصره ۵ ماده ۱۴ قانون معادن تحقق خواهد یافت و در واقع این میزان معافیت به چادرملو داده شده تا در ساخت این محور هزینه کند.

استاندار یزد در این باره اظهار کرد: موضوع دوبانده شدن محور یزد- طبس و اجرای مسیر دوم آن از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت و با توجه به تردد بالای خودروهای معادن، مقرر شد تا معادنی که در این منطقه و مسیر حضور دارند نسبت به اجرای مسیر دوم این جاده اقدام کنند. مهران فاطمی افزود: معادن برای حمل‌ونقل و انتقال بار از این مسیر استفاده می‌‌‌کنند و همین تردد خودروهای آنها منجر به تصادفاتی در طول مسیر می‌شود و معادن موظف هستند که برای عبور خودروهای سنگین خود جاده اختصاصی بسازند.

استاندار یزد با بیان اینکه تکمیل جاده یزد - طبس نیازمند ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است، یادآور شد: در مصوبات سفر اول و دوم رئیس‌‌‌جمهور به استان، ۳۰۰ میلیارد تومان به این طرح اختصاص پیدا کرده که ۱۶ کیلومتر از منطقه بحرانی این مسیر به زودی آسفالت و تا دهه فجر افتتاح خواهد شد. به هر صورت، شاید اجرای درست مسوولیت اجتماعی معادن در راستای دستیابی به استراتژی کلی منطقه بتواند راهگشای حل این مشکل بزرگ باشد و بالاخره بعد از چند دهه، از یک طرف مردم برنده واقعی دوئل خطرناک ماشین‌‌‌های سواری شخصی و ماشین‌‌‌های سنگین معدن‌‌‌داران شوند و از سوی دیگر، تعهد معدن‌‌‌داران به مسوولیت اجتماعی در این منطقه، الگویی برای سایر نقاط استان یزد و حتی کشور باشد.