دهکده بکر استان گلستان

 البته طبیعی است که مشاهده حیات‌وحش دشوار باشد‌. بنابراین اگر با خواندن نام گرگ، روباه یا گربه جنگلی اندکی به هراس افتاده‌اید باید بگوییم که آرزوی اغلب دوستداران حیات‌وحش دیدن این گونه‌هاست؛ ولی دیدن‌ آنها حتی با دوربین‌های شکاری هم به این راحتی نیست چه رسد به اینکه به شما نزدیک شوند. اگر با این توضیحات مشتاق شده‌اید که به دهکده جهان‌نما بروید باید از سختی‌های مسیر بگوییم‌. دشت در ۸۵کیلومتری شهر گرگان و در جنوب شرقی شهرستان کردکوی قرار دارد. بنابراین برای رفتن به دهکده باید ابتدا خود را به کردکوی برسانید و از آنجا به سمت پارک جنگلی کردکوی و سپس روستای درازنو بروید. بعد از درازنو یک مسیر جنگلی را باید طی کنید تا به روستای رادکان برسید، در رادکان برج این روستا را می‌بینید که ۳۵متر ارتفاع دارد، به مسیرتان ادامه دهید تا به یک سه‌راهی برسید، روی تابلوی سه‌راهی مسیر روستا آمده است.

البته این مسیر از کردکوی تا جهان‌نما به همین سادگی‌ها هم نیست، از ۷۰کیلومتر مسیر، ۳۰کیلومتر پایانی به‌ویژه پس از رادکان خاکی و با دشواری‌هایی همراه است. با توجه به اینکه در شهریور گاه با بارش باران مواجهیم و در ییلاق می‌توان انتظار بارش ناگهانی را در هر فصلی داشت‌، بهتر است برای رفتن به روستا از خودروی شاسی‌بلند استفاده کنید تا در مسیر با مشکل کمتری مواجه شوید. اگر هم ماشینتان از نوع سواری است، هم می‌توانید در دو روستای اول اسکان داشته باشید یا اینکه با پرس و جو از اهالی روستا به سمت دهکده جهان‌نما برانید تا با چالش کمتری مواجه شوید. اگر رفتن به دهکده جهان‌نما برای شما قطعی است، حتما لباس گرم به همراه داشته باشید، هم منطقه ییلاقی است و هم اینکه مه غالبا آن را فرامی‌گیرد. همچنین خانه‌های روستایی در جهان‌نما امکانات زیادی ندارند‌، بهتر است لوازمی که برای سفر نیاز دارید در روستاهای مسیر تهیه کنید و بعد به سمت جهان‌نما حرکت کنید.

علاوه بر آن لوازم پخت و پز یا حتی چادر سفری و رختخواب و از آن بهتر کیسه‌ خواب را محض احتیاط همراه خود داشته باشید تا پس از رسیدن به روستا ناچار به بازگشت نشوید. طبیعی است که توصیه ما به شما این باشد که در این مسیر موارد مرتبط با محیط زیست را رعایت کنید، از بیراهه‌ها نرانید و تلاش کنید کمترین آسیب را به طبیعت بزنید (زیرا هر ورودی به مناطق طبیعی درصدی تخریب به همراه دارد و ما باید تلاش کنیم آنها را لااقل حداقلی کنیم). توصیه دیگر درباره سوخت است، باک بنزین خود را در کردکوی پر کنید تا با چالش در مسیر مواجه نشوید. کفشی که برای این سفر انتخاب می‌کنید حتما برای پیاده‌روی مناسب باشد.

ضمن اینکه چادری که انتخاب می‌کنید حتما ضد آب باشد تا در صورت بارش باران با مشکل جدی مواجه نشوید، در محلی چادر نزنید که امکان جمع شدن آب داشته باشد و چراغ قوه را فراموش نکنید. گرچه در منطقه امکان وجود چشمه زیاد است، ولی همواره آب معدنی یا آب آشامیدنی به همراه داشته باشید تا با مشکل مواجه نشوید. اگر اصرار دارید آتش روشن کنید، هیزم به همراه خود ببرید، محل افروختن آتش را به دقت انتخاب کنید تا کمترین صدمه را به طبیعت بزنید‌ و پیش از ترک محل آتش را خاموش کنید و از این مورد مطمئن شوید.

کلبه‌ای در قلب جنگل

اگر ترجیح می‌دهید به جای رفتن به روستا، بخشی از مسیر را در جنگل پیاده‌روی کنید و در جنگل‌های جهان‌نما ارتفاع بگیرید، باز هم گزینه‌ای برای شما وجود دارد، کلبه‌‌ای در جنگل‌های جهان‌نما وجود دارد که هم خدمات غذایی و هم خدمات اسکان به گردشگران ارائه می‌دهد. البته امکان چادر زدن در حوالی آن با پرداخت مبلغی هم وجود دارد که بتوانید از برخی خدمات آن مانند سرویس‌های بهداشتی و... استفاده کنید. این منطقه به دهکده جهان‌نما اشراف دارد و شما می‌‌توانید دشت مه گرفته را از آنجا ببینید. با این حال دسترسی به این کلبه با پیاده‌روی چندساعته و ارتفاع گرفتن همراه است که برای انجام آن کفش کوهنوردی ضروری به نظر می‌رسد.

همراه داشتن کیسه خواب و... نیز از ملزومات به حساب می‌آید. برای رفتن به این کلبه باید از ۱۰کیلومتری جاده کردکوی به گرگان به سمت روستای شموشک بالا بروید. از این بخش مسیر تا منطقه تخت میرزا مسیر خاکی است. از تخت میرزا هم بیش از شش کیلومتر پیاده‌روی تا کلبه نیاز است که همچنان که گفته شد بخشی از آن سربالایی است و البته لازم است از جی‌پی اس استفاده کنید چه با موبایل یا چه با جی‌پی‌اس‌های طبیعت‌گردی و کوهنوردی. اگر تا به حال به ییلاقات گلستان سفر نکرده‌اید این‌بار به جای مازندران و گیلان حتما به گلستان بروید، با منطقه‌ای تازه آشنا شوید و البته همچنان که بارها در این نوشته به آن تاکید شد، ‌ملاحظات محیط زیستی را در نظر بگیرد.