نبض سفر از امروز در «دنیای‌اقتصاد»

برای نمونه اگر یکی دو ماه تابستان یعنی تیر و مرداد را در نظر بگیریم که هرم گرمای آنها از سایر ماه‌‌‌های سال بیشتر است، تورها نیز متفاوت از سایر ایام سال تعریف می‌‌‌‌‌‌شوند. در این بازه زمانی بسیاری کلافه از آفتاب سوزان می‌‌‌خواهند به جایی سفر کنند که  اندکی از گرمای هوا کاسته شده باشد. همین موضوع ارتفاعات و ییلاقات واقع در اطراف شهرهای مختلف را برای بسیاری به مکانی ایده‌‌‌آل برای گردشگری بدل کرده است. در کنار آن سفر به شمال غرب کشور و آب‌گرم‌‌‌هایی که در کنار ارتفاعات سبلان قرار گرفته و خنکا و گرمای آب را در کنار هم دارند نیز یکی از گزینه‌‌‌های همیشگی در این دو ماه از گذشته تاکنون بوده است. با افزایش تقاضا،‌‌‌ تعداد تورهایی که برای این مقاصد برنامه‌‌‌ریزی شده‌‌‌اند نیز از سوی آژانس‌‌‌های گردشگری بیشتر ارائه می‌‌‌شود.

Untitled-1 copy

نگاهی به صفحات این آژانس‌‌‌ها نشان می‌‌‌دهد برخلاف فصل زمستان و بهار که تورهای ترکمن صحرا، شهرهای جنوبی، کویر شهداد و مناطق مشابه بیشتر از سوی آنها تبلیغ و با استقبال توریست‌‌‌ها مواجه می‌‌‌شد، در این دو ماه  تورهایی به مقاصدی نظیر ییلاق‌‌‌های سوباتان، جنگل اولنگ به اوپرت،‌‌‌ خلخال تا اسالم،‌‌‌ قره کلیسا تا دالامپر،‌‌‌ سوارکاری لیسار به سوباتان، دریاچه نئور تا جنگل آلچالیق، کمپینگ ییلاقات پونل، شروان‌دره تا جهنم‌دره، ماسال تا اولسبلنگاه، رفتینگ ارمند و گشت‌های آبی چال‌‌‌کندی در اولویت قرار دارند. همان‌طور که مشاهده می‌‌‌کنیم اغلب این تورها در ارتفاعات گیلان به سمت اردبیل هستند و موارد محدودی شامل شهرها و استان‌‌‌های غرب یا شمال شرق می‌‌‌شود،‌‌‌ هر چند که باید اذعان کرد در استان‌‌‌هایی نظیر مازندران‌‌‌ نیز ییلاقات فراوانی وجود دارد که مورد توجه گروه‌‌‌های حرفه‌‌‌ای طبیعت‌‌‌گردی و کوهنوردی هستند و به واسطه محدود بودن مخاطبان‌‌‌ و تخصصی بودن اغلب در برنامه این آژانس‌‌‌ها نمی‌‌‌گنجند.

جنگل های 2هزار و3 هزار یا کلاردشت و‌... در این دسته قرار می‌‌‌گیرند که اغلب میزبان طبیعت‌‌‌‌‌‌گردان حرفه‌‌‌ای هستند.

 در کنار آن،‌‌‌ گردشگری آبی در فصل تابستان رواج فراوان دارد و در این زمینه برنامه‌ریزی برای سفر به مناطقی مانند چهارمحال و بختیاری یا حتی خوزستان به واسطه استقبال گردشگران از سوی تورها مورد توجه قرار گرفته است که نمونه آن را در گشت‌‌‌های آبی چال‌‌‌کندی به واسطه جذابیت‌‌‌های بصری فراوان و البته رفتینگ در اروند‌رود در چهارمحال و بختیاری می‌‌‌بینیم. استان سمنان به واسطه نزدیکی به تهران به عنوان یکی از قطب‌های جمعیتی کشور، از دیگر مقاصدی است که در تورها لحاظ شده و در کنار جنگل ابر که جزو مقاصد اصلی سفرهای طبیعت‌‌‌گردی در سال‌‌‌های اخیر بوده است،‌‌‌ مناطق دیگری مانند جنگل اولنگ یا آبشار مجن نیز به واسطه هوای معتدل آن در تابستان مورد توجه قرار گرفته‌‌‌اند.