بازماندن شهر میراث جهانی از قطار استان‌های پرمسافر ایران

در حالی که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌‌‌‌‌‌‌‌دستی یزد روزهای قبل از آغاز سال نو از آمادگی این استان برای اسکان ۸۵۰ تا ۹۰۰‌‌‌هزارنفر در پیک اول سفرهای نوروزی خبر داده بود اما در مجموع و در پیک اول و دوم سفرها، دومین شهر تاریخی جهان از جمع ۱۰ استان پرمسافر ایران جا ماند. احمد آخوندی گفت‌: در مدت ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۱ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ مجموع آمار اسکان مسافران نوروزی استان یزد ۵۰۰‌هزار و ۷۵۳ نفر بوده در حالی که در مدت مشابه سال قبل این میزان، ۸۵۹‌هزار و ۶۳۲ نفر بوده است. به گفته وی، استان‌های یزد، اصفهان و شیراز مثلث گردشگری ایران را تشکیل می‌دهند و یزد یکی از مهم‌ترین رئوس این مثلث گردشگری است. مدیرکل میراث فرهنگی یزد گفت: مجموع آمار تردد ورودی با وسایل نقلیه سبک و سنگین به استان از ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ تا پایان روز ۱۲ فروردین ۷۴۲‌هزار و ۹۹۸ دستگاه بوده.

در همین تاریخ در سال گذشته، ۷۱۹‌هزار و ۸۸۳ دستگاه تردد داشته که امسال با افزایش ۳ درصدی همراه بوده است. وی اظهار کرد: مجموع آمار بازدید از بناهای تاریخی شاخص یزد نیز در این مدت، ۲۵۵‌هزار و ۸۳۳ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱‌درصد کاهش یافته است. این آمارها بیانگر کاهش حدود ۳۶۰‌هزار نفری اسکان مسافر، رشد ۳ درصدی تردد ورودی و همچنین کاهش ۱۱ درصدی بازدید از بناهای تاریخی شاخص یزد است. مصطفی فاطمی، دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور با بیان اینکه بیشترین میزان سفرها به مقصد استان‌‌‌های مازندران، گیلان، هرمزگان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان، بوشهر، اصفهان و آذربایجان شرقی انجام شده است، گفت: بیشترین اقامت رسمی به ترتیب در استان‌‌‌های خراسان رضوی، هرمزگان، گیلان، مازندران، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی بوده است.

این آمار در حالی است که نخستین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان که در سال ۱۳۹۶ به عنوان دارنده تنها بافت تاریخی دارای سکنه به ثبت میراث جهانی و یونسکو رسیده، نوروز سال ۱۴۰۱ در جمع استان‌های با بیشترین ‌درصد رشد اقامت نسبت به سال‌های ۹۷ و ۹۸ جای داشته و در کنار استان‌های مازندران، خراسان رضوی، گیلان، هرمزگان، فارس، اصفهان، بوشهر، خوزستان و تهران بیشترین اقامت را در نوروز داشت. در عین حال، خبر خوب این است که همان‌گونه که دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور هم گفته استان یزد در جمع سه استان با کمترین تصادفات جاده‌‌‌ای قرار گرفته است. سردار عباسعلی بهدانی‌فرد‌، فرمانده انتظامی استان یزد از کاهش ۸۳ درصدی متوفیان تصادفات جاده‌ای در این ایام خبر داده است. وی کاهش بسیار محسوس تصادفات و جان‌باختگان حوادث جاده‌‌‌ای تا امروز را از دستاوردهای خوب پلیس راه استان یزد برشمرد.