یزد برای نوروز آماده است؟

یزد از استان‌‌های اصیل، کهن و با آثار تاریخی باقدمت ایران است که در کنار استان‌‌های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی محسوب می‌شود به گونه‌‌ای که استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است. این استان ۲‌هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی ارزشمندی است و با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌‌ها، شیرینی، شهر قنات، قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می‌شود.

بافت تاریخی و قدیمی یزد به عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران، ۱۸ تیر ۹۶ در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان به ثبت جهانی رسید تا آرزویی چند ساله با تلاش و پشتکار جمعی به واقعیت تبدیل شود. ضلع سوم گردشگری مرکز ایران، با این همه ویژگی شاخص به عنوان نخستین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان و تنها بافت تاریخی دارای سکنه که در یونسکو ثبت جهانی شده در نوروز ۱۴۰۲ برنامه‌‌های متنوعی پیش‌بینی کرده است.

مهران فاطمی، استاندار یزد در نشست ستاد اجرایی خدمات سفر استان با بیان اینکه تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن در نوروز ۱۴۰۲ یک فرصت است، اظهار کرد: نوروز از جنس تحول بوده و برنامه‌‌ریزی‌‌ها و سیاستگذاری‌‌های فرهنگی نوروز باید جدید، مبتکرانه و تحولی باشد. وی با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی‌‌های هنرمندانه و متناسب با ظرفیت‌‌های شهرستان‌‌ها توسط فرمانداران تصریح کرد : باید بسته تدوین شده با عنوان «ویژه برنامه‌‌های فرهنگی رمضانیه» تکمیل و متولی اجرای هر برنامه و دستگاه‌‌های مرتبط با آن مشخص شود. استاندار یزد، مبادی ورودی به استان از جمله فرودگاه، راه‌‌آهن، ترمینال و ورودی‌‌های زمینی را پیشانی استان دانست و بر تهیه بسته ویژه‌‌ای برای فضاسازی و زیباسازی آنها تاکید کرد.

فاطمی با بیان اینکه یزدی‌‌ها از دیرباز به مهمان‌نوازی شهره و زبانزد هستند، خاطرنشان کرد: عوامل اجرایی طرح‌های نوروزی باید اخلاق‌مدارانه نسبت به ایفای وظایف قانونی خود اقدام کنند. وی راهبرد استان در نوروز ۱۴۰۲ را «نوروزِ بدون فوتی» اعلام کرد و گفت: فرمانداران مسائل مربوط به ترافیک و تصادفات را به صورت روزانه بررسی و اقدامات و برنامه‌‌ریزی‌‌های لازم را انجام دهند. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد هم گفت: یزد دیار دارالعلم و دارالعباده است که خصوصیات فرهنگی خاص خود را دارد و امسال با توجه به تقارن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان لازم است برنامه‌‌ریزی شود تا هم گردشگری رونق داشته باشد و هم اصالت فرهنگی مردمان دارالعباده حفظ و منتقل شود.  علی‌‌اکبر عزیزی با اشاره به تهیه بسته فرهنگی گردشگری رمضانیه ویژه ایام نوروز ۱۴۰۲ در یزد افزود: برنامه‌‌های فرهنگی استان در نوروز ۱۴۰۲ برای رونق گردشگری با پس‌‌زمینه رمضانیه و با توجه به ملاحظات فرهنگی و دینی با اقدامات خلاقانه، نو و مبتکرانه تهیه می‌شود.

در همین خصوص مدیرکل میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی یزد نیز گفت: دغدغه‌‌های فرهنگی و توجه به اعتقادات مذهبی و آداب‌‌ و رسوم مردم استان یزد از اولویت‌‌های نوروز ۱۴۰۲ خواهد بود. احمد آخوندی افزود : با توجه به تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن، ویژه‌‌برنامه‌‌های فرهنگی برای این ایام در نظر گرفته‌‌شده که با محوریت دستگاه‌‌های فرهنگی متولی و دستگاه‌‌های عضو ستاد خدمات سفر استان اجرایی خواهد شد. وی ادامه داد: با توجه به پیشینه فرهنگی یزد و زیست مومنانه مردمان این شهر، برای احیای فرهنگ دارالعباده در رمضان برنامه‌‌ریزی خاصی خواهیم داشت و در راستای توسعه گردشگری یزد با حفظ موازین اسلامی و فرهنگی و در نظر گرفتن تمام چارچوب‌‌های دین تلاش خواهیم کرد. مدیرکل میراث‌‌فرهنگی استان با بیان اینکه تاسیسات گردشگری در این زمینه همکاری لازم را دارند، گفت: نظارت بر اماکن تاریخی و تاسیسات گردشگری استان در زمینه‌‌های متعدد به‌‌خصوص رعایت پیوست‌‌های فرهنگی، عفاف و حجاب تشدید خواهد شد.

فرماندار یزد نیز گفت: استان یزد با توجه به موقعیت جغرافیایی و پیشینه تاریخی و همچنین ظرفیت‌‌هایی که دارد همیشه مورد استقبال مسافران نوروزی بوده و با توجه به اینکه امسال بهار طبیعت با بهار قرآنی همزمان شده، انتظار می‌رود در هفته ابتدایی سال جدید بیشترین حجم مسافر را داشته باشیم که نیازسنجی دقیق، برنامه‌‌ریزی و هماهنگی هرچه بیشتر دستگاه‌‌ها را لازم دارد. سیدمحمدرضا مدرسی افزود: در سال گذشته قریب به ۴۲‌هزار نفر در ۱۳۰ مدرسه یزد اسکان داشتند که پیش‌بینی می‌شود در نوروز ۱۴۰۲ با توجه به همزمانی مناسبت‌‌های ملی و مذهبی و همچنین کاهش آمار کرونا، تعداد میهمانان یزد بیش از سال گذشته باشد.

در همین خصوص شهرداری یزد نیز برنامه‌‌ریزی‌‌های متنوعی انجام داده و رئیس سازمان فرهنگی‌‌ اجتماعی ورزشی شهرداری یزد در این زمینه با بیان اینکه ویژه برنامه‌‌های نوروز ۱۴۰۲ در شهر میراث جهانی یزد از ۱۷ اسفندماه آغاز و تا ۱۵ فروردین ادامه خواهد داشت، گفت: ‌‌ تاکنون ۴۰ ویژه برنامه در سطح شهر یزد تدوین و اجرایی می‌شود. حجت‌الاسلام مجتبی صداقت برگزاری جشنواره نارنج زیتون در حوزه آموزش شهروندی، ویژه‌‌برنامه بزرگداشت شهدا، ‌‌ جشنواره هفت‌‌سین، جشن بزرگ تحویل سال در امیرچخماق، جشن بزرگ روزه اولی‌ها، بزرگداشت شهدای دهم فروردین و راه‌‌اندازی ۲۰ نوروزگاه در شهر را از اقدامات در دستور کار مدیریت شهری یزد در نوروز ۱۴۰۲ اعلام کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری یزد اظهار کرد : در راستای حمایت از هنرمندان صنایع دستی استان و پررنگ کردن زحمات این قشر، تم نوروز امسال در شهر یزد را صنایع دستی قرار دادیم. حمیدرضا رحیمدل با بیان اینکه برای ستاد تسهیلات نوروز هشت کمیته اجرایی تشکیل شده است، افزود : تشکیل کمیته حمل‌ونقل، امور زیربنایی و ترافیک، کمیته خدمات شهری، کمیته فرهنگی و هنری، کمیته امور مالی، کمیته اداری و فناوری، کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات، کمیته امنیتی و حراست، کمیته بازرسی و پاسخگویی از اقدامات انجام شده ویژه نوروز ۱۴۰۲ در یزد است.

وی تهیه ۲۰‌هزار نقشه معرفی کشیک‌‌های خدماتی در شهر یزد ویژه مسافران را یکی دیگر از اقدامات در دستور کار مدیریت شهری برای نوروز امسال دانست و اظهار کرد: بوستان بزرگ شهر، بوستان مهر ملل و بوستان کوهستان خدمات ویژه برای برپایی ‌هزار چادر مسافرتی ارائه می‌کنند. معاون شهردار یزد با بیان اینکه با تمام ظرفیت آماده پذیرایی از گردشگران نوروزی هستیم، خاطرنشان کرد: بنا داریم برای مدیریت و نظافت بافت تاریخی یزد در ایام نوروز از ظرفیت شهروندان بومی و ساکنان بافت استفاده کنیم.