علیرضا بایرام‌‌‌زاده گفت: هرچند شیوع و گسترش ویروس کرونا در ۲ سال گذشته ضربات مهلکی بر پیکره صنعت گردشگری جهان، کشور و استان وارد کرد، اما با این وجود تحرکات خوبی در این حوزه طی این مدت با وجود تمامی کمبودها و نارسایی‌‌‌ها به انجام رسیده است.

وی تعداد ورودی گردشگران خارجی به آذربایجان شرقی از ابتدای امسال تا پایان آذر را ۹‌هزار و ۳۰۰ نفر اعلام و اضافه کرد: این آمار حضور و اسکان گردشگران خارجی در هتل‌‌‌ها و مراکز اقامتی را شامل می‌شود که به صورت رسمی و قانونی ثبت شده است. بایرام‌‌‌زاده ترکیه، جمهوری‌‌‌های آذربایجان و ارمنستان، جمهوری خودمختار نخجوان، عراق و کشورهای اروپایی همچون انگلیس، آلمان، روسیه، اسپانیا و خاور دور مثل چین و ژاپن را از کشورهایی دانست که گردشگران آنها در سال‌جاری به آذربایجان شرقی وارد شده و ضمن اقامت از آثار و ابنیه‌های تاریخی استان بازدید کرده‌اند.

وی با اشاره به رتبه اول و دوم استان‌های تهران و خراسان رضوی در جذب گردشگران خارجی به دلیل موقعیت خاص سیاسی و مذهبی آنها، یادآور شد: فاصله آذربایجان شرقی در رابطه با جذب گردشگران خارجی با استان‌‌‌های اصفهان و فارس نیز چندان زیاد نیست و می‌توان با برنامه‌‌‌ریزی و اعمال سیاست‌های تشویقی و فعالیت در حوزه تبلیغات، رتبه استان را ارتقا داد.

بایرام‌‌‌زاده، توسعه صنعت هتل‌‌‌سازی و توجه به کیفیت بخشی به اماکن اقامتی آذربایجان شرقی را از اولویت‌‌‌های مهم و اصلی معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان برشمرد و اضافه کرد: به این منظور فعالیت‌های مناسبی در حوزه سرمایه‌گذاری برای ساخت و تجهیز هتل و هتل آپارتمان و نیز استانداردسازی آنها در ۲ سال اخیر و با شیوع کرونا صورت گرفته است.

به گفته وی، اکنون تعداد هتل‌‌‌های ۵ ستاره تاپ آذربایجان شرقی از استان‌های اصفهان و فارس بیشتر است.

بایرام‌‌‌زاده مجموع هتل و هتل آپارتمان‌های ستاره‌‌‌دار آذربایجان شرقی را ۷۳ باب اعلام کرد که به گفته وی از این تعداد پنج هتل پنج ستاره آماده ارائه خدمات به گردشگران خارجی و داخلی است. وی با تاکید بر اینکه توسعه صنعت گردشگری به مجموعه عوامل مختلف و همکاری و تعامل تمامی دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی و رسانه‌‌‌ها وابسته است، اظهار کرد: باید توجه داشت که رونق اقتصادی ناشی از گسترش صنعت گردشگری تمام بخش‌‌‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در برمی‌گیرد و به این منظور باید برنامه‌‌‌های توسعه‌‌‌ای فرابخشی و فرادستگاهی تعریف، تدوین و اجرایی شود.