پول‌شویی از طریق بازی فورتنایت (Fortnite)

 از این رو در این مقاله قصد داریم به ابعاد گسترده‌تر این موضوع بپردازیم. به نقل از روزنامه ایندیپندنت، مجرمان از بازی ویدئویی بسیار محبوب فورتنایت برای پول‌شویی از طریق ارز درون بازی آن استفاده می‌کنند. این بازی آنلاین ژانر بتل رویال در بین کودکان و نوجوانان محبوب شده است، چراکه این بازی رایگان است و در همه پلتفرم‌های اصلی بازی در دسترس است. علاوه بر این، پولی که در بازی برای خرید لباس، اسلحه و موارد دیگر خرج می‌شود، آن را در بین مجرمان سایبری نیز محبوب کرده است.

مجرمان از اطلاعات سرقت‌شده کارت‌های اعتباری برای خرید ویباکس (V-bucks)- ارز مجازی که برای خرید آیتم‌ها و لوازم جانبی در بازی استفاده می‌شود - از فروشگاه رسمی فورتنایت استفاده می‌کنند و با فروش ویباکس با تخفیف به بازیکنان، به‌سادگی پول خود را «تمیز» می‌کنند.

تحقیقات ایندیپندنت در مورد بازارهای سیاه آنلاین فروش ویباکس، همراه با تحقیقات شرکت امنیت سایبری Sixgill، گستردگی عملیات پول‌شویی را آشکار کرد. بخش عمده ای از ویباکس‌های تخفیف‌دار در وب تاریک یا همان دارک وب (Dark web)فروخته می‌شود. دارک‌وب قسمتی از اینترنت است که نمی‌توان از طریق موتورهای جست‌وجوی معمولی به آن‌ دسترسی داشت و فقط با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی قابل‌دسترسی است. مقادیر کمی از آن نیز در شبکه عمومی اینترنت (Open web) با تبلیغات در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و توئیتر به فروش می‌رسد.

 ماموران شرکت امنیت سایبریSixgill ، خود را به عنوان مشتری معرفی می‌کردند و به این ترتیب عملیاتی را که در سراسر جهان به زبان‌های چینی، روسی، اسپانیایی، عربی و انگلیسی انجام می‌شد، کشف کردند.

بنا به گفته تحلیلگر ارشد اطلاعاتی در Sixgill، در مصاحبه با ایندیپندنت، مجرمان، کلاهبرداری از طریق کارت‌های اعتباری و واریز و دریافت پول از سیستم فورتنایت را با مصونیت نسبی انجام می‌دهند.

بازیگران تهدید (Threat Actors) - افراد و نهادهای مخرب - اقدامات امنیتی ضعیف اپیک گیمز (یک شرکت توسعه‌دهنده نرم‌افزار و ناشر بازی‌های ویدئویی) را مسخره می‌کنند و می‌گویند که «به نظر می‌رسد این شرکت به کلاهبرداری بازیکنان از سیستم و خرید ویباکس‌های تخفیف‌دار اهمیتی نمی‌دهد... این موضوع باعث می‌شود بازیگران تهدید راحت‌تر اقدام به پول‌شویی کنند.»

این بازی با بیش از ۲۰۰میلیون بازیکن در سراسر جهان، ۳میلیارد دلار (۲.۳میلیارد پوند) سود در سال ۲۰۱۸ برای توسعه‌دهنده Fortnite Epic Games به ارمغان آورد. مشخص نیست مجرمان چقدر توانسته‌اند از طریق پول‌شویی پول به دست بیاورند، اگرچه Sixgill متوجه شد که آیتم‌ها و لوازم جانبی فورتنایت در یک دوره ۶۰‌روزه در سال گذشته بیش از ۲۵۰هزار دلار در eBay درآمد داشته است.

اطلاعات این شرکت همچنین نشان می‌دهد که تعداد منشن‌های فورتنایت در دارک‌وب با درآمد ماهانه بازی ارتباط مستقیم داشته و افزایش یافته است.

یکی از فروشنده‌های دارک‌وب در گفت‌و‌گو با ایندیپندنت، ادعا می‌کند که ویباکس‌ها را با تخفیف در قالب خیریه ارائه می‌کند. آنها در توضیحات محصول می‌نوشتند: «من یک پادشاه ثروتمند هستم. اکنون زمان آن رسیده است که به دیپ‌وب یا وب عمیق (Deep web) با تخفیف عمده برگردیم.» فروشنده، بیت‌کوین و بیت‌کوین‌کشی را می‌پذیرد که ردیابی آنها برای پلیس دشوار است.

تحقیقات جداگانه توسط شرکت امنیت فناوری اطلاعات Zerofox، ۵۳هزار مورد مختلف از کلاهبرداری‌های آنلاین مربوط به فورتنایت را بین اوایل سپتامبر تا اوایل اکتبر نشان داد. تخمین زده می‌شود که ۸۶درصد از حوادث کلاهبرداری از طریق پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و توئیتر به اشتراک گذاشته شده است.

اپیک گیمز، توسعه‌دهنده فورتنایت در این خصوص اظهار‌نظری نکرده است و کارشناسان امنیتی می‌گویند که این شرکت تمهیدات لازم را برای جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی در پلتفرم خود انجام نمی‌دهد.

پرمینگر اظهار کرد: «به نظر نمی‌رسد پیک گیمز به‌هیچ‌وجه فعالیت‌های مجرمانه پیرامون فورتنایت، پول‌شویی یا موارد دیگر را مهار کند.»

وی ادامه داد: «درحالی‌که توقف کامل این گونه فعالیت‌های مجرمانه بسیار دشوار است، می‌توان اقداماتی را برای کاهش این نوع فعالیت مجرمانه انجام داد، از جمله: نظارت بر انتقال کالاهای ارزشمند در بازی، شناسایی بازیکنان دارای انبارهای بزرگ ویباکس و به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات با پلیس و نهادهای نظارتی مربوطه.»