آلایندگی‌ها با اصفهان چه می‌کنند؟

بنا به نظر کارشناسان، آلودگی هوا دست‌کم ۴۴۱ میلیون دلار در سال به استان اصفهان خسارت وارد می‌کند، آلودگی هوا، امروزه بعنوان بحران محیط زیستی و قاتل خاموش مطرح است که سالانه جان میلیون‌ها نفر را می‌گیرد.

کلانشهر اصفهان با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت کمترین تعداد روزهای هوای پاک و همچنین میزان بارش سالانه را در مقایسه با سایر کلانشهرها دارد، تردد روزانه بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو، صنایع کوچک و بزرگ بسیاری که آن را احاطه کرده‌اند و شرایط جغرافیایی و اقلیمی این شهر، کلاف آلودگی هوای این خطه را پیچیده‌تر ساخته است. عامل انسانی یکی از عوامل اصلی بوجود آورنده و تشدید کننده آلودگی هوا و گرد و غبار محسوب می‌شود و استفاده بی‌رویه و نادرست صنعتی، کشاورزی و سوخت‌های فسیلی می‌تواند این آلودگی را دوچندان کند. آنچه امسال بر گستره آلودگی اصفهان اضافه کرد، تحقق نیافتن پیش بینی‌های هواشناسی در باره بارش‌های پاییزی بود، بارش‌های سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ (اول مهر تا ۲۸ آذر جاری) در استان اصفهان تنها ۲۳ میلی متر گزارش شده و در حالی وارد زمستان می‌شویم که ۹۸ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی است، همین امر و خشکی ۹۸ درصدی تالاب بین المللی گاوخونی و رودخانه زاینده رود افزایش انتشار ریزگردها را به همراه دارد.

در گزارش پیش رو با عنوان قربانیان شهر خاکستری شما می‌توانید جزئیات بیشتری از صدمات، لطمات و آسیب‌های آلودگی‌های زیست محیطی به خوص آلودگی هوا در اصفهان را مرور کنید.