ستایش برای خم شدن به‌سوی اتوپیا

قبل از سال ۱۸۷۰، بشریت در فقر شدید زندگی می‌کرد، با خزیدن آهسته اختراع که با افزایش جمعیت جبران می‌شد. سپس یک تغییر بزرگ رخ داد: اختراع به‌سرعت به سمت جلو حرکت کرد، توانایی‌های تکنولوژیکی ما را در هر نسل دو برابر کرد و اقتصاد را بارها و بارها متحول کرد. اجداد ما تصور می‌کردند که ما از چنین قدرت‌هایی برای ساختن مدینه فاضله استفاده می‌کردیم. اما این‌طور نبود. زمانی که ۱۸۷۰-۲۰۱۰ به پایان رسید، جهان در عوض شاهد گرمایش جهانی بود. رکود اقتصادی، عدم اطمینان و نابرابری؛ و رد گسترده وضع موجود!

براد دلانگ، اقتصاددان به‌سوی آرمان‌شهر، داستان این انفجار بی‌سابقه ثروت مادی را روایت می‌کند، چگونه جهان را متحول کرد، و چرا نتوانست ما را به آرمان‌شهر برساند. با وسعت و جاه‌طلبی قابل‌توجه، نشان می‌دهد که قرن گذشته کمتر یک راهپیمایی پیشرفت بوده است تا حرکت در مسیر درست!

درباره نویسنده

J. Bradford DeLong، مورخ اقتصادی، استاد اقتصاد در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی است. او در دوران دولت کلینتون معاون دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا بود. او یک وبلاگ اقتصادی پر خواننده می‌نویسد، اکنون در braddelong.substack.com. او در برکلی، کالیفرنیا زندگی می‌کند.

نقد و نظرها درباره کتاب:

برد دلانگ به طرزی آموزنده و گیرا این داستان را بیان می‌کند که چگونه تمام رشد اقتصادی از سال ۱۸۷۰، اقتصادی را در جهان ایجاد کرده است که امروزه ایده‌های هیچ‌کس درباره انصاف را برآورده نمی‌کند. سفر طولانی به‌سوی عدالت اقتصادی و حقوق و فرصت‌های برابر برای همه ادامه خواهد داشت و ادامه خواهد داشت.

توماس پیکتی، نویسنده شماره ۱ نیویورک‌تایمز

اگر می‌خواهید همین الآن گفتگو در مورد تاریخ اقتصاد جهانی را دنبال کنید، باید کتاب خم شدن به‌سوی آرمان‌شهر براد دلانگ را ببینید.

آدام توز، در نمایش عزرا کلاین

«تاریخ مجستریال... سوالات درستی می‌پرسد و تاریخ بسیار مهمی را در این راه به ما می‌آموزد.»

 پل کروگمن

مدت‌هاست که منتظر کار بزرگ تاریخ اقتصادی برد [دلانگ] بودم.»

عزرا کلاین

کتابی که از دست نمی‌رود... نقطه قوت کتاب – و همچنین گستره و عمق بی‌نظیر آن… این است که اثری از اقتصاد سیاسی است که رشته‌های مختلف ایده‌ها، هریک، پولانی و کینز را در هم می‌پیچد... قطعاً یکی برای خواندن است.»

دایان. کویل

«اگر می‌خواهید همین الآن گفتگو درباره تاریخ اقتصاد جهانی را دنبال کنید، باید کتاب «خم شدن به‌سوی آرمان‌شهر» براد دلانگ را ببینید.»

آدام توز، در نمایش

عزرا کلاین

«یک گزارش جامع استادانه... خواندن لذت‌بخش است. تعداد کمی از مورخان اقتصادی به این اندازه که به تاریخ سیاسی یا نظامی تسلط داشته باشند یا مهم‌تر از آن، به‌روشنی و با چنین ذوقی در مورد این موضوعات بنویسند.

لیاقات احمد، امور خارجه

«تاریخ اقتصادی جدید و عالی.»

مایکل هیلتزیک، لس‌آنجلس تایمز

«یک شاهکار.» -  Zachary D. Carter, Dissent

خم شدن به‌سوی اتوپیا یک دستاورد چشمگیر است که با شوخ‌طبعی و سبک و تسلط هولناکی در جزئیات نوشته‌شده است.

«جامع، زیبا نوشته‌شده، و خواندنی سرگرم کننده.»

بررسی کتاب‌های لس‌آنجلس

دلانگ برشی از تاریخ را که انتخاب کرده است - «قرن طولانی بیستم» از ۱۸۷۰ تا ۲۰۱۰ - عمیقاً بررسی می‌کند و او اغلب با تندوتیز همراه با جزئیات تفکر برانگیز می‌نویسد.

دیلی تلگراف

«این‌یک کتاب درخشان و مهم است. این کتاب تحلیلی بدیع و نافذ ازآنچه نویسنده‌اش آن را «قرن طولانی بیستم» می‌خواند، ارائه می‌کند، دوره پیشرفت اقتصادی بی‌سابقه‌ای که تقریباً در سال ۱۸۷۰ آغاز شد و به گفته او، در سال ۲۰۱۰ پایان یافت. فراوانی مادی بر بشریت سرازیر شد. نسل‌های پیشین چنین ثروتی را تضمینی برای آرمان‌شهر می‌دانستند. بااین‌حال، عصر پیشرفت مادی نه به یک مدینه فاضله، بلکه در سرزنش و اختلاف به پایان رسیده است. هیچ کتابی موفقیت‌ها و شکست‌های این دوره خارق‌العاده را با بینش قابل‌مقایسه توضیح نداده است.»

مارتین ولف، مفسر ارشد اقتصادی، فایننشال تایمز