50   میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از طریق سکوی تامین مالی جمعی آیفاند

به گزارش دنیای اقتصاد  اولین رویداد تامین مالی جمعی توسط سکوی تامین مالی آیفاند در سالن شیخ بهایی این شهرک برگزار شد، مهرداد یزدانی، مدیرعامل سکوی تامین مالی جمعی آیفاند، در این رویداد اظهار کرد: این شرکت طی ۱۲ ماه فعالیت، بیش از ۱۰۰ تقاضای تامین مالی از سراسر کشور دریافت کرده که پس از بررسی‌های لازم ۱۵ طرح مجموعا به ارزش ۵۰ میلیارد تومان تامین مالی شد. تاکنون بیش از ۱۲۰۰ حساب کاربری برای اشخاص حقیقی و حقوقی در وبسایت آیفاند ایجاد شده که از این تعداد حدود ۴۰۰ شخصیت در مبالغ مختلف اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند. وی افزود: در دستورالعمل جدید فرابورس سختگیری‌ها برای پذیرش طرح‌ها افزایش قابل توجهی داشته و همین موضوع منجر به افزایش دقت و زمان بررسی و پذیرش طرح‌ها شده است. هدایت اعتبار به سمت تولید کالا و خدمات در بخش خصوصی، بازده بالا با وجود ریسک پایین، نظارت قانونمند، معافیت مالیات و شفافیت در انتشار اطلاعات تصمیم‌ساز از جمله دلایل افراد برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های تامین مالی جمعی است. مدیرعامل آیفاند خاطرنشان کرد: فرایند تامین مالی جمعی شامل درخواست تامین مالی، ارزیابی اولیه و تدوین طرح، تایید توسط نهاد مالی، تعیین تضامین، عقد قرارداد و ارسال به فرابورس جهت دریافت نماد، دریافت نماد، انتشار و جمع اوری وجوه، پرداخت، نظارت، دریافت مستندات پیشرفت طرح و ارائه گزارش، حسابرسی، تعیین سود نهایی، تسویه و تصفیه حساب است.

تمامی ریسک‌ها از جمله ریسک نقدشوندگی، ریسک‌های خاص طرح و سایر ریسک‌ها به صورت شفاف از طریق این سکو اعلام خواهد شد. در بخش دیگری از این رویداد، سه طرح جدید تامین مالی معرفی و منتشر شد که ظرف زمان کوتاهی با موفقیت تامین سرمایه شد. سه طرح تولید و فروش خودروهای برقی شرکت الیزه خودرو شتاب، تامین سرمایه در گردش تولید و فروش دو دستگاه شبیه ساز ترن هوایی و تامین سرمایه در گردش تولید دستگاه جوش لیزری دستی و اتوماتیک، در کمتر از ۹۰ دقیقه از زمان انتشار خود مجموعا بیش از ۵.۵ میلیارد تومان از ۹۸ نفر سرمایه جذب کردند. این سرمایه‌گذاران بر اساس اطلاعات طرح‌های یاد شده سود علی الحساب ۴۵ درصد سالانه دریافت خواهند کرد. شرکت الیزه خودرو شتاب در حوزه تولید خودروهای برقی الکتریکی شامل سواری، مینی بوس و وانت، تولید موتورسیکلت و دوچرخه برقی الکتریکی و تامین قطعات مورد نیاز فعالیت می‌کند.

این شرکت در نظر دارد ۱۰ دستگاه خودرو برقی در مدت ۱۲ ماه تولید و به فروش برساند. مواد اولیه موتور محرکه خودرو‌های برقی۱۴ نفره از کشور چین وارد خواهد شد. در طرح تامین سرمایه در گردش تولید و فروش دو دستگاه شبیه ساز ترن هوایی پدیده‌سازان توفان در نظر دارد دو دستگاه شبیه ساز ترن هوایی تولید و به فروش برساند. بر اساس اظهارات متقاضی، زمان تولید دستگاه دو ماه برآورد شده و در بازه زمانی حداکثر چهار ماه با انجام بازاریابی به فروش می‌رساند. بنابراین بازه زمانی در نظر گرفته شده برای طرح ۶ ماه پیش‌بینی شد. در ادامه طرح تامین سرمایه در گردش تولید دستگاه جوش لیزری دستی و اتوماتیک نیز انتشار و فرایند تامین مالی آن انجام شد. ۲۰ میلیارد ریال سرمایه تامین شده از این طریق در جهت تولید ۵ دستگاه لیزر صنعتی در ۴ ماهه و ۱۵ دستگاه لیزر صنعتی با احتساب گردش ۴ ماهه در ۱۲ ماه استفاده خواهد شد.