بخش خصوصی عامل پویایی اقتصاد ورزش است

در آغاز تاریخچه‌ای درباره رویداد آرنا کاپ بفرمایید.

این پنجمین دوره رویداد ورزشی آرناست. ما سعی کردیم سیر صعودی را برای برگزاری رویدادها داشته باشیم. هر رویدادی برگزارشده بررسی کردیم و سعی کردیم با مدیریت تجربه نواقص آن را برطرف کنیم و کیفیت را بهبود ببخشیم . خدا را شکر این اتفاق افتاد و هر دوره که برگزار کردیم کیفیت نسبت به دوره قبل افزایش پیدا کرد و همیشه نگاهمان همین بود. هدف از برگزاری همین بود که مخاطبین ما و سلامت جویان شورونشاط داشته باشند و انگیزه‌ای در این افراد ایجاد کنیم. مخاطبان ما نیز می‌دانند که زمان رویداد ما کی هست و سعی می‌کنند آمادگی جسمانی خود را ارتقا دهند و یک انگیزه برای افزایش سلامت افراد بوده است.

هدف اساسی از برگزاری این رویداد چیست؟

هدف از برگزاری رویداد سلامت‌جویانی بودند که به‌عنوان مخاطب ما به دنبال ورزش بودند و سعی کردیم آن‌ها را با دعوت به این رویداد در افزایش انگیزه برای سطح سلامتی و آمادگی دهیم. این رویداد برای اعضا باشگاه‌های آرنا برگزار می‌شود.

این رویداد از برخی رویدادهای رسمی مراجعه‌کننده بیشتری داشته است؛ به نظر شما علت این استقبال چیست؟

ما همیشه سعی کردیم یک سیر صعودی در برگزاری داشته باشیم و یکی از عوامل استقبال مردم کیفیت برگزاری رویداد است. با توجه به کیفیت این رویداد برای افراد جذاب است که در قالب تماشاچی و شرکت‌کننده در حاشیه آن حضورداشته باشند. بحث نیازسنجی نیز دراین‌بین مهم است و بر اساس نیازهای مخاطبین مسابقات طراحی می‌شود. یکی از دلایل اصلی استقبال کیفیت و مخاطب شناسی و نیازسنجی است که بیشترین تناسب را با مخاطبین داشته باشیم.

0201 (1) copy

آیا توانسته‌اید این رویداد را به‌عنوان یک رویداد ثابت شهری جا بیندازید؟

الان هم ثابت است و حدود برگزاری آن هفته تربیت‌بدنی و ورزش است و دنبال نظم بیشتر آن ازنظر کیفیت و کمی هستیم و اگر امکان آن باشد در سال 2 بار آن را برگزار کنیم.

برای زنان چه برنامه‌ای دارید؟

قطعا دنبال این هستیم که برای خانم‌ها هم به‌صورت مجزا برگزار کنیم.

اهمیت افزایش سرانه ورزشی در کشور چقدر است؟

متاسفانه در کشور ما سرانه کشوری ورزش 10 درصد استاندارد جهانی است و در این زمینه به‌شدت مشکل‌داریم و دچار کمبود سرانه هستیم که ارتباط مستقیمی بانشاط جامعه دارد.

مدل رایج جهان این است که دولت‌ها بستری را فراهم می‌کنند که بخش خصوصی در ورزش سرمایه‌گذاری کند. کل ورزش کشورها مدیریت خصوصی دارند و نتایج خوبی هم داشته است.

در لیگ‌های معتبر اروپایی تمام لیگ‌ها و تیم‌ها خصوصی هستند و دولت نقشی ندارد. اما ببینید چه خروجی دارد و درآمد میلیون دلاری را بسنجید. بخش خصوصی هم به‌تنهایی این پیشرفت را ایجاد کرده و دولت‌ها یک دلار هم سرمایه‌گذاری نکرده‌اند و بخش خصوصی رویدادها را برگزار می‌کنند و تیم‌داری می‌کنند، در کنار آن درآمدهای خیلی کلان هم به دست می‌آورند. در کشور ما هم تنها راه همین است و باید بخش خصوصی وارد میدان شود تا نتایج خوبی در ورزش بگیریم و در حوزه بهبود سلامت جامعه نیز پیشرفت داشته باشیم.

ما باید به سمت اقتصادی شدن ورزش حرکت کنیم. ضمن اینکه باید بخش خصوصی وارد میدان ورزش شود بلکه باید به اقتصادی کردن و پویا کردن اقتصاد ورزش کمک کنیم.

نکته آخر

اینجا نیاز به حمایت دولت وجود دارد و دولت باید برنامه‌ای برای اقشار ضعیف داشته باشد. دولت باید کمک‌های مستقیم و غیرمستقیم داشته باشد و زیرساخت‌ها را فراهم کند و بخش خصوصی را تقویت کنند.

یکی از راهکارهای دیگر این است که یکی از خواسته‌های دولت از بخش خصوصی انجام وظایف اجتماعی در حوزه کمک به اقشار ضعیف در حوزه ورزش باشد تا آن‌ها نیز بتوانند از امکانات ورزشی استفاده کنند. وقتی فضای ورزشی به میزان لازم وجود داشته باشد سبک زندگی مردم اصلاح می‌شود و شاخص‌های سلامتی افزایش می‌یابد.

0201 (3) copy