پس از کم‌رنگ شدن نان خشکی‌ها و نمکی‌ها در چند سال گذشته، شهرهای کوچک و بزرگ شاهد این بودند که بازیافت سنتیِ قارقارک محور با تغییر فرم و قالب، تبدیل به نیرویی غیررسمی، غیر متشکل اما فراگیر شد که حضور پررنگشان در هر کوچه و خیابان نمی‌گذاشت حتی یک برگ کاغذ یا بطری پلاستیکی روی زمین بماند! ممکن است این توصیف شمارا به وجد بیاورد اما غیررسمی بودن، استفاده از کودکان کار و اتباع مهاجر خارجی در کنار انبار کردن غیر اصلی و غیربهداشتی مواد بازیافتی همراه با استفاده غیراستاندارد و حتی خطرناک از پسماندهای خشک ازجمله نقاط چالش‌برانگیزی بودند که این دلیل را به تصمیم‌ساز شهری داد تا برای سامان دادن به این قصه، ابتکار عمل را در دست بگیرند، ابتکاری که اصولا جزئی جدانشدنی از مسوولیت مدیریت شهری است.

اگرچه ابتکار عملی که از آن صحبت کردیم تا امروز نتوانسته اهداف کمی و کیفی بزرگی را محقق کند اما گام‌هایی قابل‌توجهی نیز در رابطه برداشته‌شده است، برای مثال با روشن‌تر شدن ارزش مواد بازیافتی، متاثر از واقعی‌تر شدن قیمت محصولات پتروشیمی‌ها، دستگاه و ارگان‌های عمومی هم وارد گود گشته‌اند و چراکه نه! پسماند اگر طلا نباشد، پول خوبی می‌شود درازای آن گرفت و البته به کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی هم کمک کرد تا جایی که از رهاورد توسعه صنعت بازیافت پسماند، برند زیست‌محیطی شهرها هم تقویت می‌شود. اینجا در اصفهان ‌هم چند سالی است که بازیافت پسماند شکل جدی‌تری به خود گرفته و به سمت شناسنامه‌دار شدن پیش می‌رود، در این مسیر باید راه‌اندازی سامانه و اپلیکیشن اصپاک را نقطه عطفی به شمار آورد که می‌تواند در صورت پذیرفته شدن از سوی شهروندان و قرار گرفتن در سبد نیازهای شهری مردم، به‌عنوان یک برگ برنده در رقابت بخش غیررسمی با بخش رسمی به بازی گرفته شود. شهردار اصفهان در همین زمینه به دنیای اقتصاد می‌گوید: شهروندان می‌توانند با دانلود سامانه «اصپاک» از اپلیکیشن «اصفهان من»، از امکان تماس یا ارسال پیام به پیک سیار سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان استفاده کرده و از ماموران این سازمان بخواهند تا به درِ منزل آن‌ها مراجعه کرده و پسماند را تحویل بگیرند. او خاطرنشان کرد: در این سامانه پیش‌بینی‌شده است که در برابر تحویل پسماند خشک به شهروندان امتیاز داده شود؛ مثلا اگر پسماند تحویلی به ۲۵ کیلوگرم یا ۵۰ امتیاز برسد، بیمه آتش‌سوزی منزل تا سقف یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به شهروندان اعطا می‌شود. قاسم‌زاده با اعلام اینکه به‌زودی خدمات جدیدی مثل کیف پول به سامانه «اصپاک» افزوده می‌شود، تاکید کرد: شهروندان می‌توانند از هزینه کیف پول برای استفاده از خدمات شهرداری استفاده کنند. به گفته او، تحویل پسماند تر همچون پوست‌های میوه از دیگر اقداماتی است که در دستور کار سازمان مدیریت پسماند قرارگرفته است.

شهردار اصفهان یادآوری کرد: معتقدم زمان آن فرارسیده است که همه شهروندان اصفهان اپلیکیشن «اصفهان من» را نصب کنند، چراکه بسیاری از خدمات شهر ازجمله خدمت جدید «اصپاک» روی این سامانه ارائه می‌شود. همچنین نور صالحی رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در رابطه راه‌اندازی سامانه جمع‌آوری پسماند یا همان اصپاک می‌گوید: مدیران شهرداری اصفهان از گذشته در حوزه مدیریت پسماند خوب عمل کردند و در حال حاضر با نرم‌افزار اصپاک وضعیت بهتر شده و این طرح برای تمام کشور الگوسازی خواهد کرد. محمد نور صالحی بابیان اینکه با ورود بعضی مجموعه‌های غیررسمی برای جمع‌آوری پسماندهای شهری در اصفهان، این فرایند با مشکلاتی روبه‌رو شده بود، گفت: ابتکار سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان که شهروندان بتوانند با استفاده از نرم‌افزار «اصپاک» به‌صورت منظم و مدیریت‌شده در زمان دلخواه و درعین‌حال با دریافت امتیازات تشویقی مانند بیمه آتش‌سوزی منازل، پسماند خود را تحویل دهند اقدام خوب و مبتکرانه‌ای است. او با ابراز امیدواری به اینکه نرم‌افزار «اصپاک» روند جمع‌آوری و مدیریت پسماند را نسبت به قبل بهبود ببخشد، افزود: امیدواریم هم‌زمان با اجرای این طرح در رابطه با تولید پسماند کمتر و تفکیک در مبدا فرهنگ‌سازی انجام شود تا مواد قابل بازیافت به‌سرعت و با روش‌های بهداشتی تحویل سازمان پسماند شود. او با اشاره به جایگاه خوب اصفهان در حوزه مدیریت پسماندها در کشور اظهار کرد: امیدواریم متولیان این امر در سایر شهرهای کشور بتوانند در این زمینه اقدامات مثمر ثمر انجام دهند. او خاطرنشان کرد: مدیران شهرداری اصفهان از گذشته در حوزه مدیریت پسماند خوب عمل کردند و در حال حاضر با نرم‌افزار اصپاک وضعیت بهتر شده و این طرح برای تمام کشور الگوسازی خواهد کرد.

پسماند در برابر بیمه

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان‌ هم با اشاره به خدمات این سامانه گفت: سامانه اصپاک خدمت جدید شهرداری درزمینهٔ جمع‌آوری پسماند است و یکی از قابلیت‌های آن بیمه آتش‌سوزی منازل است که بر اساس آن، شهروندان با تحویل ۲۵ کیلوگرم پسماند خشک به مبلغ یک میلیارد و ۴۰۰‌میلیون تومان منازل خود را بیمه آتش‌سوزی می‌کنند. غلامرضا ساکتی افزود: جمع‌آوری پسماند خشک از در منازل، اماکن تجاری، ادارات و مجموعه‌ها یکی از اقداماتی است که در راستای هوشمند سازی شهر درزمینه مدیریت پسماند انجام می‌شود. او یکی از چالش‌های جمع‌آوری پسماند خشک را مراجعه هفتگی خودروهای جمع‌آوری بازیافت به محلات دانست و افزود: در حال حاضر با ثبت درخواست در اپلیکیشن اصپاک، عوامل جمع‌آوری پسماند خشک حداکثر طی یک روزبه منازل شهروندان اعزام می‌شوند. وی خاطرنشان کرد: منتظر بازخوردهای عموم شهروندان از طریق تماس با شماره ۱۳۷ هستیم که این بازخوردها در خدمات حوزه پسماند بسیار تأثیرگذار است. ساکتی بابیان اینکه شهروندان اصفهان می‌توانند اپلیکیشن «اصفهان من» را از نشانی app.isfahan.ir دانلود کنند، تاکید کرد: خدمات طرح «اصپاک» به نشانی  https://isfpak.com بر روی این سامانه ارائه می‌شود.