تشکیل اتاق فکر؛ نیاز اتاق بازرگانی

به گزارش دنیای اقتصاد  علی صفرنوراله، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان در اولین نشست کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی که با حضور فعالان این حوزه به‌منظور تشریح فعالیت‌های کمیسیون و ارائه نظرات و پیشنهاد‌ها در خصوص راهکارهای توسعه سرمایه‌گذاری برگزار شد، گفت: هدف این کمیسیون شناسایی و بررسی مسائل حوزه سرمایه‌گذاری و ارائه راهکار برای رفع مشکلات است. همچنین قرار است علاوه بر انجام برنامه‌های جدیدی که به‌منظور توسعه سرمایه‌گذاری در نظر گرفته‌شده است؛ کلیه اقدامات کمیسیون در دوره نهم برای رسیدن به یک نتیجه قابل‌قبول پیگیری می‌شود.

وی از ایجاد اتاق فکر و میز مشاوره سرمایه‌گذاری در دوره دهم خبر داد و گفت: کلیه تصمیم‌گیری‌ها در حوزه توسعه سرمایه‌گذاری، ارائه مشاوره و آموزش به کارآفرینان از این طریق انجام خواهد شد.

صفرنوراله تصریح کرد: تاکنون کمیته‌های بازار پول و سرمایه، حفظ و توسعه سرمایه‌های موجود و رفع موانع سرمایه‌گذاری و تامین مالی، فناوری و نوآوری تشکیل‌شده است و افراد متخصص در آن کمیته‌ها مشغول به فعالیت هستند. همچنین قرار است تا دو کمیته جذب سرمایه‌گذاری خارجی و کمیته زیرساخت‌های کلان نیز در آینده نزدیک تشکیل شود.

وی بابیان اینکه ماموریت اصلی کمیسیون، ایجاد تسهیلگری و شبکه‌سازی در راستای حفظ سرمایه‌های موجود و توسعه سرمایه‌گذاری در اصفهان و کشور است، اظهار کرد: برای تحقق این امر یکی از اهداف اصلی کمیسیون جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل و بررسی موانع سرمایه‌گذاری و ارائه راهکار برای توسعه سرمایه‌گذاری است.

 مجتبی  متقی، رئیس کمیته بازار پول و سرمایه در این نشست بابیان اینکه در حال حاضر سهم استان اصفهان در میان شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس ایران اندک است، بیان کرد: اکنون از  میان ۸۰۰ شرکتی که در  بازار  بورس  و فرابورس ایران پذیرفته‌شده‌اند؛ تنها  ۶۰ شرکت از  اصفهان حضور دارند و سعی شده تا در کمیته بازار پول و سرمایه میزان شرکت‌های پذیرفته‌شده ارتقا یابد. وی بابیان اینکه یکی از رسالت‌های این کمیته آشنا کردن بنگاه‌های بزرگ اقتصادی استان با روش‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه است، اظهار کرد: از سال ۹۶  تاکنون تنها چهار شرکت از استان از طریق روش‌های تامین مالی در بازار سرمایه بهره برده‌اند. علت این امر آن است که اکثر کارآفرینان آشنایی کامل با این روش‌ها ندارند. به همین منظور ارتقا سطح دانش و آگاهی  فعالان اقتصادی در خصوص روش‌های مالی از طریق بازار سرمایه یکی از اهداف  اصلی این کمیته است.

 محسن حیدری، رئیس کمیته حفظ و توسعه سرمایه‌های موجود و رفع موانع سرمایه‌گذاری نیز در این نشست بیان کرد: طی سال جاری کمترین بهره‌برداری از پروژه‌های هفته دولت در استان اصفهان انجام شد و این اتفاق نشان داد که همچنان مشکلات بر سر راه سرمایه‌گذاری در استان وجود دارد که پروژه‌های نیمه‌تمام باقی‌مانده است. وی افزود: هدف کمیته حفظ و توسعه سرمایه‌های موجود و رفع موانع سرمایه‌گذاری؛ بررسی مشکلات و شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری است. قصد داریم تا بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را بر اساس اولویت استان به فعالان اقتصادی معرفی کنیم و راهکارهای سرمایه‌گذاری را برای آن‌ها بیان کنیم.

حیدری ادامه داد: ایجاد بانک اطلاعات سرمایه‌گذاری، الگو گیری از روش‌های کشورهای موفق در جذب سرمایه، انجام مصاحبه با کارآفرینان شاخص به‌منظور دریافت پیشنهاد‌ها در خصوص توسعه سرمایه‌گذاری، بررسی مشکلات مطرح‌شده در  ستاد  تسهیل و ارائه راهکار برای رفع آن ازجمله اقدامات این کمیته است که به‌طور جد در حال پیگیری است.

 رئیس کمیته تامین مالی، فناوری و نوآوری نیز در این جلسه گفت: هدف این کمیته ایجاد تسهیلگری جهت تامین مالی شرکت‌های نوپا و استارت‌آپها است. در  حال حاضر آمار شرکت‌های فن‌آور و دانش‌بنیان بسیار بیشتر از دیگر شهرها است و باید زمینه تسهیلگری تامین مالی را برای آن‌ها فراهم کنیم. در پایان نیز از احمد خوروش، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت دوره نهم تجلیل شد و به وی لوح تقدیر اهدا گردید.