سه گانه فناوری در پتروپالایش اصفهان

 او برنامه محوری و ضمیمه کردن دانایی به توانایی‌ها، با ارتباط موثر صنعت و دانشگاه و استفاده از ظرفیت ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان ازجمله رموز موفقیت پتروپالایش اصفهان در اجرای این طرح بزرگ ملی دانست و گفت: همت بلند دست‌اندرکاران این طرح در به سرانجام رساندن آن، آن‌هم ۱۶ ماه زودتر از موعد مقرر، نویددهنده موفقیت‌های بزرگ دیگر در آینده است.

توسعه زیست‌بوم فناوری زنجیره‌های ارزش صنعت نفت، انرژی و سیلیکون با محوریت اصفهان

پس از   آغاز بهره‌برداری رسمی از واحد تصفیه گازوئیل پالایشگاه اصفهان با حضور رئیس جمهور محترم کشورمان  توافق‌نامه همکاری «توسعه زیست‌بوم فناوری زنجیره‌های ارزش صنعت نفت، انرژی و سیلیکون» میان معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، و هلدینگ پتروپالایش اصفهان هم به امضا رسید که شرکت مشعل پویا مجری طرح خواهد بود.

در ادامه همین رویدادهای پردامنه صنعتی و فناوری محور  معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در بازدید از شرکت مشعل پویا و پردیس فناوری نفت و انرژی نصف جهان گفت: سیاست‌های دولت سیزدهم بر پایه دانش‌بنیانی‌ شدن اقتصاد در نیازهای گلوگاهی و تکمیل زنجیره‌های ارزش اولویت‌دار و راهبردی کشور است و اصفهان خاستگاه مطلوبی برای توسعه زیست‌بوم فناوری زنجیره‌های ارزش صنعت نفت و انرژی و سیلیکون است. آقای دکتر روح اله دهقانی فیروزآبادی گفت: برای اولین بار است شرکتی به موضوع پارک‌های علمی و فناوری در این سطح و کیفیت ورود می‌کند و به محتوای طرح بیشتر از سایر موارد اهمیت می‌دهد.

وی به توافق‌نامه همکاری توسعه زیست‌بوم فناوری زنجیره‌های ارزش صنعت نفت میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و هلدینگ پتروپالایش اصفهان اشاره کرد و افزود: ایجاد جذابیت در طرح‌های واگذاری زمین در پردیس فناوری نفت و انرژی نصف جهان باید در اولویت قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور با ابراز خرسندی از فراهم شدن زیرساخت‌های حمایتی از استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در مجاورت پالایشگاه اصفهان و بهره‌مندی این شرکت‌ها از بازار بزرگ صنعت نفت، افزود: اگر طرفین توافق در پردیس فناوری نفت و انرژی نصف جهان بتوانند حتی بیست درصد از مفاد آن را عملیاتی کنند، دستاوردهای علمی و صنعتی بزرگی در اصفهان و کشور رخ خواهد داد. آقای دهقانی با تاکید بر اجرایی سازی قانون جهش تولید دانش‌بنیان، ادامه داد: معاونت علمی ارتقای توان رقابت فنی و صنعتی در سطح ملی و بین‌المللی و افزایش ارزش‌افزوده در زنجیره‌های  صنعت پالایشگاهی و پتروشیمی، انرژی‌های تجدید پذیر و صنعت سیلیکون را در برنامه‌های خود دارد.

افزایش  ۱۰ برابری بهره‌وری هلدینگ پتروپالایش اصفهان با وضع موجود

در همین حال  محسن قدیری مدیرعامل پتروپالایش اصفهان   علاوه بر حضور در آیین‌های مختلف  این هفته پرکار، در آئین گرامی داشت  روز آتش‌نشان هم شرکت داشت و آنجا  ضمن قدردانی از زحمات کارکنان آتش‌نشانی و فعالان در بخش HSE هلدینگ پتروپالایش اصفهان اظهار‌‌کرد: آنچه ما در هلدینگ پتروپالایش اصفهان برنامه‌ریزی کرده‌ایم رسیدن به بالاترین درجه ایمنی در سطح دنیا است.

وی بابیان اینکه ما تغییراتی را در HSE  اعمال کردیم و تجهیز این بخش به علم و دانش و آخرین دستاوردهای فناوری در این زمینه باید در دستور کار باشد، ادامه داد: ما ضعف آتش‌نشانی هلدینگ پتروپالایش اصفهان را شناسایی کرده‌ایم و درصدد برطرف کردن همه آن‌ها هستیم. مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان بابیان اینکه بازسازی تجهیزات آتش‌نشانی، ساخت مخازن استراتژیک برای آتش‌نشانی و به‌روزرسانی دانش آتش‌نشانان را در دستور کارداریم، گفت: ما اتفاقاتی را رقم خواهیم زد که تا سال ۱۴۰۸ هیچ شرکتی هم‌تراز هلدینگ پتروپالایش اصفهان نباشد.

وی تصریح کرد: همچنین در شرکت‌های زیرمجموعه نیز ایمنی را موردتوجه قرار داده‌ایم و همه این شرکت‌ها اتفاقات خوبی را در سطح بین‌المللی رقم خواهند زد.

دکتر قدیری با اشاره به برنامه‌ریزی برای رسیدن به بلوغ سازمانی در هلدینگ پتروپالایش گفت: ما در سال ۱۴۰۵ به سازمانی یادگیرنده تبدیل خواهیم شد.

وی بابیان اینکه در پدافند غیرعامل نیز استفاده از هوش مصنوعی را در دستور کارداریم و حراست هوشمند را خواهیم داشت، گفت: برای مجموعه شهر انرژی امنیتی را برقرار خواهیم کرد که تا دو سال آینده همه حملات احتمالی را کنترل خواهیم کرد.

مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش اصفهان بابیان اینکه همه دوربین‌ها به هوش مصنوعی تجهیز خواهند شد، ادامه داد: با پهباد امنیت را رصد و کنترل خواهیم کرد.

وی افزود: با وضع موجود بهره‌وری هلدینگ پتروپالایش را تا ۱۰ برابر افزایش‌خواهیم داد،  برای این امر کاهش میانگین سنی را تا ۳۵ سال رساندیم و این امر در به افزایش بهره‌وری کمک خواهد کرد.

قدیری با اشاره به اینکه هلدینگ پتروپالایش اصفهان در همه بخش‌ها به‌روزرسانی شده است، گفت: ERP تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد و این امر به بهبود فرایندها  در بخش اداری کمک قابل‌توجهی دارد.

وی با اشاره به کاهش زمان بهره‌برداری از پروژه‌ها در هلدینگ پتروپالایش اصفهان گفت: KHT  را در بازه زمانی ۸ ماهه و RHU را تا پایان سال آینده  و تا سال ۱۴۰۴ پارک گوگردی را بهره‌برداری خواهیم کرد که این امر در نوع خود بی‌نظیر است.

تقدیر مدیریت بحران استان از هلدینگ پتروپالایش اصفهان به دلیل کاهش ۱۳ درصدی حوادث

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از اقدامات هلدینگ پتروپالایش اصفهان در زمینه ایمنی و کاهش حوادث احتمالی قدردانی کرد. منصور شیشه‌فروش در آئین گرامی داشت روز آتش‌نشان ضمن قدردانی از تلاش‌های علمی انجام‌شده در هلدینگ پتروپالایش اصفهان در زمینه HSE اظهار‌‌کرد: یک سال تلاش در این مجموعه منجر به کاهش ۱۳ درصدی حوادث شد که این موفقیت خوبی است و هدف‌گذاری برای سال آینده کاهش بیشتر حوادث باشد.

وی بابیان اینکه طرح پیشگیری و کنترل سیل باید در هلدینگ پتروپالایش اصفهان با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی انجام شود، افزود: مخازن خوبی ایجادشده که باید آب‌های سطحی به این مخازن هدایت شود.

راه‌اندازی مرکز آموزش تخصصی ایمنی

مدیر اداره HSE هلدینگ پتروپالایش اصفهان گفت: برنامه‌ریزی برای اطفاء حریق به‌صورت هوایی در دستور کار هلدینگ پتروپالایش اصفهان قرار دارد.

 ۵۰ پروژه در حوزه هوش مصنوعی در هلدینگ پتروپالایش اصفهان تعریف شد

در ادامه رویدادهای فناورانه و صنعتی گذشته، معاون سیستم‌های هوش مصنوعی هلدینگ پتروپالایش اصفهان گفت: یکی از استراتژی‌های این هلدینگ، توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی است که مدیرعامل مجموعه به‌طور متمرکز به این مسئله می‌پردازد و ۵۰ پروژه در این حوزه تعریف‌شده است.

منصور خادمی در رویداد سرمایه‌گذاری هوش مصنوعی با اشاره به فعالیت‌های هلدینگ پتروپالایش اصفهان اظهار‌‌کرد: این مجموعه اکنون ۶ شرکت زیرمجموعه داشته و همچنین سهام برخی شرکت‌ها ازجمله پتروشیمی اصفهان و شرکت نفت سپاهان را خریداری کرده است و حدود ۵۰۰ پروژه فعال و در حال انجام کار در این هلدینگ وجود دارد.

او  افزود: نکته مورد اهمیت که در اکثر برنامه‌های این مجموعه مورد هدف است، کاهش مصرف انرژی بوده و پروژه‌های خوبی در این راستا برنامه‌ریزی‌شده است. همچنین هلدینگ پتروپالایش اصفهان ضمن کاهش چشم‌گیر مصرف آب در پروژه‌ها، پیگیر تامین آب از منابع دیگر غیر از زاینده‌رود است.

معاون سیستم‌های هوش مصنوعی هلدینگ پتروپالایش اصفهان با اشاره به استراتژی‌های مدیریت این مجموعه در حوزه هوش مصنوعی تصریح کرد: یکی از استراتژی‌های این هلدینگ، توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی است که مدیرعامل مجموعه به‌طور متمرکز به این مسئله پرداختند و ایجاد معاونت هوش مصنوعی در ماه‌های گذشته در چند ماه اخیر، نشان‌دهنده پیگیری این هلدینگ برای استفاده مفید از هوش مصنوعی در راندمان و سایر موارد بوده است.

وی ادامه داد: لازمه دستیابی به اهداف هوش مصنوعی در هلدینگ، آماده‌سازی زیرساخت‌ها بوده است که در این زمینه با همکاری مشاورین زبده، سند راهبردی شامل ماموریت‌ها، فعالیت‌ها و نقاط ضعف و قوت به‌خوبی تکمیل‌شده و لازم است نقاط ضعف با استراتژی‌ها به نقاط قوت و تهدیدها به فرصت تبدیل شوند. در راستای تحقق اهداف در حوزه هوش مصنوعی، ۵۰ پروژه تعریف‌شده است.

خادمی در ارتباط با افق معاونت سیستم‌های هوش مصنوعی هلدینگ پتروپالایش اصفهان گفت: اجرای ۵۰ پروژه تعریف‌شده، این مجموعه را به استراتژی‌ها و ماموریت تعریف‌شده می‌رساند و پایان سال ۱۴۰۳ را افق چشم‌انداز خود دیده‌ایم. هلدینگ پتروپالایش اصفهان با تمرکز، برنامه‌ریزی و قدرت تمام پیگیر این است که در عرصه هوش مصنوعی از صنایعی که می‌توانند فعالیت کنند استفاده کند تا همانند قبل، در بین شرکت‌های پالایشگاه

سرآمد باشد. وی اضافه کرد: حساسیت در شرکت‌های پالایش نفت بیشتر از صنایع دیگر است چراکه وظیفه تامین یک‌چهارم سوخت کشور را داشته و از طرف دیگر، کاهش مصرف انرژی، پیش‌بینی‌های مصرف انرژی و هر آنچه در کاهش مصارف انرژی، مالی و پولی و افزایش راندمان تاثیرگذار است، در این صنعت اهمیت بسزایی دارد. معاون سیستم‌های هوش مصنوعی هلدینگ پتروپالایش اصفهان تاکید کرد: هلدینگ پتروپالایش اصفهان در راستای تحقق اهداف خود از تخصص هوش مصنوعی و شرکت‌هایی که کار اجرایی موفق در این زمینه داشته‌اند، استفاده خواهد کرد.