نخستین بوت‌کمپ توانمندسازی و جذب نخبگان

ملیحه پورعلی، مدیر اجرایی بوت‌کمپ توانمندسازی و جذب نخبگان، ضمن اعلام این خبر عنوان کرد: با توجه به اینکه جای اندیشکده حکمرانی در اصفهان خالی بود، دانشگاه اصفهان میزبان نخستین بوت‌کمپ توانمندسازی و جذب نخبگان با محورهایی چون سیاست‌گذاری عمومی، اقتصاد، علم و فناوری، کشاورزی، پیشرفت منطقه‌ای و محرومیت‌زدایی، آب و محیط‌زیست، فرهنگ و هنر و گردشگری خواهد بود.  

وی بابیان اینکه ایده اولیه این بوت‌کمپ توسط اندیشکده حکمرانی دانشگاه اصفهان مطرح‌شده است، به اهداف این بوت کمپ اشاره کرد و ادامه داد: اولین هدف ما از برگزاری این دوره، آموزش و توانمندسازی دانشجویان دانشگاه‌ها، به‌ویژه دانشجویان دانشگاه اصفهان و دانش‌آموختگانی است که دغدغه حل مسائل اصفهان و کشور رادارند. هدف دوم ما نیز جذب این افراد برای کار در اندیشکده حکمرانی است.  

مدیر اجرایی اندیشکده حکمرانی، در رابطه با طرز کار این بوت‌کمپ، افزود: ما حدود ۴۰ نفر از دانشجویانی که معیارهای مدنظر ما را مانند استعداد و علاقه‌مندی را دارا هستند، انتخاب و یک سری جلسات یا کارگاه‌هایی با مضمون سیاست پژوهی و حل مساله برای آن‌ها برگزار می‌کنیم. اساتید برای برگزاری این بوت کمپ از دانشگاه اصفهان یا از دانشگاه تهران دعوت می‌شوند و در طول دوره نیز مساله‌هایی به برگزیدگان می‌دهیم تا به‌صورت گزارش یا مقالات سیاستی بنویسند. سپس برگزیدگان را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و افرادی که در طول دوره نتایج خوبی کسب می‌کنند و ارزیابی مثبتی دارند را به اندیشکده جذب می‌کنیم.  

پورعلی درباره مبنای انتخاب سرفصل‌های دوره گفت: اندیشکده ما دو محور دارد که یکی از آن‌ها سیاست پژوهی و دیگری اقدام پژوهی است. قصد داریم از علمی که در دانشگاه‌ها وجود دارد و تقریبا بلااستفاده مانده، در حل مسائل کشور به‌ویژه استان اصفهان استفاده کنیم. سرفصل‌های دوره با توجه به نیازهایی که داریم انتخاب‌شده است و مهم‌ترین ابعادی که در نظر گرفته‌ایم، حل مساله، سیاست پژوهی مساله‌محور و رویکردها و دستگاه‌هایی که می‌توانیم با آن‌ها به حل مساله بپردازیم، است.  

وی گزینش داوطلبان را محدود به رزومه آن‌ها ندانست و خاطرنشان کرد: اولین گزینه روی میز برای ارزیابی، رزومه است، اما با تمامی افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند، جلسه حضوری و مصاحبه خواهیم داشت و اولویت با افرادی است که در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند. بااین‌وجود، در لیست ثبت‌نامی‌هایمان افراد کم سن و سال نیز به چشم می‌خورد و از رزومه آن‌ها می‌توان تشخیص داد که افراد مستعدی هستند.