moghadasi ahmad copy

چالش‌ها

صنعت دامداری جایگاه ویژه‌ای در تامین نیازهای غذایی مردم دارد اما در سال‌های اخیر تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته که این عوامل چالش‌ها و مشکلاتی را برای دامداران ایجاد کرده است. به گونه‌ای که فعالیت این قشر با سختی مواجه شده و ادامه روند فعلی در نهایت تولید در این حوزه را با مشکل مواجه خواهد کرد و کاهش محصولات دامی و لبنی را در سفره مردم شاهد خواهیم بود. چالش عمده این صنعت تامین نهاده به‌خصوص برای دام است. دامداران به دلیل خشکسالی که در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده در تامین خوراک دام با مشکل مواجه شده‌اند و  قیمت نهاده دام ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش یافته است. متاسفانه بانک مرکزی ارز مورد نیاز تجار را تامین نکرده و خلل بزرگی ایجاد شده و در این میان حیوانات در حال تلف شدن هستند. در حال حاضر دو ماه است که ما برای تامین ارز سویا مشکل داریم. دولت می‌گوید برای ما تامین می‌کند اما بعد نمی‌تواند و ما دچار مشکل می‌شویم. اگر ندارند بگویند نداریم که ما با ارز آزاد تهیه کنیم.

هم‌اکنون همانند توپ فوتبالی هستیم که بین بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و واردکنندگان پاسکاری می‌شویم! یک روز اعلام می‌کنند برای واردات نهاده، ارز را تخصیص نداده‌اند، یک روز اعلام می‌کنند ارز را تخصیص داده‌اند اما تامین نکرده‌اند و... و تنها در حال بازی با کلمات هستند.

راه‌حل این است که دولت ارز را تک‌نرخی کند. اگر ارز تک‌نرخی باشد واردات به راحتی انجام می‌شود. باید این اتفاق بیفتد تا تولید متوقف نشود و فضای رقابتی ایجاد شود. دولت باید این مابه‌التفاوت را در قالب یارانه به مردم بدهد و بخشی از آن را برای صادرات لبنیات نگه دارد تا اگر قیمت تمام‌شده لبنیات به خاطر تک‌نرخی شدن ارز بالا رفت دولت با مشوق صادراتی این موضوع را کنترل کند.

 چالش بعدی ما قیمت شیری است که بازار تعیین کرده است. به این معنا که قیمت شیر تعیین و تصویب‌شده 15 هزار تومان است و به تناوب باید برای قیمت لبنیات هم اقدام کنند اما هنوز در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است و کارخانه‌ها می‌گویند تا زمانی که مشخص نشود نمی‌توانند قیمت محصول نهایی را اعلام کنند. این مساله صنعت دامپروری کشور را نابود می‌کند.

خودتحریمی

ما در شرایط تحریم‌ها به سختی، نهاده‌ها را تا بنادر ایران می‌آوریم؛ اما اینجا خودتحریمی صورت گرفته است. در حقیقت در شرایطی که با تحریم‌های ظالمانه دولت آمریکا علیه کشورمان مواجه هستیم، با تلاش و همتی که صورت گرفته، نهاده‌های مورد نیاز با وجود همه مشکلات تحریمی به بنادر کشور می‌رسد، اما با عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی و عدم همکاری نهادهای مرتبط برای ترخیص مواجه هستیم. روندی که متاسفانه به ضرر تولید ملی و به نوعی خودتحریمی است. اگر ارز برای ترخیص این نهاده‌ها وجود ندارد، ایرادی ندارد اجازه دهند، این نهاده‌ها با ارز آزاد وارد شود، از آن‌سو هم قیمت فرآورده‌ها از جمله گوشت و شیر را آزاد کنند. مابه‌التفاوت ریالی را هم دولت به حساب یارانه خانوارها واریز کند. اجازه دهند ما در یک فضای رقابتی تولید کنیم. این وضعیت در نهایت باعث از بین رفتن تولید و اشتغال در کشور می‌شود و همچنین امنیت غذایی مردم با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

 عوارض صادرات

به‌‌رغم هشدار خطر برای آینده تولید، اما عوارض صادرات دام سنگین همچنان حذف نشده که این موضوع موجب شده به‌رغم آزادسازی حتی یک راس دام هم صادر نشده است. رئیس‌جمهور حذف عوارض صادرات دام سنگین را هر چه سریع‌تر باید به سران سه قوا ببرد تا تولید دچار مخاطره نشود. اگر عوارض صادرات همچنان حذف نشود، صادرات صرفه اقتصادی ندارد. خواهشمندم که دولت به حرف‌هایی که می‌زند عمل کند و بوروکراسی اداری ایجاد نکند که تولید ملی و صادرات غیرنفتی آسیب ببیند.

1 copy