اهمیت به‌کارگیری فناوری‌های روز دنیا و توسعه معدنکاری دیجیتال جهت دست‌یابی به رشد و توسعه اقتصادی، مرکز همایش‌های گروه رسانه‌ای دنیای اقتصاد را بر آن داشت تا به عنوان شتاب‌دهنده کسب‌وکار در بستر ارتباطات حرفه‌ای، برگزاری اولین دوره «همایش و نمایشگاه معدنکاری دیجیتال» را در تاریخ ۲۱ الی ۲۳ شهریور ماه در محل هتل المپیک تهران با هدف ایجاد فرصتی ارزشمند جهت تبادل اطلاعات بین بازیگران اصلی این صنعت اعم از دولت، بخش خصوصی و انجمن‌‌های تخصصی داخلی و بین‌المللی و حل و فصل مشکلات و راهبری استراتژی کلان کشور در دستور کار خود قرار دهد.

از ابتدای فرآیند طراحی این رویداد تلاش بر این بود که تمام فعالان موثر این حوزه اعم از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، ایرانسل، فناپ زیرساخت، موسسه یونیدرو، ایمینو، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های معدنی، ایمیدرو، صد استارت‌آپ، خانه خلاق و نوآوری سلیم و بسیاری از فعالان دیگر به‌نحوی در برنامه‌ریزی و اجرای این رویداد مشارکت داشته باشند تا هدف اصلی این همایش که تضارب آرای فعالان و استفاده از تجارب تخصصی هر یک از واحدها به منظور دستیابی به سندی جامع‌الاطراف جهت نیل به هوشمندسازی معادن و صنایع معدنی و جلوگیری از هزینه‌های موازی و تکراری است، محقق گردد.

مجموع این تعاملات به جذب حداکثری ایده‌ها، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کرده است. بیش از ۱۰۰ شرکت فناور و نوآور در حوزه معدنی برای جذب سرمایه، توسعه محصول یا توسعه بازار در این همایش شرکت کرده‌اند. بنابراین، مجموعه وظیفه خود می‌داند که در پنج بخش سرمایه‌گذاری، حمایتی و رگولاتوری، تسهیلات، زیرساخت و توسعه بازار به این شرکت‌ها کمک کند.

همایش معدنکاری دیجیتال، فرصتی بی‌نظیر برای افزایش سهم نوآوری و فناوری در صنایع مادر خواهد بود. امید است که بتوانیم هر سال با ارائه این خدمات، این راه را ادامه دهیم.

۱.  دنیای اقتصاد به‌عنوان پل ارتباطی میان نظام اقتصاد سنتی و مدرن، سعی دارد فضای اقتصاد سنتی را به سرمایه‌گذاری در فضای نوآور و استفاده از فناوری‌های نوین ترغیب کرده و نقش تسهیلگر را با کمک مجموعه‌هایی همچون خانه نوآوری و فناوری سلیم ایفا کند. طراحی این فرآیند در قالب برگزاری رویدادهای پیچ (Pitch)، ریورس پیچ (Reverse Pitch) و نمایشگاه و پنل‌های علمی در متن یک همایش ملی تخصصی توسط این گروه انجام شده است.

۲. مجموعه ۱۰۰ استارت‌آپ با ایجاد شبکه ارتباطی گسترده‌ای از گروه‌های استارت‌آپی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر، فرصت‌های سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند تا چنین فرصتی در اختیار همه گروه‌های علاقه‌مند به جذب سرمایه قرار بگیرد. همچنین با توجه به تجربه بالا در کارشناسی استارت‌آپ‌ها و بهره‌گیری از پلتفرم نوین سرمایه‌گذاری، فرآیندهای داوری، مراحل غربال‌گری، راهبری، ارتقا و آماده‌سازی گروه‌ها را نیز برای حضور موفق در رویدادهای سرمایه‌گذاری تسهیل می‌کند.

۳. ایرانسل علاقه‌مند است تا با در اختیار قراردادن فرصت‌های توسعه بازار (تسهیل پیاده‌سازی راهکارها و محصولات نوآورانه در هلدینگ‌های فولادی و معدنی طرف قرارداد با ایرانسل) و نیز در اختیار قرار دادن زیرساخت‌های فنی، تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی، استارت‌آپ‌های رشد یافته و شرکت‌های دانش بنیان دارای محصول و یا خدمت را همراهی نماید.

۴. فناپ زیرساخت به عنوان بازیگر اصلی درعرصه هوشمندسازی، صنایع را در راستای تحول دیجیتال و ایجاد زیرساخت‌های حوزه فناوری اطلاعات همراهی می‌کند. در همین راستا این مجموعه به عنوان اولین «اپراتور صنعت هوشمند» به منظور پوشش نیازمندی‌های صنعت معدن و سازمان‌های بزرگ‌مقیاس مانند هلدینگ میدکو، بزرگ‌ترین‌ راهکار جامع برنامه‌ریزی منابع سازمانی بومی‌سازی شده در کشور را توسعه داده ‌است. راهکار جامع سازمانی فناپ زیرساخت، برمبنای تجارب برتر بین‌المللی و پوشش‌دهی قوانین کسب‌وکار در ایران توسعه یافته است. فناپ زیرساخت برای دستیابی به اهدافی مانند بهبود اقتصاد نوآوری، تکمیل زنجیره ارزش و افزایش سهم صنایع معدنی در تولید ناخالص داخلی، بستر پیشرفت و همگام شدن با فناوری روز دنیا را فراهم آورده ‌است.

۵. ایمیدرو با کمک بازوهای فنی و نوآوری خود (یونیدرو و ایمینو) با ترتیباتی مشخص برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کنار شرکت‌ها و تیم‌ها خواهد بود و با ارزیابی‌های دقیق در توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان از طریق شرکت‌های زیرمجموعه همکاری می‌نماید. همچنین با رگولاتوری دقیق، تنظیم روابط میان بخش‌های مختلف زنجیره ارزش معدن را بر عهده می‌گیرد و از طریق صندوق‌های همکار به این شرکت‌ها کمک خواهد کرد تا بتوانند تسهیلات مورد نظر را دریافت کنند.

۶. فرهنگ‌سازی، ترویج نوآوری، مهارت‌افزایی، تسهیلگری و رفع موانع کسب‌وکار و ایجاد ارتباط میان کسب‌وکارهای اقتصادی اتاق بازرگانی و اکوسیستم نوآوری کشور از مهم‌ترین اهداف مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران است که با بهره‌گیری از ابزارهایی در صدد است نقشی سازنده در فضای کسب‌وکار ایفا کند. یکی از ابزارهای اتاق تهران که برای تحقق اهدافمان در جهت یکسوسازی نیازهای بازار و تحقیق و توسعه علمی در نظر گرفته شده، برگزاری رویدادهای به‌همرسانی با هدف جذب سرمایه‌گذار است.

۷. صندوق بیمه سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های معدنی، خطرات سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های معدنی را از طریق صدور بیمه‌نامه‌های سرمایه‌گذاری و اعتباری کاهش خواهد داد. این امر موجب ایجاد اشتغال پایدار در معادن و ایجاد زمینه جهت صادرات محصولات معدنی به کشورهای خارجی و درآمدهای ارزی برای معدنکاران و کشور خواهد شد.

۸. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی، زمینه‌های لازم را برای معرفی هر چه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور به بخش معدن فراهم آورده است. این دو مجموعه با اجرای پاویون نمایشگاهی، و از طریق خدمات لیزینگ دانش‌بنیان و ارایه تسهیلات امکان مذاکره و آشنایی مستقیم صنعت با بخش نوآور و تامین کالا را فراهم می‌کنند.

۹.  در بخش تسهیلات و بسته‌های حمایتی، مرکز نوآوری معادن و صنایع معدنی ایران (ایمینو)، با پرداخت تسهیلات مالی و غیرمالی به گروه‌ها با سطح آمادگی فناورانه (TRL) بین ۱ تا ۶، تا سقف ۱۰ میلیارد ریال از جمله ارایه خدمات و تسهیلاتی همچون فضای کار اشتراکی رایگان، خدمات منتورینگ و آموزشی، شبکه‌سازی و تسهیلگری، رفع منازعات و نیز  استفاده از خدمات آزمایشگاهی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران و نیز کمک به تامین مالی و جذب سرمایه این تیم‌ها کمک‌های شایانی را به این اکوسیستم خواهد کرد.

۱۰. یونیدرو (موسسه مشترک دانشگاه تهران و ایمیدرو) به‌عنوان مجری طرح هوشمندسازی معادن در ایران به کارفرمایی ایمیدرو و همچنین طراح و مجری برگزاری سه دوره جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین در حوزه معدن و صنایع معدنی (اینوماین) به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین رویداد نوآوری و فناوری در حوزه معدن و صنایع معدنی، ضمن آشنایی و تسلط بر هر دو حوزه هوشمندسازی و نوآوری در بخش معدن و صنایع معدنی حلقه واسط میان نوآوران، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع بزرگ خواهد بود.

۱۱. گروه کسب‌وکارهای نوین آن (شاخه فناوری و نوآوری هلدینگ صنعتی و معدنی زرین) در راستای هدف هوشمند‌‌سازی صنعت ضمن سرمایه‌گذاری در گروه‌‌های استارت‌آپی مرتبط با هوشمندسازی صنعت، آمادگی خود را جهت در اختیار قرار دادن پایلوت برای گروه‌های منتخب اعلام می‌دارد. علاوه بر این، امکان واگذاری فضای کار اشتراکی، ارایه خدمات شتابدهی و برخورداری از خدمات آزمایشگاهی از دیگر امکاناتی است که مجموعه گروه صنعتی و معدنی زرین در اختیار گروه‌ها قرار خواهد داد.