ساز مخالف

کسانی که در این راهپیمایی حضور پیدا کردند به سی‌ان‌ان گفتند که آنها می‌ترسند که تقابل دو گروه به بحران بزرگی تبدیل شود و به همین منظور دوست ندارند بلند صحبت کنند.  خاوی پاچیکو، که در شبکه تبلیغاتی و بازاریابی کار می‌کند، می‌گوید که به استقلال منطقه شمال شرقی اسپانیا اعتقادی ندارد. او می‌گوید: دلیل این کار (جدایی) چیست؟ اسپانیا از ما می‌دزدد؟ من رقص سنتی سویلی را دوست دارم، من گرانادا را دوست دارم، من کل اندلس را دوست دارم و عاشق شمال اسپانیا هستم، من کاتالونیا را دوست دارم و من همه مردم اسپانیا را دوست دارم و برای همین است که مخالف این جنبش هستم و می‌گویم که این جدایی ما را به جایی نخواهد رساند.

او همچنین می‌افزاید: این درست است که ما باید به حرف یکدیگر گوش دهیم؛ اما جای گفت‌وگو پارلمان اسپانیا است. پاچیکو تاکید می‌کند که قوانین کشور و قانون اساسی برای او ارزشمند و معتبر هستند. او تصریح می‌کند: من از طرف کسانی به این راهپیمایی آمده‌ام که شبیه من هستند، کسانی که از اسپانیا دفاع می‌کنند و عاشق کاتالونیا هستند و ما فکر می‌کنیم که باید متشکر قانون اساسی باشیم که می‌توانیم در این چارچوب زندگی کنیم. او می‌گوید: اسپانیایی بودن برابر با فاشیست بودن نیست.  پاچیکو به‌دلیل حوادث چند وقت اخیر به شدت ناراحت است و دوست ندارد این اختلافاتی را که بین اعضای خانواده و دوستانش بروز کرده ببیند.  او می‌گوید: بسیار غم‌انگیز است که دوستانت را به این دلیل که متفاوت از آنها فکر می‌کنی از دست بدهی. مساله این است که در اینجا فقط یک دیدگاه وجود دارد و آن هم اینکه دولت مرکزی هیچ‌کاری برای جلوگیری از این اتفاق انجام نداده است. گاهی اوقت سکوت کردن بی‌احتیاطی است؛ مخصوصا که این افراد سعی می‌کنند واکنش عاطفی خود را به‌عنوان یک دلیل منطقی مطرح کنند. او بر این باور است که باقی اسپانیا باید پیغام عشق برای کاتالونیا بفرستد و پارلمان این کشور نیز به کاتالان‌ها خوشامد بگوید و حق گفت‌وگو را به رسمیت بشناسد.

اسپانیا در آستانه جنگل شدن؟

سوسانا آندرس، ۴۵ ساله معتقد است که سیاستمداران به کاتالان‌ها دروغ می‌گویند و همین امر موجب می‌شود که کشور در آستانه جنگ‌های خیابانی قرار گیرد. او می‌گوید: من کاتالان و اسپانیایی هستم. دوست ندارم که این منطقه این‌گونه که ماجرا پیش می‌رود از کشور جدا شود. ما خیلی خوب زندگی می‌کردیم. مردم کاتالان متحد بودند و حالا می‌بینید که به چه روزی افتاده‌اند. من سیاستمداران را سرزنش می‌کنم. ما مردم خیلی خوب زندگی می‌کردیم.  او می‌افزاید: من امیدوارم که حکومت قادر باشد این بحران و این انقلابی را که به خیابان‌ها رسیده است، جمع کند. امیدوارم که سیاستمداران هم بر سر عقل بیایند. منطقی شوند؛ زیرا ما در حال حاضر آزادانه زیر پرچم دموکراسی زندگی می‌کنیم و این حوادث کشور را به یک جنگل تبدیل می‌کند.

شرکت گرافیکی و تجاری آندرس به‌دلیل رکود اقتصادی اخیر در اسپانیا تعطیل شده است؛ اما معتقد است که با گفت‌وگو می‌توان راه‌حلی برای بحران اخیر پیدا کرد. او می‌گوید: خشونت هرگز جواب نمی‌دهد؛ اما گفت‌وگو براساس قانون می‌تواند مفید باشد. آندرس درباره اقدامات پلیس در روز همه‌پرسی نیز گفت که آنها تنها وظایفشان را انجام می‌دادند. زمانی که پلیس قصد داشت تا مانع برگزاری همه‌پرسی شود، تنش‌ها بالا گرفت و صدها نفر در این بین زخمی شدند.  آندرس در این زمینه می‌گوید که او در این چند روز به شدت حس ناامنی داشته است و ترس از این دارد که حضور هر روز مردم در خیابان‌ها به خشونت منجر شود.  او می‌گوید: هر کس که مخالف استقلال است، سکوت اختیار کرد. الان دیگر چیزی مهم نیست جز اینکه مردم در خیابان‌ها حضور دارند و این امر بسیار خطرناک است.  کارلوس یک تاجر ۵۷ ساله که دارای یک شرکت تجاری نسبتا بزرگ است ترجیح می‌دهد که تنها اسم کوچک خود را بیان کند و از گفتن اسم کامل خود ابا دارد. او بر این باور است که این رفراندوم ممکن است که روی اقتصاد تاثیرات منفی به جای بگذارد.

تامین‌کنندگان مایحتاج شرکت او از سراسر اسپانیا و اروپا هستند و او ترس این را دارد که این استقلال به تعطیل شدن شرکتش بینجامد. او بر این باور است که این استقلال از نظر اقتصادی می‌تواند یک فاجعه تمام‌عیار باشد.  او تصریح می‌کند: به‌عنوان صاحب یک شرکت تجاری، من و بسیاری از دوستانم که دارای شرکت‌های بازرگانی کوچک و بزرگ هستند، به این صرافت افتاده‌ایم که بخشی از شرکت‌ها را به‌ویژه بخش امور مالی را به خارج از کاتالونیا منتقل کنیم.  او تاکید می‌کند: از نتایج جدایی از اسپانیا این خواهد بود که ما از اتحادیه اروپا خارج خواهیم ماند. ما را داخل راه نخواهند داد، اخراج خواهیم شد. حتی کسانی که خواستار جدایی هستند دوست دارند که عضوی از اتحادیه اروپا باقی بمانند؛ اما این امر به رویا می‌ماند تا واقعیت.  مخالفان بر این باورند که مزایای باقی ماندن در کنار اسپانیا بیشتر از جدایی از آن است و جدایی ممکن است یک رکود اقتصادی به قطب اقتصادی اسپانیا وارد کند.