رستوران‌ها روزانه غذای 25 درصد پایتخت را تهیه می‌کنند
بر اساس آنچه در وب‌سایت مجمع عمومی مشترک صنوف در تعریف و پیشینه اتحادیه‌های اصناف آمده است: «یکی از ویژگی‌های اساسی بازارها تا قرن اخیر، تشکل بازاریان در انجمن‌های صنفی، یعنی «اصناف» بوده است. این انجمن‌ها اصولا به صاحبان حرفه‌ها تشکل می‌بخشیدند و دارای وظایف اجتماعی وسیعی بودند، ابتدای پیدایش اصناف اسلامی به قرن سوم هجری می‌رسد که دوره شکوفایی تمدن اسلامی و رونق تجارت و شهرنشینی بود.» این انجمن‌ها در همه دوره‌های تاریخی پس از آن تا زمان صفویه، قاجار، پهلوی و امروزه انجمن‌های اصناف یا اتحادیه‌های صنوف مختلف به شکل‌های مختلف به فعالیت خود ادامه داده‌اند. اعضای این اتحادیه‌ها در همه دوران‌های تاریخی وظایفی همچون رسیدگی و سر و سامان دادن به امور هم صنفی‌های خود داشتند.
«علی‌اصغرمیر ابراهیمی»، رییس اتحادیه رستوران داران تهران است. او هم مانند همه دیگر روسای اصناف در پی رتق و فتق امور اعضای صنف خود است. برای تکمیل این پرونده به سراغ او رفتیم تا از چند و چون کار رستوران داری در تهران سوالاتی را بپرسیم. شرح این سوالات در ادامه می‌آید:
تعداد دقیق رستوران‌ها و کترینگ‌های شهر تهران چند باب است؟
آنچه مربوط به حوزه کاری شهر تهران بدون شمیرانات است ۱۲۰۰ واحد رستوران و کترینگ است که از این تعداد ۹۶ واحد در زمینه کترینگ فعالیت می‌کنند.
تعداد رستوران‌های شهر و فرهنگ استفاده از غذای بیرون همیشه در تهران رو به رشد بوده، این تعداد نسبت به 10 سال پیش چه مقدار زیاد شده است؟
ده سال پیش یعنی در سال ۱۳۸۳ این تعداد ۲۵ درصد کمتر از امروز بود
چه تعداد از این رستوران‌ها و کترینگ‌ها دارای مجوز قانونی هستند و چه تعداد به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند؟
از تعدادی که گفته شد ۹۰۰ واحد دارای مجوز بوده و مابقی یا فاقد مجوزهای لازم هستند یا در حال تهیه و تکمیل پرونده خود هستند.
حداقل هزینه لازم برای راه‌اندازی یک رستوران یا کترینگ در تهران چه مقدار است؟
بدون در نظر گرفتن هزینه ملک چه خرید و چه اجاره برای تجهیزات حداقل ۳۰۰ میلیون ریال و حداکثر ۱۰ میلیارد ریال باید هزینه کرد.
آیا آماری دارید که در هر روز چه تعداد از مردم شهر تهران توسط رستوران‌ها و کترینگ‌های تغذیه می‌شوند و غذای خود را به وسیله آنها تهیه می‌کنند؟
روزانه در کل حدود ۲۵ درصد از مردم در رستوران یا به وسیله کترینگ غذای خود را تهیه و میل می‌کنند.
در گران‌ترین و ارزان‌ترین حالت در رستوران‌های پایتخت یک شخص برای خوردن یک پرس غذا چه مبلغی باید هزینه کند؟
با توجه به کیفیت و کمیت غذا و مناطق شهر از سی هزار تا چهارصد هزار ریال صرف یک پرس غذا هزینه بر می‌دارد.
در بخش رستوران‌ها و کترینگ‌های شهر تهران در مجموع چند نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند آیا آماری در این زمینه دارید؟
به جز اشتغال زایی حاشیه مستقیما حدود ده هزار نفر در داخل رستوران‌های تهران شاغل هستند.
بسیاری از رستوران داران تهرانی ادعا می‌کنند که اولین رستوران تهران رستوران آنها است، شما می‌دانید اولین رستورانی را که در پایتخت راه اندازی شد چه کسی افتتاح کرد؟
براساس مستنداتی که ما در اتحادیه داریم، آقای رضا داروغه رستوران هتل پارک را در بهمن ماه 1341 به آدرس خیابان حافظ به ثبت رسانده است، اما فعالیت اتحادیه رستوران داران از سال 1332 شروع شده است.