جنگ لبنان از آغاز تا قطعنامه ‌١٧٠١ و اعلام آتش‌بس <br>
روزنامه البیان چندی پیش در سرمقاله خود نوشت: متاسفانه شورای امنیت در موضع‌گیری خود نسبت به تجاوزات واضح اسرائیل بسیار ضعیف عمل کرده است و تبدیل به سازمانی مضحک شده است‌، به طوری‌ که حقوق‌بشر بی‌پروا اعلام کرد حملات اسرائیل به لبنان در چارچوب جنایت‌های جنگی تعریف می‌شود‌، اما سازمان ملل نه تنها نتوانست اسرائیل را محکوم کند بلکه حتی نتوانست نسبت به مرگ نیروهای خود توسط اسرائیل موضع‌گیری محکمی اتخاذ کند. شورای امنیت تسلیم آمریکا شده است و آنچه را آمریکا به آن دیکته می‌کند، می‌پذیرد و انجام می‌دهد. پس ملت‌های منطقه نباید امیدی به این سازمان داشته باشند و باید برای رویارویی با این ابزار جنگ آمریکا در منطقه یعنی اسرائیل به توان، اراده، صبر و استقامت خود اکتفا کنند. صدور قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل نیز که عملا حاوی بندهایی در حمایت آشکار از تجاوز رژیم صهیونیستی علیه لبنان و مغایر با استیفای حق ملت لبنان می‌باشد، عملا نشان داده است که سازمان ملل تنها ابزار دست پنج قدرت بزرگ هسته‌ای خصوصا آمریکا است و این قدرت‌ها از این سازمان برای رسیدن به مطامع خود استفاده می‌کنند. واقعیت این است که اگر سازمان ملل نتواند اهداف و منافع ملی‌ کاخ سفید را که همواره قطعنامه‌های انتقاد‌آمیز از رژیم صهیونیستی وتو نموده تامین کند، آمریکا هرگز با وجود سازمانی جهانی که از کارکردی جهانی و همگانی برخوردار باشد، موافق نیست و انتصاب شخص نومحافظه‌کاری مانند جان‌بولتون که بارها فلسفه وجودی سازمان را زیر سوال برده خود دلیل مسلمی بر‌این طرز دیدگاه ایالات‌متحده است.
شورای امنیت تحت‌فشار افکار عمومی جهان به ویژه کشورهای عربی و مسلمان بالاخره مجبور شد قطعنامه ۱۷۰۱ را به تصویب برساند‌، بنابراین سازمان ملل با تصویب این قطعنامه تنها می‌خواست ابراز وجود کند و به جهانیان بگوید که سازمان ملل وارد عمل شده و کاری صورت داده است. ارتش رژیم صهیونیستی حمله نظامی گسترده‌ای را از روز چهارشنبه ۲۱ تیر ماه از زمین و هوا و دریا به لبنان آغاز کرد. در پی این حمله شورای امنیت سازمان ملل اولین جلسه خود را روز جمعه ۲۳‌تیر برای بررسی اوضاع بحرانی منطقه تشکیل داد. این جلسه به درخواست لبنان برگزار شد.
شورای امنیت سازمان ملل در پایان این نشست فوق‌العاده‌ و بدون نتیجه خود در خصوص تحولات لبنان، بر حمایت از طرح کوفی عنان در خصوص اعزام تیمی بین‌المللی به منطقه برای بررسی و پایان دادن به حملات نظامی علیه لبنان تاکید کرد. ژان مار دولاسابلیر، رییس دوره‌ای شورای امنیت، بعد از پایان این نشست در کنفرانس مطبوعاتی بر حمایت شورای امنیت از طرح کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل در خصوص اعزام تیمی بین‌المللی به منطقه به منظور بررسی و پایان دادن به حملات نظامی اسرائیل علیه لبنان تاکید کرد.
جان بولتون، نماینده آمریکا در سازمان ملل،‌ در این جلسه بدون هیچ اشاره‌ای به رژیم صهیونیستی و اقداماتی که باید انجام دهد، حزب‌‌ا... لبنان و جنبش اسلامی حماس را سازمان تروریستی خواند و حمله به سوریه و ایران را به عنوان حامیان تروریسم خواستار شد. انگلیس، چین، ژاپن و روسیه نیز از هر دو طرف درگیر خواستند تا به درگیری‌ها پایان دهند.
در 24 تیر، وزرای خارجه کشورهای عربی در بیانیه پایانی نشست قاهره، از شورای امنیت خواستند تا به منظور بررسی درگیری کشورهای عربی و اسرائیل و نیز بحران کنونی در خاورمیانه، جلسه‌ای را برگزار کند.
وزرای عرب در نشست اضطراری خود اقدامات مستمر اسرائیل علیه لبنان و فلسطین را که با تمامی قوانین و مقررات بین‌المللی منافات دارد محکوم کردند و خواهان حمایت شورای امنیت سازمان ملل از این دو کشور عربی در رویارویی با اقدامات خصمانه اسرائیل شدند.
آنها همچنین همبستگی خود را با لبنان و فلسطین اعلام کرده و اظهار داشتند که از پایداری بیروت و فلسطین در رویارویی با تجاوزاتی که شهروندان بی‌گناه را هدف قرار می‌دهد و خسارات مادی و اقتصادی سنگینی را به این مناطق وارد کرده، حمایت می‌کنند.
وزرای خارجه کشورهای عربی همچنین نسبت به تشدید بحران‌ در منطقه از سوی اسرائیل هشدار داده و از جامعه جهانی و شورای امنیت خواستند تا مسوولیت این اقدامات را بر عهده گرفته و اقدام فوری‌ را جهت درخواست از اسرائیل برای متوقف کردن کامل عملیات‌های نظامی‌اش انجام دهند.
در همین روز، دیپلمات‌ها اعلام کردند که پس از مخالفت آمریکا، شورای امنیت مجددا درخواست‌ها برای اعلام آتش‌بس فوری میان اسرائیل و لبنان را رد کرد. دیپلمات‌های شورای امنیت اعلام کردند آمریکا تنها عضو شورای امنیت سازمان ملل است که با اقدام این شورا در این زمان مخالف است. این در حالی بود که فواد سنیوره، نخست‌وزیر لبنان، در سخنرانی ملی‌اش اعلام کرد: ما آتش‌بس فوری مورد حمایت سازمان ملل و گسترش کنترل بر تمام لبنان از جمله جنوب لبنان در همکاری با نیروهای سازمان را خواستاریم.
در ۲۷ تیر، شورای امنیت در نشست مشورتی دو ساعته‌ای در پشت در‌های بسته در اعلام درخواست برای توقف حملات اسرائیل به لبنان با بن‌بست روبه‌رو شد.
15 عضو شورای امنیت در این نشست مشورتی تصمیم گرفتند تا منتظر بازگشت تیم میانجی سازمان ملل از منطقه پیش از اتخاذ هر تصمیمی بمانند. اعضای شورای امنیت درخواست رهبران هشت کشور صنعتی موسوم به G8 و کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل برای استقرار نیروی بین‌المللی را مورد ارزیابی قرار دادند.
نماینده فرانسه پس از این نشست اظهار داشت: اعضای شورای امنیت بر لزوم همکاری تا یافتن راه‌حلی پایدار برای این بحران تاکید کردند.
وی این امر را شفاف ساخت که اجرای قطعنامه 1559 شورای امنیت که خلع سلاح حزب‌‌ا... لبنان و کنترل کامل نیروهای مسلح لبنان در اراضی‌اش را خواستار است، بسیار حیاتی می‌باشد. جان بولتون نیز در توافق با اظهارات نماینده فرانسه گفت: راه‌حل واقعی اجرای قطعنامه 1559 است، مساله اینجاست که چه طور ما دولت لبنان را در کنترل کامل بر اراضی‌اش همیاری کنیم. در همین حال بولتون از اقدامات نظامی اسرائیل تحت واژه دفاع از خود حمایت کرد. در 4 مرداد، کنفرانس رم برگزار شد. وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد: فرانسه در این کنفرانس نخستین پیش‌نویس طرح قطعنامه شورای امنیت در راستای آتش‌بس را مطرح خواهد کرد.
مقامات رسمی اتحادیه اروپا اعلام کردند، رهبران اروپایی شرکت کننده در کنفرانس خاورمیانه در رم در نظر دارند طرحی را برای برقراری آتش‌بس در لبنان و سپس استقرار نیرو‌های چند ملیتی برای برقراری ثبات مرزی میان این کشور با اسرائیل و خلع سلاح مبارزان حزب‌‌ا... لبنان ارائه دهند.
در 5 مرداد، شورای امنیت سازمان ملل نتوانست بر سر متن بیانیه‌ای که در آن حملات مرگبار رژیم صهیونیستی به یک مقر نظارتی سازمان ملل در لبنان محکوم شده بود، به توافق دست یابد. آمریکا متن این بیانیه را به دلیل آنکه از اسرائیل انتقاد می‌کرد، بلوکه کرد.
پس از یک روز بحث و گفت‌وگو اعضای شورای امنیت مجبور شدند تغییرات بسیار زیادی در متن این بیانیه که توسط چین ارائه شده بود، ایجاد کنند.
به نظر می‌رسید صبر اعضای شورای امنیت پس از آنکه واشنگتن درخواست کرد جملات مربوط به محکومیت اسرائیل و این جمله خاص که «هر‌گونه حمله عمدی علیه کارمندان سازمان ملل محکوم خواهد شد» حذف شود، کاملا به پایان رسیده بود.
وانگ گوانگ‌یا، نماینده چین در سازمان ملل بیانیه قوی‌تر سازمان ملل را در محکومیت اسرائیل پس از حمله هوایی این رژیم به پایگاه سازمان ملل در جنوب لبنان که به مرگ صلح‌بانانی از استرالیا، کانادا، چین و فنلاند منجر شد، خواستار شده بود. این حمله کوفی عنان، دبیر کل سازمان ملل را واداشت که از اسرائیل بخواهد درباره هدف‌گیری عمدی مقر سازمان ملل تحقیقاتی انجام دهد.
در 8 مرداد، پیش‌نویس قطعنامه‌ای در میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل پخش شد که در آن توقف فوری درگیری میان اسرائیل و حزب‌‌ا... لبنان و ایجاد یک منطقه امنیتی جدید در جنوب لبنان تحت نظارت نیروهای بین‌المللی و ارتش لبنان خواسته شده بود.
این پیش‌نویس که هدف از آن ارتقای صلحی دائمی میان لبنان و اسرائیل اعلام شد، از سوی فرانسه به ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت در آستانه نشست احتمالی وزرای خارجه شورا در نیویورک به منظور مباحثه درباره لبنان ارائه شد.
در این پیش‌نویس بر لزوم ایجاد شرایطی برای برقراری آتش‌بس دائمی و راه‌حل پایدار و دائمی برای بحران کنونی میان اسرائیل و لبنان تاکید شده بود. همچنین بر لزوم پایان یافتن خشونت‌ها و پرداختن به علت وقوع این بحران تاکید شده بود. شرایط آتش‌بس دائمی شامل یک منطقه امنیتی در امتداد خط آبی تا رود لیطانی اعلام شد.
در این پیش‌نویس آمده بود که در این منطقه امنیتی به غیر از نیروهای ارتش و نیروهای امنیتی لبنان و نیروهای بین‌المللی تحت اختیار سازمان ملل، هیچ مبارز مسلح و سلاحی وجود نخواهد داشت. این پیش‌نویس با درخواست توقف فوری درگیری‌ها آغاز می‌شد.
براساس این پیش‌نویس شرایط دیگر برای برقراری صلح، آزادی دو سرباز اسرائیلی به اسارت گرفته شده از سوی حزب‌‌ا... لبنان، اجرای قطعنامه 1559 شورای امنیت و گسترش کنترل لبنان برمرز جنوبی‌اش با اسرائیل بودند.
همچنین آمده بود: کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل با هماهنگی طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به تضمین اصول توافقنامه‌ میان اسرائیل و لبنان برای تعیین چارچوب سیاسی کمک می‌کند و نیروی موقت سازمان ملل در لبنان پس از توقف درگیری‌ها بر اجرای توافقنامه و کمک به انجام اقدامات بشردوستانه و بازگشت آوارگان نظارت می‌کنند.
در 9 مرداد، شورای امنیت سازمان ملل پایان خشونت‌ها در لبنان را خواستار شد و حمله رژیم صهونیستی به روستای قانا و کشته شدن حدود 60 تن که اکثر آنها کودک و زن بودند را تنها تقبیح کرد. در بیانیه ریاست شورای امنیت که به تصویب 15 عضو این شورا در نشست اضطراریشان رسید، نسبت به حمله اسرائیل به روستای قانا شدیدا ابراز تاسف شد‌، اما این حمله محکوم نشد.
در ۱۲ مرداد، دیپلمات‌ها در شورای امنیت سازمان ملل اعتراف کردند که هیچ قطعنامه‌ای در‌خصوص پایان بخشیدن به جنگ در لبنان به دلیل اختلافات گسترده آمریکا و فرانسه بر سر این موضوع که ابتدا نیرو‌های حافظ صلح برای خلع سلح حزب‌‌ا... در منطقه مستقر شوند یا اینکه اول آتش‌بس برقرار شود تا هفته آینده صادر نخواهد شد.
در 18 مرداد، هیات‌عربی اعزامی به سازمان ملل متحد به شورای امنیت هشدار داد که صدور هر‌گونه قطعنامه بدون در‌نظر‌گرفتن درخواست‌های لبنان به ایجاد جنگ داخلی در این کشور منجر خواهد شد. محمد‌ابن جاسم ابن جبر آل ثانی، وزیر امور‌خارجه قطر که به همراه هیات‌عربی و لبنانی عازم نیویورک شده بود، طی سخنانی در جلسه نشست شورای امنیت در خصوص لبنان، این شورا را به عدم اتخاذ تصمیم‌گیری قاطع جهت پایان جنگ در لبنان متهم کرد. وی تاکید کرد: شورای امنیت بدون اتخاذ هیچ تصمیم جدی و مهمی دست بسته نشسته و قادر به متوقف ساختن جنگی که موجب قربانی شدن بسیاری از مردم بی‌گناه لبنان شده، نیست.
وی همچنین هشدار داد: چنانچه قطعنامه‌ای صادر‌ شود که درخواست‌های لبنان و حقایق موجود در این کشور در آن در نظر گرفته نشده باشد، ما با جنگ داخلی در لبنان روبه‌رو خواهیم شد و در این صورت ما به جای کمک به لبنان آن را نابود خواهیم کرد.
وی موضوع عقب‌نشینی اسرائیل از خاک لبنان تا پشت خط آبی و توقف فوری جنگ و تحکیم توان نیروهای بین‌المللی در جنوب لبنان و کمک به دولت لبنان جهت توسعه تسلط خود بر تمامی خاک این کشور را از مهم‌ترین موضوعاتی دانست که باید در طرح آتش‌بس در نظر گرفته شود. پس از برگزاری این نشست، هیات عربی متشکل از وزرای امور خارجه قطر و امارات و عمروموسی، دبیر کل اتحادیه عرب با پنج کشور عضو دائم شورای امنیت نشست دیگری را برگزار کرده و به بررسی راهکارهای موجود جهت حل بحران اسرائیل و لبنان پرداخت.
پس از این نشست نمایندگان فرانسه و آمریکا در جلسه شورای امنیت موضوع تغییر در پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی خود را مورد بررسی قرار دادند.
نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد تاکید کرد: ‌این طرح قابل تغییر است و با توجه به اعتراض‌های دولت لبنان و اتحادیه عرب امیدواریم تا پایان هفته این قطعنامه آماده شود. هدف ایجاد تغییرات در متن این قطعنامه و گنجاندن درخواست‌هایی است که طی روزهای اخیر مطرح شده است. در روز جمعه 20 مرداد، طرفین شرکت کننده در مذاکرات برای صدور قطعنامه آتش‌بس در لبنان، پیشرفت‌هایی را به دست آوردند که امیدهایی را برای حصول یک توافقنامه قطعی و استقرار نیروهای بین‌المللی در لبنان ایجاد کرد. در این نشست شورای امنیت سازمان ملل بالاخره با تصویب قطعنامه 1701، پایان حملات میان نیروهای اسرائیلی و مبارزان حزب‌‌ا... و نیز استقرار 15‌هزار نیروی حافظ صلح سازمان ملل در لبنان را خواستار شد. قرار است نیروهای صلح‌بان سازمان ملل با استقرار در لبنان به سربازان این کشور برای تصاحب کنترل مناطق‌جنوبی کمک کنند.
پیش‌نویس قطعنامه مذکور توسط فرانسه و آمریکا تهیه و تنظیم شده بود و به اتفاق آرا با ۱۵ رای مثبت بدون رای ممتنع یا منفی مورد تصویب اعضای شورای امنیت قرار گرفت. پس از تصویب این قطعنامه، کوفی‌عنان در گفت‌وگو با ایهود المرت و فواد سنیوره نخست‌وزیران رژیم صهیونیستی و لبنان اعلام کرد که دو طرف با برقراری آتش‌بس از صبح امروز موافقت کرده‌اند.
در این میان رژیم صهیونیستی به‌رغم مخالفت‌های دولت لبنان همچنان مجاز به انجام عملیات‌های دفاعی است، بحثی که دیپلمات‌ها بیم آن دارند از سوی ارتش اسرائیل به گونه‌هایی دیگر تعبیر شود. در‌حال‌حاضر، بررسی دقیق مناقشات در خصوص مزارع شبعا در امتداد مرز سوریه - لبنان - اسرائیل به وقت دیگری موکول شده است.
در قطعنامه شورای امنیت آزادی اسرای لبنانی و خروج فوری نیروهای اشغالگر از برخی اراضی این کشور از مقامات اسرائیلی خواسته نشده است. این در حالی است که به موجب این قطعنامه بر لزوم آزادی بی قید و شرط دو سرباز اسرائیلی که در تاریخ ۱۲ ژوئیه به اسارت گرفته شدند، تاکید شده است.
دو رکن اصلی این قطعنامه عبارتند از درخواست برای پایان فوری حملاتی که از 21 تیر (12‌ژوئیه) آغاز شد و دیگری اعلام یکسری راهکارها جهت برقراری آتش‌بس دائم و دستیابی به راه‌حل بلند‌مدت.
در این قطعنامه آورده شده که همزمان با استقرار ۱۵‌هزار سرباز حافظ صلح سازمان ملل در لبنان نیروهای UNIFIL (نیروهای سازمان‌ملل) به طور چشمگیری تقویت خواهند شد و به موازات اینکه نیروهای لبنان کنترل مناطق جنوبی کشورشان را در دست می‌گیرند، سربازان اسرائیلی نیز متعاقبا خارج خواهند شد.
واکنش‌ها به قطعنامه 1701
سید‌حسن نصر‌ا... در واکنش به صدور این قطعنامه با اعلام این مطلب که حزب‌‌ا... لبنان ملاحظاتی را نسبت به مفاد قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت دارد، اعلام کرد: به‌رغم تمامی این ملاحظات و نیز به‌رغم آنکه برخی از مفاد این قطعنامه ظالمانه و ناعادلانه است، حزب‌‌ا... لبنان مانعی در برابر تصمیمات دولت لبنان نخواهد بود و با هر‌گونه تصمیم این دولت همراهی خواهد کرد. وی اظهار داشت: پیش از هر‌چیز باید بگویم اگر ایستادگی دولت و ملت لبنان در برابر رویارویی با دشمن نبود، شاید نتایج امنیتی و سیاسی این جنگ خیلی بدتر از آنچه که در مفاد این قطعنامه نمود می‌کند، می‌بود.
سید‌حسن نصر‌ا... گفت: در صورتی که توافقی برای برقراری آتش‌بس فوری حاصل شود، مقاومت اسلامی لبنان، حزب‌‌ا...، بدون هیچ تردیدی نسبت به این آتش‌بس ملزم خواهد شد اما لازم است تاکید کنم که مقاومت در برابر دشمن به عنوان حق طبیعی هر ملت است. وی تصریح کرد: در هر زمانی که رژیم صهیونیستی تجاوزات خود را به دولت و ملت لبنان متوقف کند، مقاومت اسلامی لبنان نیز به صورت طبیعی اقدامات خود را متوقف خواهد کرد. فواد سنیوره، نخست وزیر لبنان نیز نسبت به قطعنامه 1701 ابراز خرسندی کرد و آن را در جهت منافع لبنان دانست. نخست‌وزیر لبنان در کنفرانس مطبوعاتی بر ضرورت موافقت با قطعنامه 1701 و راه‌های اجرای آن تاکید کرد. سنیوره افزود: این قطعنامه دال بر این است که تمام جهان خواهان برقراری آتش‌بس هستند. نخست وزیر لبنان تصریح کرد: لبنان در طی جنگ به طور دیپلماتیک عمل کرده و بعد از جنگ نیز این اصول دیپلماتیک خود را دنبال خواهد کرد. وی در خصوص مزارع شبعا گفت: این مساله در شورای امنیت در حال بررسی است و به زودی سرنوشت این منطقه روشن خواهد شد.
وی با بیان اینکه لبنان روزهای سختی را پشت‌سر گذاشته است، ایجاد همبستگی بیشتر میان لبنانی‌ها را ضروری دانست و گفت: پایداری اعضای مقاومت در میدان جنگ و دیگر اقشار لبنان بسیار حایز اهمیت است.
امیل لحود، رییس‌جمهور لبنان نیز در واکنش به قطعنامه شورای امنیت مساله مهم را برقراری آتش‌بس، اعطای فرصت به ارتش لبنان و نیروهای بین‌المللی و بازگرداندن آوارگان به منازل‌شان دانست و عدم روشن شدن مساله مزارع شبعا و اسرای لبنانی و عدم اشاره به تجاوزات هوایی زمینی و دریایی اسرائیل را عجیب دانست. علامه محمد‌حسین فضل‌‌ا... نیز قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص لبنان را موجب بدتر شدن اوضاع لبنان دانست و گفت: این قطعنامه به اسرائیل امکان می‌دهد تا تمام آنچه را که نتوانسته است در جنگ به دست آورد، در صلح به دست آورد.
وی اظهار داشت: آمریکا همواره از طریق قطعنامه‌هایش در شورای امنیت جنگ دیپلماتیک و سیاسی را علیه لبنان انجام می‌دهد که طرح‌های آن نوعی طرح اسرائیلی است و متاسفانه طرحی که اخیرا فرانسه و آمریکا درباره آن با یکدیگر توافق کرده‌اند، اوضاع لبنان را بدتر کرده و به اسرائیل اجازه‌ می‌دهد تا آنچه را که نتوانسته در جنگ کسب کند، در صلح به دست آورد.
در اولین واکنش رسمی کشورهای عربی به قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل درباره لبنان، وزارت امور خارجه‌ مصر اعلام کرد: شایسته است اسرائیل از هم اکنون به این قطعنامه کاملا پایبند باشد و آتش‌بس فوری را برقرار کند. شیخ حمدابن جاسم آل‌ثانی، وزیر‌خارجه و معاون نخست‌وزیر قطر نیز با استقبال از این قطعنامه گفت: البته ملاحظات و محافظه‌کاری‌هایی نیز باید در این باره در نظر گرفته شود.
وی افزود: البته در این قطعنامه مستقیما به ویرانی‌ها و مسوولیت انسانی و حقوقی اسرائیل در قبال این ویرانی‌ها پرداخته نشده است. همچنین در آن، مساله اسرا و زندانیان لبنانی در زندان‌های اسرائیلی بررسی نشده است اما با وجود همه این کاستی‌ها این توافقنامه را با ساختار فعلی‌اش می‌پذیریم‌، چرا که موجب توقف خونریزی‌ها می‌شود.
ژاک شیراک، رییس‌جمهور فرانسه نیز با استقبال از قطعنامه شورای امنیت اعلام کرد که کشورش در تقویت نیروهای سازمان ملل در لبنان (یونیفل) شرکت خواهد کرد.
ایهود المرت نیز قطعنامه شورای امنیت و درخواست آتش‌بس میان اسرائیل و حزب‌‌ا... لبنان را پذیرفت و گفت: از دولت خواهد خواست تا آن را تصویب کند. المرت، قرار است در نشست دیروز کابینه اسرائیل از اعضای کابینه بخواهد تا قطعنامه پیشنهادی آمریکا و فرانسه در شورای امنیت را که با هدف پایان دادن به درگیری یک‌ماهه میان اسرائیل و حزب‌‌ا... لبنان مطرح شده، تصویب کنند.
مقامات رسمی در دفتر المرت اعلام کردند، نخست‌وزیر از این قطعنامه اصلاح شده راضی است‌، اما منابع رسمی اسرائیل اعلام کردند، عملیات‌های نظامی اسرائیل در لبنان در حال حاضر ادامه می‌یابد. قبول این قطعنامه از سوی المرت کمی پس از دستور وی به ارتش اسرائیل برای گسترش عملیات‌های نظامی اسرائیل در جنوب لبنان صورت گرفت. امیر پرتز، وزیر جنگ اسرائیل نیز از این قطعنامه ابراز رضایت کرد و گفت: این قطعنامه به درخواست‌های اصلی اسرائیل جامه عمل پوشانده است.
از سوی دیگر، ویتالی چارکین، نماینده روسیه در سازمان ملل نیز اعلام کرد: روسیه تصمیم گرفته تا از قطعنامه شورای امنیت حمایت کند، چرا که این قطعنامه خواست کلیدی مسکو برای برقراری آتش‌بس فوری را در خود جای داده است. چارکین گفت: روسیه هماهنگ با قطعنامه‌های شورای امنیت فعالانه در جهت مصالحه‌ای جامع همکاری می‌کند. خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری در بیروت اعلام کرد: هر چه سریعتر باید برای عملی ساختن مفاد قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت جهت متوقف ساختن این جنگ وارد عمل شویم.
سولانا درباره نیروهای بین‌المللی که به زودی برای استقرار در مناطق جنوبی لبنان اعزام خواهند شد، گفت: این نیروها به صورت مستقیم زیر نظر سازمان ملل عمل می‌کنند. وی درباره موضوع تبادل اسیران اسرائیلی و فلسطینی گفت: به هرحال ما نمی‌گوییم که این قطعنامه، قطعنامه بسیار کاملی است اما موضوع اسیران اسرائیلی، لبنانی و حتی فلسطینی در قطعنامه‌های جداگانه‌ای بحث شده است و روال جداگانه‌ای را از سابق تاکنون طی کرده است.
سولانا درباره موضوع اعزام ۱۵‌هزار تن از نیروهای یونیفل به لبنان گفت: این نیروها به صورت تدریجی در لبنان مستقر خواهند شد و به هر حال سقف معین شده برای استقرار نیروهای یونیفل در لبنان این رقم می‌باشد‌، اما حتی ممکن است ما ۱۵ هزار نیرو به لبنان اعزام نکنیم و نیروهای یونیفل اعزامی به لبنان حتی کمتر از این سقف باشد.
منبع: ایسنا