سارقان در کمین‌اند، خودرویتان مجهز است؟
ممکن است در چند دقیقه اتفاق بیفتد؛ جلوی چشمتان یا زمانی که در خواب هستید. سرقت؛ اتفاقی ناگوار که دغدغه بسیاری از صاحبان خودرو است.

دغدغه‌ای که هنوز تکنولوژی‌هایی مانند دزدگیر، ارتقای سیستم امنیتی خودرو، بیمه بدنه و … نتوانسته خوابی خوش را برای صاحبان خودرو به همراه بیاورند. البته استرس این دغدغه برای کسانی که از نعمت پارگینک محروم هستند بیشتر هم هست.
اما تکنولوژی‌هایی که برای پیش‌گیری از سرقت طراحی شده شاید به این دلیل اثربخشی زیادی ندارند که هنوز نقاط ضعف زیادی در خودروها وجود دارد. نقاط ضعفی از جمله شیشه‌ها که به راحتی شکسته می‌شوند، ضعف در بخشی از بدنه، لقی‌ها، درزها، نقاط ضعف قفل‌های جانبی، در موتور و صندوق و نیز عدم حفاظت کافی از سیستم استارت. بر همین اساس این نقاط ضعف که در خودروهای سراسر دنیا وجود دارد موجب شده که طبق آمار بین‌المللی، سارقان برای ورود به هر خودرو در دنیا به بیش از ۳۰ ثانیه و برای سرقت آن به بیش از ۲/۵ دقیقه زمان نیاز نداشته باشند.
هر ساعت ۶ خودرو در کشور سرقت می‌شود
اما طبق آمارهای به‌دست آمده، در سال۹۰، روزانه ۱۴۲ دستگاه خودرو در کشور سرقت شده است. این یعنی هر ساعت ۶ دستگاه خودرو.
اما آخرین آمار منتشر شده در زمینه سرقت خودرو نشان می‌دهد که از تاریخ ۲۶ اسفند ماه سال گذشته تا ۲۶ فروردین ماه سال‌جاری، تنها در استان تهران در مجموع ۲ هزار و ۹۴۶ دستگاه خودروی سواری کشف شده است که از این میان ۲ هزار و ۵۵ دستگاه در حوزه استحفاظی تهران بزرگ و ۸۹۱ دستگاه در شهرهای همجوار بوده است.
بر همین اساس طی این مدت ۲ هزار و ۱۴۶ دستگاه خودروی سواری پراید مسروقه در سطح استان تهران کشف شده که از این میان یک هزار و ۵۱۵ دستگاه مربوط به سطح شهر تهران و مابقی مربوط به دیگر شهرهای استان تهران است. همچنین خودروی سواری پژو نیز به ترتیب با آمار کشف۲۳۳ دستگاه در تهران بزرگ و ۸۸ دستگاه در دیگر شهرهای استان تهران رتبه دوم را در کشف خودروهای مسروقه طی یک ماه گذشته به خود اختصاص داده است. اما پس از پراید و پژو، پیکان، خودروی نیسان و سواری بنز به ترتیب با ۱۴۴، ۷۴ و ۴۳ مورد کشف شده در رتبه‌های سوم تا پنجم خودروهای مسروقه بیشترین آمار کشف را دارند.
بنا بر آمار اعلام شده از سوی پلیس، خودروهای مزدا، سیتروئن، سایپا، سمند و تویوتا نیز به ترتیب با 32، 29 ، 29 ، 21 و 19 فقره در رتبه‌های بعدی آمار کشف خودروهای مسروقه قرار دارند.
سایپا و معضلی به نام سرقت
هر چند پژو بعد از پراید در رتبه دوم خودروهای سرقت شده در سطح استان تهران است، اما توجه به این نکته لازم است که میزان پرایدهای دزدیده شده نسبت به پژو بیش از ۱۰ برابر است. مسوولان سایپا و همچنین پلیس در این زمینه اعتقاد دارند که این موضوع برمی‌گردد به اینکه پراید پرتیراژترین خودروی کشور است و به دلیل ارزان بودن اقبال زیادی در میان انواع مشتری‌ها دارد، اما سایپا هم طی سال‌های گذشته بیکار نمانده و تمهیداتی برای پیشگیری از سرقت پراید اندیشیده که گویا بی‌تاثیر نبوده است؛ چرا که از خرداد سال ۱۳۸۶ که قفل ضد سرقت یا ایموبلایزر روی محصولات سایپا نصب شده است، میزان سرقت خودروهای مدل‌های بالاتر از این سال به شدت کمتر از سرقت مدل‌های قبل از سال ۸۶ شده است.
بر همین اساس مصطفی غفاری، رییس اداره مهندسی استاندارد محصول سایپا دیگر اقدام پیشگیرانه سایپا برای سرقت را افزایش تعداد قطعات قابل‌ردیابی در هر خودرو می‌داند. به این ترتیب که اگر قبلا فقط امکان ردیابی موتور و گیرباکس توسط پلیس وجود داشت، حال تعداد قطعات قابل‌ردیابی در پراید به ۱۴ تا ۱۵ قطعه افزایش یافته است.
بنابراین اگر سارقان قبلا به واسطه شناخت این دو قطعه آن را کنار می‌گذاشتند و با خیال راحت خودروی مسروقه را « آب » می‌کردند، حالا برای انجام این کار دشواری زیادی خواهند داشت، مخصوصا که کدهای ردیابی این قطعات به صورت روزانه در اختیار پلیس قرار داده می‌شود. به گفته غفاری، در آینده نزدیک در مدل‌های ایربگ‌دار تعداد قطعات قابل‌ردیابی به ۱۹ قطعه افزایش پیدا خواهد کرد. اما افزایش قطعات قابل پیگیری مربوط به بخش کشف سرقت است. حال ببینیم سایپا در بخش پیشگیری از سرقت چه کرده است.
۴۵ دقیقه زمان برای سرقت پراید؟
رییس اداره مهندسی استاندارد محصول سایپا با بیان این نکته که در آخرین آزمایش سایپا برای تخمین زمان دزدیده شدن یک پراید که توسط یک سارق حرفه‌ای انجام شده است، این زمان ۴۰ تا ۴۵ دقیقه بوده است، گفت: در زمینه قفل و دکمه قفل هم اقداماتی انجام داده‌ایم؛ چرا که ما یک فرورفتگی در آن قسمت داشتیم که سارقان با رد کردن میله می‌توانستند دکمه قفل را بالا بکشند و در را باز کنند. در این زمینه ما طراحی را عوض کردیم و فرورفتگی آن قسمت را برطرف کردیم که تاثیر خوبی داشته است.
غفاری به ایموبلایزر پراید هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر می‌توان گفت سرقت خودروی پراید با توجه به ایموبلایزر خاصی هم که دارد کمتر از گذشته شده است. او خاص بودن این ایموبلایزر را از این جهت می‌داند که کد متغیر دارد و پس از دزدیده شدن قابل‌نصب روی هیچ خودرویی نخواهد بود.
حال با تمام این تفاسیر این خودروی پراید است که بیشترین آمار دزدی را به خود اختصاص می‌دهد و این خودرو را با اختلافی زیاد از رده‌های بعدی در رده اول قرار می‌دهد، اما قطعا روش‌هایی برای پیشگیری از سرقت خودرو، حالا هر خودرویی وجود دارد. روش‌هایی نظیر نصب ابزارهای بازدارنده مکانیکی مانند قفل فرمان، قفل چرخ، قفل پدال و … جالب است بدانید نصب ایموبلایزر، آلارم و ردیاب‌های ماهواره‌ای در مقایسه با ابزار بازدارنده مکانیکی همگی از اهمیت و اثربخشی پایین‌تری برخوردارند.