بازتاب بازخوانی پیامک‌های دکتر شریعتی
پرونده هفته گذشته «دنیای اقتصاد» درباره رواج جوک و شوخی علیه دکتر شریعتی، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت، تا حدی که وب‌سایت رسمی دکتر علی شریعتی نیز تمامی یادداشت‌ها و گفت‌و‌گوهای این پرونده را باز نشر داد. در این بین و در بین مخاطبان روزنامه، انتشار این پرونده با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد، آنچه در ادامه می‌خوانید خلاصه‌ای است از این واکنش‌های متفاوت... سوسن شریعتی (فرزند دکتر شریعتی): ویژه‌نامه روزنامه دنیای اقتصاد،‌ ویژه‌نامه خوبی بود. خسته نباشید.
احمد صدری(جامعه شناس): سخن از جایز یا خوب بودن این پدیده نیست، بلکه موضوع علت‌یابی یا پیدا کردن معنی رواج جوک‌ها است. باید تحلیل محتوای خوبی از آنها بشود و پدیده در قالب‌های سیاسی و تجربه تاریخی ایرانی بررسی شود. سه پاسخ داده شده اگر از مقدمات و کلیات آنها بگذریم، سخن چندانی در تحلیل پدیده ندارند. البته به نظر من جوک‌های شریعتی تنها از یک جنبه سطحی سیاسی هستند.
جلیل مقدم (روزنامه‌نگار): در قحطی کار فرهنگی ناب، باز هم گلی به جمال شما! خجالتش برای موسسات بزرگ فرهنگی.
سینا قنبرپور (روزنامه‌نگار): خیلی خوب بود... خسته نباشید، امروز واقعا مشتاقانه به پنج دکه رفتم، تا دنیای اقتصاد را گیر آوردم.
زهرا فرمانی: ‌چه عجب کسی در مقابل این قضیه جوک‌سازی علیه شریعتی، حرکتی کرد؟!
من نمی‌دانم چه نقشه‌ای در کار است؟! اما جوک‌سازی علیه کسی که عمرش به مبارزه علیه بی‌عدالتی گذشته، کمی زیادی معنی‌ دارد...
سپهر استیری: خسته نباشید، از موضوع پرونده «پیامک‌های دکتر شریعتی» خیلی خوشم آمد و از حضور جناب نراقی مجددا خوشحال شدم.
مهدی کرم‌الدین: من خودم عاشق شریعتی هستم، اما آیا مقدس‌سازی در همه جا باید باشد؟ آیا شریعتی را نباید نقد کرد؟ و آزادی بیان از همین جا شروع می‌شود. قرار نیست که دیگر شریعتی نقد نشود، حاضرم در مقاله‌ای از شوخی با شریعتی دفاع کنم.
حسن تقی‌زاده: مقدس‌سازی یا «حفظ منش و شان» متفکر دو مقوله است! قرار نیست متفکران را به نام شوخی و جوک بازیچه کنیم، آزادی بیان و نقد هم در حیطه ارزش‌های جامعه تعریف می‌شود تا دیگران چه گویند!
شهاب محمدی‌نژاد: هیچ چیز آنقدر مقدس نیست که با آن شوخی نشود دوستان نه دست‌های پشت پرده‌ای هست نه نقشه‌ای! موجی هست که می‌آید و می‌رود در مورد خیلی چیزها و اشخاص ممکن است، اتفاق بیفتد.