پری صابری در جست‌وجوی «رستم»<br>
سما بابایی
پری صابری از سال ۸۵ که تئاتر « لیلی و مجنون» را در تالار وحدت کارگردانی کرد، نمایش جدیدی را به صحنه نبرده است.

در این مدت البته دارنده نشان شوالیه فرانسه بیکار نبوده است و چندین طرح از جمله اجرای مجدد «شمس پرنده» را به مناسبت هشتصدمین سالگرد تولد مولانا و « بابا نشاط» درباره زندگی ملانصرالدین ارائه داد که هر کدام به دلایل مختلف که مهم‌ترین آن‌ها هماهنگ نشدن سالن اجرا بود لغو یا به زمان دیگری موکول شد، اما صابری این روزها در حال فراهم کردن مقدمات نمایش بزرگ و پر بازیگر دیگری برای اجرا در فصل پاییز تالار وحدت است. او این بار نیز به شاهنامه گریزی زده است و متن «هفت‌‌خوان رستم » را آماده کرده است. صابری برای نخستین قدم برای اجرای هفت‌‌خوان با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران وارد مذاکره شده تا در تولید این اثر فاخر او را همراهی کنند.
چطور شد که این بار هفت‌‌خوان رستم را برای اجرا در نظر گرفتید؟
نمایش هفت‌‌خوان رستم یکی از بخش‌های شاهنامه فردوسی است که بسیار آن را دوست دارم و قصد اجرایش را دارم، به اعتقاد من فردوسی برای هر ایرانی یک شناسنامه محسوب می‌شود و هفت‌‌خوان رستم یکی از زیباترین داستان‌های شاهنامه است که هفت مرحله عرفان در آن طی می‌شود. این داستان بسیار پرتحرک و جذاب است که امیدوارم شرایط مناسبی برای اجرای آن به وجود بیاید. تمام نقش‌های این نمایش با حضور انسان بازی می‌شود، مثلا اژدها، اسب و... که در داستان وجود دارند نیز توسط بازیگران بازی می‌شوند، به همین دلیل به بازیگرانی که از قدرت و انعطاف بدنی بالایی برخوردار باشند، نیاز است.
درباره روند مذاکرات انجام شده با شهرداری برای اجرای این نمایش می‌‌‌گویید؟
ما هنوز در مرحله آماده سازی مقدماتی نمایش هستیم و به مرحله اجرایی نرسیده‌ایم. با معاونت هنری شهرداری تهران و به یک توافق اولیه رسیده‌ایم، اما قراردادی امضا نشده است. در صورتی که با شهرداری به توافق نهایی برسم از اول پاییز پیش تولید و تمرین تئاتر را آغاز می‌کنم، اما از آن‌جایی که هنوز هیچ چیز مشخص نیست ترجیح می‌دهم تا در انتظار پاسخ شهرداری بمانم. من متن هفت‌‌خوان رستم را در یک سال گذشته براساس داستان اصلی آن در شاهنامه فردوسی نوشته و برای اجرا در صحنه تنظیم کرده‌ام.
یعنی در این مدت که کار اجرایی در روی صحنه نداشتید،‌ مشغول نوشتن بودید؟‌
بله در حال آماده‌سازی دو متن بودم. در یک سال اخیر من تمام فعالیت خودم را به روی دو متن هفت‌‌خوان رستم و
بابا نشاط متمرکز کرده‌ام. هر دو متن را نیز به مرکز‌هنرهای نمایشی ارائه دادم. بابا نشاط بعد از هفت، هشت ماه غیر قابل اجرا اعلام شد، اما در حال حاضر مشکلی برای اجرای هفت‌‌خوان رستم ندارم. البته مرکز هنرهای نمایشی باید مجوز اجرای نمایش را بدهد.
این تئاتر نیز مانند بیشتر نمایش‌هایی که شما در ده سال گذشته کارگردانی کرده‌اید قرار است در تالار وحدت به صحنه برود؟
اصولا کارهای نمایشی من ظرفیت اجرا در سالن‌های کوچک ندارند و باید در تالار وحدت و نهایتا سالن اصلی تئاتر شهر به صحنه بروند.
چرا در این سال‌ها بیشتر تمرکز خود را بر اجرای متون ایرانی و آثاری براساس ادبیات و فرهنگ فارسی گذاشته‌اید؟
در این چند سال فعالیت من روی چند موضوع مربوط به فرهنگ ایران متمرکز است. یکی شاهنامه، یکی داستان‌های عرفانی و زندگی شاعران و فرهیختگان ایرانی. داستان‌های شاهنامه یکی از موضوعاتی است که هر چقدر هم درباره آن‌ها کار شود کم است. در واقع من روی هر متن شاهنامه که کار می‌کنم ادای دین به این اثر گرانقدر و فردوسی بزرگ است. هفت‌‌خوان رستم از داستان‌های مهم شاهنامه است که از نظر اجرایی احتیاج به انرژی زیادی هم دارد. هفت‌‌خوان رستم که به نظر من گذراندن هفت مرحله عرفان از دید رستم است و نبرد این پهلوان بزرگ شاهنامه را با نیروهای مختلف را نشان می‌دهد.
انتخاب بازیگران را انجام داده‌اید؟
با توجه به این که هنوز هیچ یک از مقدمات اجرای هفت‌‌خوان رستم آماده نشده برای بازی نقش رستم هیچ بازیگری را انتخاب نکرده‌ام. قطعا با توجه به پرتحرکی و نوع نقشی که رستم در این داستان دارد باید به سراغ بازیگری خاص رفت که این خصوصیات را داشته باشد، اما با توجه به این که نمی‌دانم کی کار آغاز می‌شود با هیچ یک از عوامل صحبت نکرده‌ام. به هر حال همه ما می‌دانیم که بازی در تئاتر بیشتر به خاطر عشقی است که هنرمندان ما به این رشته دارند و زندگی هنرمندان تئاتر از بازی در فیلم‌ و سریال‌های تلویزیونی می‌گذرد و از راه تئاتر نمی‌شود پولی در آورد.
شما نخستین بار تئاتر لیلی و مجنون را با کمک یک مدیر تولید به صحنه بردید در این نمایش چه خواهید کرد؟
من خودم تولید نمایش را بر عهده گرفته‌‌ام. با این که تولید نمایش خیلی سخت است و زمان زیادی را از من می‌گیرد، اما قصد دارم در این کار تولید و امضای قراردادها را خودم انجام دهم.

«لیلی و مجنون» آخرین کاری بود که پری صابری آن را دو سال پیش به روی صحنه برد