تلاطم دریا در کتاب‌فروشی‌ها
مجموعه «تلاطم دریا» شامل گزیده‌ای از اشعار هادی رنجی با پژوهش و گزینش ساعد باقری و سهیل محمودی در قالب مجموعه صد سال شعر فارسی توسط انتشارات امیرکبیر منتشر شد. در سال‌هایی دور ساکنان یکی از محله‌های جنوب غربی طهران، میدان قزوین، از مقابل مغازه‌ای عبور می‌کردند که صاحب آن صاحبدلی جوانمرد از طایفه و تبار فتیان و عیاران قدیم بود. برخی او را با نام اوستا هادی،‌ گروهی دیگر استاد ارجمند و جمعی دیگر با عنوان شاعر مخلص و باصفای شهر و ستایشگر پیامبر و امامان می‌شناختند. دکان، دکان قفل و کلیدسازی بود. مردی میان‌سال با چهره‌ای آرام و لبخندی متین در دکان سرگرم کار بود و لباس ساده پیشه‌وری به تن داشت. آن پیشه‌ور در آن مغازه قفل‌سازی از یک ویژگی ساده حرفه خویش - این که یک قفل چند کلید دارد - بهره‌ای شاعرانه برده و از این ویژگی معمول در این حرفه ساده، حکمتی عظیم و معرفتی عمیق برگرفته بود که به مشتریان و رهگذران می‌‌آموخت. آن نکته این بیت بود: به ناامیدی از این در مرو، امید اینجاست / فزون‌تر از عدد قفل‌ها کلید اینجاست
این قفل‌ساز عارف مسلک و عیار وارسته که شاعر بود و از میان مردم برخاسته بود، با همین مردم زندگی می‌کرد و «هادی پیشرفت» نام داشت و به «رنجی تهرانی» معروف بود. از زندگانی رنجی تهرانی شرح و تفصیلی در دست نیست. کیوان سمیعی در مقدمه‌ای که خرداد ماه سال ۱۳۴۱ بر چاپ اول دیوان رنجی تهرانی نوشته، آورده است:
هادی رنجی به سال 1286 شمسی در تهران به دنیا آمد و چون به سن تمیز رسید، هنوز خواندن و نوشتن فارسی را فرا نگرفته بود که مجبور شد صنعتی پیشه کند و هنوز به سن بلوغ نرسیده بود که متکفل معاش چند تن شد. گفتن شعر را از مرثیه و با دوازده سالگی شروع کرده بود. «تلاطم دریا» به قیمت هزار و 500 تومان منتشر شده است.