کشت فراسرزمینی؛ فرصت سرمایه‌گذاری ایران و سنگال

دنیای اقتصاد: در نشست سفیر سنگال با جوانان عضو اتاق بازرگانی اصفهان بر کشت فراسرزمینی به عنوان فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری تاکید شد. "باباکار با" در نشست سفیر سنگال با جوانان عضو اتاق بازرگانی اصفهان، با تشکر از خونگرمی مردم اصفهان و اعضای شورای جوانان، اظهار داشت: حدود ۶۰ درصد مردم سنگال، جوان هستند و در این راستا اتاق بازرگانی مخصوص جوانان در این کشور فعال است. به گفته وی، کشور سنگال نسبت به کشورهای دیگر قاره آفریقا مزیت های بسیاری برای سرمایه گذاری دارد. وی هدف از برپایی این نشست را افزایش روابط اقتصادی با ایران و اصفهان عنوان کرد و افزود: پیش از هر گونه تجارت، ما باید از پتانسیل های دو کشور مطلع شویم.

سفیر کشور سنگال، با اشاره به اینکه از پتانسل های ایران آگاهی دارد، افزود: ایران از لحاظ تکنولوژی و علم فرصت هایی برای صادرات دارد. وی با تأکید بر این که روابط اقتصادی و تجاری دو کشور باید دو سویه و به صورت واردات و صادرات باشد، تصریح کرد: ایران در بحث فرش ماشینی و دستی در سایزهای مختلف، مبلمان و تولیدات خودرو پتانسیل های مناسبی دارد که مورد علاقه سنگال است. "باباکار با" با بیان اینکه در نخستین گام تمایل بر روی سرمایه گذاری محصولات کشاورزی داریم، گفت: سنگال همانند ایران واردکننده برنج است از سوی دیگر با توجه به آب زیاد و زمین مناسب برای کشت، نیاز به صادرکننده برنج از این کشور دارد. وی خاطرنشان کرد: با توجه به پتانسیل های خود در صدد توسعه صنعت کشاورزی در سنگال هستیم تا با کاشت برنج به توان صادراتی آن دست یابیم. سفیر کشور سنگال با اشاره به اینکه کشورش تولیدکننده بادام هندی و زمینی است، ادامه داد: این کشور در زمینه تولید محصولات غذایی همچون «ماهی» پتانسیل دارد، از سوی دیگر سنگال نیازمند خرید محصول «خرما» از ایران است.

وی تصریح کرد: برای بالفعل کردن این ظرفیت ها نیازمند زیرساخت های کشاورزی همچون تراکتور هستیم. "باباکار با" با بیان اینکه برای مدرنیزه کردن سیستم کشاورزی خود یک میلیون تراکتور وارد کردیم، افزود: علاوه بر این نیازمند کود شیمیایی و طبیعی در کشاورزی هستیم. به گفته وی، سنگال دارای منابع طبیعی همچون آهن، نقره و طلا است همچنین سالانه یک میلیون تن فسفات در این کشور تولید می شود. سفیر کشور سنگال با اشاره به این که اصفهان نیز پتانسیل های بسیاری برای تجارت و گسترش توریست دارد، بیان داشت: کشور سنگال علاقمند به صنایع دستی اصفهان است از سویی برای صادرات صنایع دستی خود تمایل دارد. وی به علاقه ایرانی ها به مسافرت اشاره کرد و گفت: سنگال با توجه به پتاسیل های گردشگری مذهبی، تاریخی، تفریحی و طبیعت گردی به دنبال تبادل توریست با ایران است. مسئول شاخه جوانان اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست با اشاره به این که اصفهان یکی از شهرهای صنعتی ایران محسوب می شود، اظهار داشت: این شهر به عنوان یکی از پایگاه های گردشگری کشور، جوانان فعالی در عرصه کارآفرینی دارد و در صدد توسعه روابط خود با کشورهای دارای مزیت است.

امیر کشانی افزود: به طور قطع کشورهایی که از حیث منابع و مصارف دست نخورده اند شرایط مساعد تری برای برقراری روابط تجاری دو طرفه و برد- برد دارند و امیدواریم حضور سفیر سنگال روابط دو کشور و به خصوص اصفهان و سنگال را گسترده تر کند. وی با بیان این که کشور سنگال برای کشت برون مرزی کشاورزان، فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری است، افزود: علاوه بر این سنگال می تواند محصولات پتروشیمی ایران را خریداری و از صنعت برق و الکترونیک کشورمان استفاده کند. به گفته مسئول شاخه جوانان اتاق بازرگانی اصفهان ، ایران و سرمایه گذاران اصفهانی می توانند از نیروی کار و زمین کشاورزی ارزان قیمت کشور سنگال و مواد اولیه ای همچون بادام زمینی استفاده کنند. وی ابراز امیدواری کرد: جوانان و کارآفرینان ما از فرصت های موجود بهره ببرند چرا که سنگال به عنوان کشوری دست نخورده بازار مناسبی برای سرمایه گذاری است.