انتقاد از بنگاه‌داری بانک‌ها
رشیدیان: بنگاه‌داری بانک‌ها،اقتصاد بخش تولید در کشور را مختل کرده است. دنیای اقتصاد،گروه صنعت-استاندار خراسان رضوی در ادامه بازدید از واحدهای صنعتی استان، هفته گذشته به شهرک صنعتی توس مشهد رفت تا از نزدیک پای صحبت دست‌اندرکاران قلب تپنده صنعت خراسان بنشیند. علیرضا رشیدیان در این بازدید یک روزه،ضمن دیدار با دست‌اندرکاران و مدیران چهار واحد بزرگ تولیدی از عدم‌ثبات سیاست‌های اقتصادی در کشور و بنگاه‌داری بانک‌ها انتقاد کرد و از قوانینی گفت که با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مغایر است و اصلاح آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا استاندار خراسان رضوی در این بازدید گفت: عدم ثبات سیاست‌های اقتصادی در کشور و تغییر هروزه قوانین و مقررات بخش تولید با روی کار آمدن هر دولت، مشکل امروز تولیدکنندگان است .
علیرضا رشیدیان در جریان بازدید از چند واحد تولیدی در شهرک صنعتی توس، گفت: تغییر کردن قوانین باعث سردرگمی تولیدکننده و سرمایه‌گذار و تاجر شده و در نهایت به معضلی بزرگ تبدیل می‌شود.وی بیان کرد: در زمانی که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد بسیاری از قوانین و مقررات با این سیاست‌ها مغایرت داشت که اصلاح آن‌ها در دستور کار قرار گرفت.
استاندار خراسان رضوی در ادامه گفت: در خراسان رضوی ۸۰ دستورالعمل و آیین‌نامه در حوزه اقتصاد مغایر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شناسایی و به معاونت برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری ابلاغ شده است.
رشیدیان گفت: شاید در زمانی، ایران به لحاظ برخورداری از مجلس و قانون در حوزه‌های مختلف از کشورهای منطقه خاورمیانه جلوتر بود، اما در گذر زمان از دیگر کشورها عقب ماند زیرا مقررات مرتبط با هر حوزه تغییر نکرد و ثابت ماند.وی افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصاد کشورمان این بوده که خیلی از مقررات و قوانین بر مبنای اهدافی در گذشته تدوین شده است. ولی بعد از مدتی که آن اهداف فراموش شد، فرآیند و قوانین آن تغییر نکرد.وی اظهار کرد: این درحالی‌ست که فرآیندها و قوانین باید متناسب با هدف‌گذاری‌ها تغییر کند و اصلاح شود تا بتوان به هدف مزبور در حوزه اقتصادی دست یافت .
بنگاه‌داری بانک‌ها اقتصاد تولید را مختل کرده است
استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه بنگاه‌داری بانک‌ها،اقتصاد بخش تولید در کشور را مختل کرده است، افزود: مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری بر ممانعت بانک‌ها از پیش‌روی در این مساله تاکید کرده‌اند تا بانک‌ها خود را از بنگاه‌داری رها کرده و نقش‌شان را به عنوان مراکز تجمیع سرمایه‌های پراکنده و اختصاص آن به بخش تولید بازیابند.
رشیدیان اظهار کرد: ثبات قوانین، بازگشت بانک‌ها به رسالت اصلی خود و رفع مشکلات واحدهای تولیدی به زمان نیاز دارد و باید گام به گام پیش رفت. وی گفت: خراسان رضوی به جهت قرار گرفتن بارگاه منور رضوی در آن، برخورداری از منابع خدادادی و نیروی انسانی جوان و کارآمد استانی ثروتمند است و می‌تواند نقش بهتر و کامل‌تری در ارتباط‌گیری با کشورهای منطقه و توسعه مراودات اقتصادی داشته باشد.
استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: باید اندیشه‌ها و خلاقیت‌های جوانان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور مصرف شود، زیرا فعالیت همزمان مغز و قلب جوانان به نفع جامعه است تا چرخ اقتصاد دولت با قدرت پیش رود و تولید ثروت بیشتر شود .


گلایه‌های فعالان صنعتی
از وضعیت نابسامان تولید
استاندار خراسان رضوی در بازدید از شهرک صنعتی توس مشهد از چهار واحد تولیدی «پویاگستر خراسان» از گروه صنعتی پارت لاستیک،«شرکت خدمات مهندسی
سازه های هیدرولیک»، «شرکت صنایع پودر شیر مشهد» و «شرکت تولیدی و صنعتی گرم ایران» بازدید کرد.
مدیر عامل «شرکت پویاگستر خراسان» در این بازدید گفت: این واحد با ظرفیت تولید سالانه ۱۲ هزار و ۴۰۰ تن انواع نوارهای لاستیکی خودرو در سال ۱۳۸۱ با سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی ۷۳۶ نفر راه‌اندازی شده است،اما به دلیل مشکلات اقتصادی سال‌های گذشته، شمار کارکنان این کارخانه و تولید آن به نصف کاهش پیدا کرده است که خوشبختانه چند ماهی است که با ثبات وضعیت اقتصادی کشور، اوضاع کارخانه رو به بهبودی است.
سهیل یزدانبخش با بیان اینکه مشکل اصلی واحدهای تولیدی، بنگاه‌داری برخی بانک‌ها است، گفت: عمده واحدهای تولیدی خراسان رضوی، سرمایه در گردش ندارند و بانک‌ها سال به سال جریمه‌ها و بهره‌های تسهیلات را افزایش می‌دهند، لذا برای رونق بخش تولید باید مجلس شورای اسلامی قانونی مبنی بر توقف جریمه‌های بانکی و افزایش سود تسهیلات وضع و به بانک‌ها ابلاغ کند .مدیر عامل «شرکت خدمات مهندسی سازه‌های هیدرولیک» در این بازدید گفت: این شرکت که 35 محصول مربوط به قطعات خودرو تولید می‌کند، برای 230 نفر اشتغال ایجاد کرده و به دلیل مشکلات اقتصادی با 30 درصد ظرفیت خود فعالیت دارد که در صورت تولید 100 درصدی ظرفیت، قادر به ایجاد اشتغال برای 400 نفر است.محمود امیری افزود: این شرکت به 130 میلیارد ریال سرمایه در گردش نیاز دارد و 80 میلیارد ریال از خودروسازان طلبکار است. وی مشکل بزرگ این شرکت را وثیقه سنگین در قبال 12 میلیارد ریال تسهیلات از بانک عنوان کرد و گفت: ضروری است با تمهیدات استاندار، کارخانه به عنوان وثیقه از گرو بانک خارج شود.مدیر عامل شرکت «صنایع پودر شیر مشهد» نیز در این دیدار گفت: این شرکت تولیدکننده انواع شیرخشک نوزادان و قابل مصرف برای بزرگسالان و کودکان است که ظرفیت تولید 16 هزار تن را در سال دارد و توانسته با تامین بخش عمده‌ای از نیاز داخلی به خودکفایی در این زمینه کمک کند.
مدیر عامل «شرکت تولیدی و صنعتی گرم ایران»
هم در بازدید استاندار خراسان رضوی از این واحد تولیدی با اشاره به مشکلات این شرکت گفت: کارخانه به دلیل فرسودگی مکان و
ماشین آلات، نیازمند جابجایی است اما در تملک زمین با شهرداری، به دلیل قرار گرفتن در طرح جامع شهری، با مشکلاتی مواجه شده است که نیازمند مساعدت مسوولان است.
حسین رای رامش افزود: شرایط اقتصادی سال‌های گذشته، مشکلات واحدهای تولیدی را چند برابر کرده است. از سوی دیگر، ادارات دولتی مانند دارایی، بیمه تامین اجتماعی و شرکت‌های خدماتی شرایط را درک نکرده و هیچ فرجه‌ای به صاحبان واحدهای تولیدی برای رفع مشکلاتشان نمی‌دهند. وی گفت: قوانین بیمه تامین اجتماعی برای کارگران در کارخانه‌ها غیرمنصفانه است و باید در این قوانین تجدیدنظر صورت گیرد و شرایط کارگر، حقوق پایین و مخاطرات کار لحاظ شود. همچنین مسئولان گمرک در واردات مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه قوانین دست و پاگیر و بوروکراسی پیچیده‌ای را لحاظ کرده‌اند که باعث ماندن چند ماهه کانتینرهای این کارخانه در گمرک شده است. رامش اظهار کرد: قوانین و همکاری متولیان اقتصادی با تولیدکنندگان در این شرایط سخت اقتصادی به هیچ وجه مطلوب نیست و باید تدبیری در این زمینه اتخاذ شود.