نگاه سنتی به صنایع دستی باید تغییر کند‌
دنیای اقتصاد- مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه صنایع دستی نیازمند توجه و نگاه همه جانبه است، گفت: برای پیشرفت در این حوزه باید نگاه های سنتی به صنایع دستی تغییر کند. حسین زارع صفت با بیان این مطلب در مراسم اختتامیه ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی که هفته گذشته با حضور مسئولان ملی و استانی در تالار همایش های نمایشگاه بین المللی مشهد برگزار شد، افزود: ما دارای برندهای بزرگی در صنایع دستی هستیم که این برندها باید بزرگترشده و در دنیا بیش از پیش شناخته شوند. وی گفت: نگاه سنتی به صنایع دستی باید تغییر کند و برای اینکه صنایع دستی توسعه بیشتری یابد، باید به سبک زندگی ورود پیدا کند و صنایع دستی و هنرهای سنتی باید در خدمت سبک زندگی مردم قرار گیرد.
زارع صفت با بیان اینکه صنایع دستی نیازمند نگاه و توجه همگان است، گفت: برگزاری ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در راستای نگاه ویژه به این هنر- صنعت و حمایت از هنرمندان است. وی در ادامه در خصوص جایگاه صنایع دستی در مشهد توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: مشهد مزیت های بسیار بزرگی دارد به گونه ای که سالانه حدود دو میلیون گردشگر خارجی وارد مشهد مقدس می شود که از این تعداد ۸۵۰ هزار نفر در سال گذشته از طریق ناوگان هوایی وارد این کلانشهر شدند و مقصد ۶۵ درصد مسیر های ریلی به سمت مشهد است.
مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: آنچه که اهمیت دارد این است که برای ماندگاری در حوزه فعالیت های اقتصادی باید فرهنگ را اقتصادی کنیم و در اقتصاد نیز رفتار فرهنگی داشته باشیم. وی افزود: اگر به دنبال تولیدات اقتصادی با بار فرهنگی باشیم این تولیدات و محصولات برند فرهنگی ما خواهند شد.
زارع صفت ادامه داد: حمایت های دولتی از صنایع دستی به تنهایی کافی نیست و برای توسعه صنایع دستی باید فعالان این بخش و هنرمندان نیز فعالیت خود را دوچندان کنند چراکه موضوع اصلی به تولید کنندگان باز می گردد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در ادامه صحبت های خود به بازار سوغات و صنایع دستی در مشهد اشاره کرد و گفت: حجم بالای مبادلات مالی در بازار سوغات و صنایع دستی مشهد بیانگر اهمیت این کلانشهر و جایگاه صنایع دستی و سوغات در پایتخت معنوی ایران است. وی خاطر نشان کرد: باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که پرچم ما در حوزه صنایع دستی در دنیا همواره به اهتزاز درآید.
در این مراسم هم چنین کامران سبزه میدانی مشاور معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در سخنانی با اشاره به اهمیت صنایع دستی و جایگاه این هنر صنعت گفت: درخواست و پیشنهاد من به هنرمندان وفعالان صنایع دستی این است که فعالیت آنها تنها محدود به برگزاری نمایشگاه نباشد بلکه از این فرصت استفاده کرده و به بازاریابی با نگاه نوآوری و خلاقیت در تولید محصولات بپردازند. وی در ادامه به برنامه های معاونت صنایع دستی در خصوص حمایت از هنرمندان و فعالان صنایع دستی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته تسهیلات ۱۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی به ۱۹۲ کارگاه صنایع دستی پرداخت شد و امسال با توجه به تفاهم نامه با صندوق کارآفرینی امید، تسهیلاتی با کارمزد چهار درصد ارائه می گردد.
گفتنی است در پایان این مراسم غرفه های برتر و هنرمندان فعال مورد تقدیر قرار گرفتند.
بر این اساس غرفه چینی مقصود به خاطر تولید زنده، غرفه پارسیس به خاطر غرفه آرایی، غرفه سفال خوزستان به خاطر اصالت و کیفیت، غرفه نگارگری اصفهان به دلیل خلاقیت، غرفه سرامیک اصفهان به دلیل تنوع محصولات،غرفه زیورآلات سنتی مشهد به خاطر بسته بندی، غرفه خاتم شیراز به خاطر میزان فروش، غرفه باتیک البرز بر اساس قیمت مناسب و غرفه حصیربافی به خاطر استفاده از مواد اولیه بومی به عنوان غرفه های برتر انتخاب و تقدیر شدند.