گام اولیه برای آزادسازی قیمت آرد و نان
محبوبه فکوری دولت بالاخره پس از چکش‌کاری‌های بسیار دهم آذر ماه اصلاح قیمت نان را به‌طور رسمی در پایتخت و سایر استان‌های کشور آغاز کرد و بر این اساس اجرای طرح مرحله‌ای اصلاح قیمت گندم، آرد و نان وارد فاز جدیدی شد. بر این اساس نانوایان نیز که از ابتدای آذرماه در حال آماده باش برای اجرای این فاز از قانون هدفمندی یارانه‌ها در بخش گندم، آرد و نان قرار داشتند اگر چه رضایت چندانی از افزایش 30 درصدی قیمت نان ندارند، اما می‌گویند که این گام اولیه‌ای است که زمینه آزادسازی قیمت آرد و نان را فراهم می‌کند. در این زمینه گفت‌وگویی با «محسن لزومیان»، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید:
با توجه به اجرای طرح اصلاح قیمت نان که از دهم آذر ماه آغاز شد به نظر می‌رسد تولیدکنندگان نان توانستند دولت را قانع کنند که در یک مرحله دیگر مجوز افزایش قیمت نان را صادر کند. آیا این افزایش قیمت توانست نانوایان را در پوشش هزینه‌های خود یاری کند؟
طرح اصلاح قیمت نان که از دهم آذر آغاز شد اقدامی مناسب بود که بنا به مصوبه اخیر هیات وزیران صورت گرفت و ستاد هدفمندی یارانه‌ها هم بر آن تاکید داشت. در سال 92 نیز مراجعات زیادی از سوی تولیدکنندگان نان‌های صنعتی سراسر کشور به اتحادیه سراسری تولیدکنندگان نان ایران صورت گرفت که خواهان آن بودند که با توجه به افزایش هزینه‌های موجود برای تولیدکنندگان اعم از دستمزد، هزینه‌های مصرف انرژی و سرقفلی مغازه‌ها، قیمت‌ها نیز افزایش داشته باشد. این در شرایطی است که در سال 93 هزینه‌های بالای تولیدکنندگان نان و ورود دولت به مرحله جدیدی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در قالب فاز دوم قانون هدفمندی یارانه قیمت نان ثابت مانده بود، اما در نهایت نانوایان توانستند دولت را قانع کنند که البته بنا بر الزام قانونی اصلاح قیمت در بخش نان‌های سنتی و صنعتی به میزان حداکثر 30 درصد اجرایی شد، اما این افزایش نمی‌تواند تمامی هزینه‌های نانوایان را پوشش دهد و درخواست ما از دولت این بود که بتواند با برنامه‌ریزی آزادسازی قیمت آرد و در نهایت نان را انجام دهد.
با توجه به اینکه متوسط افزایش قیمت ۳۰ درصد عنوان شده، ممکن است در این فضا برخی استان‌ها یا نانوایانی که کمتر از ۳۰ درصد افزایش قیمت را اعمال می‌کنند تخلف کرده و سقف افزایش قیمت را اعمال کنند چه تمهیدی برای جلوگیری از این تخلف اندیشیده شده است؟
این اصلاح قیمت در بخش نان‌های سنتی و صنعتی به میزان حداکثر 30 درصد اجرایی شده است و در این مورد نیز بلافاصله پس از آغاز اجرای طرح برای جلوگیری از مشکلات موجود از جمله سوءاستفاده‌های اجرای طرح تیم نظارتی از سوی اتحادیه تولیدکنندگان نان صنعتی تشکیل شد که کار این تیم نظارت و پیگیری مسائل مختص به شکایات مردمی در تماس با تلفن اتحادیه است. همچنین مقرر شده اطلاعیه‌ای برای تمامی تولیدکنندگان نان صنعتی داده و به آنها اطلاع رسانی لازم صورت پذیرد و در صورتی که هر تولیدکننده نان تولید خود را با نرخ مصوب اتحادیه ارائه نکند، با وی برخورد خواهد شد.
پیش‌بینی شما از بهبود کیفیت نان بعد از اجرای مرحله اول اصلاح قیمت چیست؟
با توجه به اقداماتی که تاکنون انجام شده نمی‌توان به صورت کامل اعلام کرد که با افزایش قیمت‌ها در مصرف بی‌رویه نان بین مردم صرفه‌جویی انجام شود و البته علت آن را باید در فرهنگ‌سازی بین مردم جست‌وجو کرد. همان‌گونه که ما در مرحله نخست هدفمندی یارانه‌ها شاهد بودیم کیفیت نان بعد از هدفمندی یارانه‌ها برای مقطعی افزایش یافت و ما امیدواریم در این مرحله هم این‌گونه باشد.
در سهمیه آرد تولیدکنندگان تغییری ایجاد شده است؟
سهمیه آرد تولیدکنندگان نان همانند سهمیه قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بوده است، اما در روز دهم آذر همزمان با افزایش قیمت نان، زمزمه‌هایی مبنی بر حذف سهمیه آرد تولیدکنندگان صنعتی به گوش می‌رسد که اگر این شایعه واقعیت داشته باشد باید شاهد ضرر و زیان بیش از پیش نان‌های صنعتی در کشور باشیم و اگر ما خواهان حضور بیشتر بخش خصوصی با صرف هزینه‌های گزاف با توجه به اوضاع اقتصادی هستیم، باید با حمایت بیشتر از بخش صنعت و تولید به فکر جذب این سرمایه‌ها باشیم.
راهکار اجرایی شما برای این موضوع چیست؟
پیشنهاد ما این است که اگر قرار است سهمیه آرد حذف شود این موضوع تنها مختص تولیدکنندگان نان‌های صنعتی نباشد، بلکه برای همه نانوایان اعم از سنتی، صنعتی و فانتزی این موضوع صادق باشد تا ما شاهد رقابت پذیری صادقانه، تلاش بی‌وقفه در جهت ارتقای سطح سلامت جامعه و جلوگیری از مصرف بی‌رویه نان سنتی در کشور باشیم و باید در نظر داشت که این کارخانه‌های تولید نان با سرمایه‌های ملی و بر اساس اهداف نظام شامل برنامه پنجم توسعه در کشور ایجاد شده است و اگر ما می‌خواهیم که بخش تولید رونق پیدا کند باید حمایت بیشتری از خصوصی‌سازی صورت پذیرفت تا ما برگشتی به عقب و ورشکستگی تولیدکنندگان و نانوایان را نداشته باشیم.
زمزمه‌های آزادسازی قیمت آرد و نان در سال آینده چقدر جدی است؟
هنوز دولت در این زمینه تصمیم جدی نگرفته است، اما ما خواهان آزادسازی قیمت آرد و خروج از سهمیه‌بندی آرد به منظور تک نرخی شدن هستیم که این موضوع در مورد برخی تولیدکنندگان مواد غذایی در کشور اتفاق افتاده است و آنها در عرصه رقابت با کشورهای همسایه و سایر نقاط دنیا موفق هستند.