اسباب لوکس کودکان دیجیتالی امروز
مریم عسگری بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال مخاطبان بسیاری در گروه‌های سنی گوناگون دارد.
مخاطبان با توجه به کاربری که از تبلت‌ها دارند از میان نمونه‌های موجود در بازار، یکی را انتخاب کرده و با آن کار می‌کنند. کودکان نیز یکی از گروه‌های کاربری تبلت‌ها هستند که گویا افزایش توجهشان به سمت این لوح‌های دیجیتالی به تولید تبلت‌هایی ویژه آنها از سوی برخی از تولیدکنندگان منجر شده است.
البته همان‌طور که می‌دانید تبلت‌ها، وسایل الکترونیکی ظریفی هستند و برای وبگردی و استفاده از نرم‌افزارهای مختلف طراحی شده، به همین دلیل استفاده از آن برای کودکان توصیه نمی‌شود، اما در هر حال، امروزه هیچ وسیله‌ای جذاب‌تر از تبلت برای کودکان نیست. به همین دلیل در بازار، شاهد عرضه تبلت‌های مخصوص کودکان هستیم.
تبلت‌هایی که اکثرا در رنگ‌های شاد و با بدنه‌هایی مستحکم به بازار عرضه شده‌اند و میزبان نرم‌افزارهایی ویژه بازی ، آموزش و سرگرمی هستند.
این تبلت‌ها که اکثرا با قیمت ارزان به بازار عرضه می‌شوند، در حال حاضر برای کودکان ایرانی نیز به بازار عرضه شده و حتی برخی از تولیدکنندگان ایرانی نمونه‌هایی مخصوص کودکان به بازار عرضه کرده‌اند.
با توجه به این موضوع، خانواده‌ها از میان نمونه‌های موجود در بازار یکی را انتخاب کرده و کودکانشان را به میهمانی دنیای دیجیتال می‌برند.
اما تبلت کودکان به غیر از طراحی خاص و رنگ و... ویژگی‌های دیگری نیز باید دارا باشد. ویژگی‌هایی که در این بخش ما به خریداران این تبلت‌ها گوشزد می‌کنیم.
ویژگی‌ تبلت‌های کودکان
۱- طراحی و رنگ: اگرچه در دنیای دیجیتال امروزی طراحی و رنگ در مقابل مولفه‌هایی چون وزن و ضخامت و کانفیگ (قابلیت‌های فنی) رنگ باخته‌ و کمتر کاربری را مشاهده می‌کنیم که در بازار به دنبال تبلتی با طراحی یا رنگ خاصی باشد، اما در دنیای دیجیتال کودکان اوضاع فرق می‌کند. کودکان بیش از بزرگسالان نیازمند تنوع و زیبایی هستند و شرکت‌های تولیدکننده با درک این موضوع اقدام به طراحی و تولید تبلت‌هایی با رنگ‌های متنوع و طرح‌های خاص کرده‌اند.
تبلت‌هایی با رنگ‌های صورتی، آبی، زرد و... که دارای بدنه‌هایی با طراحی‌هایی خاص هستند. این موضوع اگرچه تاثیری در کارایی دستگاه ندارد.اما به طرز چشمگیری موجب لذت بیشتر کودکان از کاربری این دستگاه می‌شود.
۲- دوام: یک تبلت، در دست حتی دقیق‌ترین و باتوجه‌ترین کودکان نیز در معرض خطر افتادن و سقوط قرار دارد.
بنابراین تبلت‌های ویژه کودکان باید دارای ویژگی‌هایی همچون دسته‌های ضخیم برای کاهش ریسک سقوط‌های تصادفی و ضربه‌گیرهای لاستیکی برای محافظت از آسیب‌های ناشی از سقوط باشند.
البته برخی تبلت‌ها دارای این ویژگی‌ها به صورت داخلی هستند، در حالی که برخی نیز نیازمند قالب‌های محافظتی اضافی هستند. این قالب‌ها همچنین می‌توانند یک سطح مقاوم را در برابر آب نیز ایجاد کنند که این موضوع بسیار اهمیت دارد. به‌ویژه هنگامی که ممکن است محتویات یک پاکت آبمیوه یا .... روی تبلت بریزد.

۳- صفحه نمایش: تبلت‌های با صفحه نمایش‌های هشت‌اینچی برای بزرگسالان طراحی شده‌اند و در دست کودکان دارای نسبت عجیب و غیر قابل قبولی هستند.
صفحه نمایش‌های پنج تا هفت اینچی می‌توانند برای این رده سنی مناسب‌تر باشند، همچنین باید به یاد داشت که آن ضربه‌گیرهای محافظ و قاب‌های ضخیم اندازه دستگاه را افزایش خواهند داد.
نکته دیگر در مورد صفحه نمایش تبلت کودکان این است که رزولوشن صفحه نمایش نیز می‌تواند با صفحه نمایش تبلت‌های معمولی متفاوت باشد، به طوری که برخی تبلت‌های مخصوص کودکان دارای رزولوشن‌های کم صفحه نمایش هستند.
در نتیجه اگر فرزند شما با دستگاه‌هایی با صفحه نمایش‌های برتر کار کرده باشد، فورا به تفاوت رزولوشن تبلت خود با دیگر دستگاه‌ها پی خواهد برد.
۴- کانفیگ (قابلیت‌های فنی): تصور همگان این است که برای کودکانی که تبلتی برای بازی و... می‌خواهند کانفیگ چندان اهمیتی ندارد و صرف اینکه دستگاه قابلیت اجرای برخی از بازی‌ها و... را داشته باشد کافی است، اما حقیقت این است که کودکانی که از گجت‌های بالاتری استفاده کرده‌اند، تبلت‌های کم‌قدرت‌تر را کمی کندتر می‌دانند و چندان به آن توجه ندارند.
۵- سیستم عامل: تبلت‌های کودکان طیفی از سیستم‌های عامل را اجرا می‌کنند که می‌توان ازجمله آنها مدل‌های خاص کودکان توسعه داده شده توسط LeapFrog و VTech، نسخه‌های سفارشی آندروید را نام برد.
سیستم‌های عامل مخصوص کودکان برای کودکان و به منظور کنترل و استفاده ایمن آنها طراحی شده‌اند و با ویژگی‌هایی همچون برنامه‌های تاییدی مربی و مرورگر وب مخصوص کودکان همراه است. این سیستم‌ها همچنین دارای برنامه کنترل والدین داخلی برای محدود کردن استفاده‌های کودکان است و از این رو والدین می‌توانند مراقبت بیشتری را به منظور محدودیت‌های امن و راه‌اندازی تبلت کودکان خود داشته باشند.
اما در کل در بازار ایران اکثرا تبلت‌های مخصوص کودکان نمونه‌های آندرویدی هستند که کانفیگ ضعیفی دارند.
۶- برنامه‌های کاربردی: اگر شما روی اسمارت فون یا تبلت خود برنامه‌ای مورد علاقه کودک خود دارید، احتمالا تمایل دارید که این برنامه در تبلت آنها نیز موجود باشد که این امکان در تبلت‌های آندرویدی که برای کودکان به بازار عرضه شده است وجود دارد.
برخی تولیدکنندگان نیز فروشگاه کودکانه خاصی را ایجاد کرده‌اند که در آن، برنامه‌های کودک‌پسندانه‌ای با نظارت متخصصان قرار داده شده است.
گفته می‌شود که سیستم‌های LeapFrog و VTech احتمالا با داشتن کتابخانه‌های بزرگ از محتویات در حال توسعه و مناسب گروه‌های سنی آموزشی، هنوز در حال کار بر روی کیفیت عناوین خود است.
آنها همچنین با شخصیت‌هایی همچون دیزنی جهت اطمینان از نمایش مناسب کاراکترهای مورد علاقه کودکان، در معامله هستند، اما تمامی اینها مستلزم پرداخت هزینه‌هایی است و هزینه دانلود آنها بسیار بیشتر از دیگر فروشگاه‌های برنامه‌ای و نرم‌افزاری است و می‌تواند تا ۲۵ دلار باشد.
۷- تبلتی برای کاربری کودک و بزرگسال: آیا می‌خواهید تبلت مورد استفاده کودک تنها یک اسباب بازی باشد یا می‌خواهید از آن استفاده‌ای بیشتر بکنید؟ اگر چنین است باید به طور جدی‌تری به اندازه صفحه نمایش، رزولوشن و قدرت پردازش این نوع تبلت‌ها فکر کنید.
بسیاری از تبلت‌های آندرویدی کودکانه دارای حالت والدین نیز هستند که می‌توان در آن حالت به برنامه‌های جانبی که در دسترس کودکان قرار ندارند، دستیابی داشت.
به این معنا هنگامی که کودک شما در خواب است، می‌توانید تبلت آنها را قرض گرفته و از آن برای برنامه‌های مخصوص خود استفاده کنید.




محافظت از تبلت
۱- استفاده از کاور محافظpic۱
تبلت از جمله ابزارهای الکترونیکی ظریف است و نمی‌توان به همین راحتی آن را در اختیار کودکان قرار داد.
پس توصیه می‌کنیم یک کاور، قاب یا هر چیز دیگری که تبلت را آماده قرارگیری در دستان کودک شما می‌کند تهیه کرده و پس از مجهزکردن تبلت، آن را در اختیار کودک دلبند خود قرار دهید. پیشنهاد می‌کنیم از قاب‌های مستحکم استفاده کنید و از صفحه‌نمایش تبلت نیز به‌شدت محافظت کنید. حتی در صورت نیاز، تبلت را درون یک کاور پلاستیکی قرار دهید، چرا که محافظ‌های صفحه‌نمایش به‌طور معمول برای حفاظت از آن در برابر چند قطره آب یا گرد و خاک تعبیه شده ‌است، اما کودک شما ممکن است، یک ظرف پر از سوپ یا آش را نیز روی تبلت خالی کند!
۲- تمیزکاری تبلت
کره بادام زمینی، ژله، کیک، بستنی، آب، غذا و... از جمله مواردی است که مشاهده آنها روی تبلت و اطراف آن دور از انتظار نیست!
در این مرحله تنها کاری که از دستتان بر می‌آید، تمیزکاری است. یک دستمال مرطوب بدون پرز بردارید و بدون آنکه به صفحه‌نمایش آسیب بزنید به آرامی آن را تمیز کنید. توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید از شوینده‌های حاوی الکل و دیگر مواد شیمیایی استفاده کنید.


نکاتی برای خریدpic۲
برای خرید تبلت ویژه کودک باید قبل از انتخاب و خرید تبلت تحقیق کرده و نمونه‌ای را خریداری کنید که قابلیت نصب نرم‌افزارهای کنترل و ... را داشته باشد. ضمن اینکه قبل از انتخاب باید شرایط سنی و توانایی‌های وی را در نظر بگیرید. یک تبلت با کانفیگ بسیار پایین در حد کودکی که تجربه کار با دستگاه‌های دیجیتال و کنسول‌های بازی را دارد، نیست.
توجه به برند و همچنین شرکت ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش هم نکته قابل تامل دیگری است که هنگام خرید تبلت باید به آن توجه کرد.
زیرا تبلت کودک به دلیل ضربه و... ممکن است، بیش از تبلت بزرگسالان دچار ایراد شود.