اجتماعی

بغض برای غم کارگران

اصغر برشان، چهره نام آشنای کارگران اصفهانی، سال های متمادی است که بر خانه کارگر اصفهان دبیری می‌کند و در هر تریبونی که به دست آورده از کارگران دفاع کرده و همواره سعی دارد که جو کارگری اصفهان را آرام هدایت کند. از حاشیه به دور است و کمتر رسانه ای می‌شود، اما در جمع خبرنگاران دغدغه کارگران را مدام تکرار می‌کند. مشکلات مطرح شده توسط او همیشه در خانه کارگر کشور جزو مباحث اصلی است و پیگیری هم می‌شود. برشان هنگامی که در جمع کارگران از حقوق و امنیت شغلی برایشان سخن می‌گفت بغض‌کرد و از نبود امنیت شغلی در میان کارگران گله کرد. او قراردادهای موقت را مانع ایجاد امنیت شغلی برای کارگران می‌داند و عجیب به این موضوع واکنش نشان می‌دهد.

وی در آخرین نشست خبری خود هم با اعلام این موضوع که وزارت بهداشت می‌خواهد از ته‌مانده سازمان تأمین اجتماعی که ۴۵ میلیون نفر را تحت پوشش خود دارد ، کسری بودجه طرح تحول نظام سلامت را جبران کند؛ از دولت به عنوان بزرگترین بدهکار مالی تامین اجتماعی یاد کرد. دبیر اجرایی خانه کارگر از وضع اسفناک دو کارخانه بزرگ کاشی نیلو و پلی اکریل هم گلایه داشت و اعلام کرد مستنداتی دارد که فرد خریدار کاشی نیلو کارخانه به این بزرگی را از بین برده و کارگرانش را بدون حقوق معطل گذاشته است. از طرف دیگر او از نابودی دو هزار فرصت شغلی در پلی اکریل گفت آنجا که معتقد بود که تغییر مدیریت‌های پی‌درپی این بلا را سر این شرکت آورده و حالا ۵ ماه است که درهای پلی اکریل هم بسته است.

سیاسی

دغدغه آب و اقتصاد

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد که عموما شفاف و صریح پشت تریبون نماز جمعه سخن می گوید و هر از گاهی برخی سخنانش تیتر یک رسانه هاست، اینبار در حسینیه امام خمینی(ره) و در دیدار مردم اصفهان با رهبر انقلاب - در سالروز ۲۵ آبان روز حماسه مردم اصفهان- درد دل‌های اصفهان را بازهم به صراحت بیان کرده است. دغدغه آب اولین مسئله ای بود که نماینده ولی فقیه به آن اشاره کرد و بحران بی آبی و رفع مشکلات ناشی از آن نه تنها در اصفهان بلکه در دو استان یزد و چهارمحال و بختیاری را نیز مدنظر قرارداد و خواستار رفع مشکل به شکل اساسی شد. او درخصوص آب البته بارها هم به مسئولان کشوری به خاطر نبود یک مرجع مشترک تصمیم گیرنده اعتراض کرده و هم از مردم خواسته که مدیریت درست داشته باشند.

او در مسئله آب سعی کرده همه جوانب و همه استان‌ها را به یک چشم ببیند، دغدغه دوم آیت الله اما اقتصاد است. او هم موضوع رکود عمیق را مورد توجه قرارداده و هم از افزایش مالیات ها گلایه کرده است اینکه چرا در استانی مثل اصفهان با توجه به کاهش درآمدها، باید مالیات‌ها افزایش پیداکند. او مردم دیار نصف جهان را مردمی صبور و انقلابی خوانده و خطاب به مسئولان گفته حق این مردم باید جبران شود. طباطبایی نژاد در واقع دو دغدغه اصلی و مهم این روزهای اصفهان را به بالاترین مقام عالی کشور ارائه و از مسئولان کشوری هم خواسته تا در خصوص مشکلات اصفهان پیگیر باشند چراکه مردم با صبوری، حق را در مورد آنها ادا کرده اند.

ورزشی

30 دوست داشتنی

اهل شیراز است، اما سال ها است که برای ذوب آهن اصفهان توپ می‌زند و دیگر یک اصفهانی محسوب می‌شود. یکی از وفادارترین بازیکنان لیگ برتر ایران است که عدد ۳۰ پیراهن ذوب آهن سالهاست بر تن این بازیکن می‌درخشد و اصلی ترین بازیکن این روزهای ذوب آهن محسوب می‌شود. رجب زاده از آن دست بازیکنانی است که با وجود گذشت ۳۹ سال از سنش همچنان تواناست و کمترین فراز و نشیب را در طول بازی‌های خود داشته است.او بازیکنان تیم های بزرگ را عصای دست مربیان می‌داند. آقای گل لیگ ۸۵-۸۶ با به ثمر رساندن ۱۰۰ گل با پیراهن تیم‌های مختلف توانسته عنوان بهترین گلزن برتر تاریخ این مسابقات باشد. دو قهرمانی در جام حذفی ۹۳-۹۴ و ۹۴-۹۵ به همراه ذوب آهن و قهرمانی در سوپرجام کشور در سال ۹۵-۹۶ را در کارنامه خود دارد و اثبات کرده آمادگی ربطی به سن و سال یک بازیکن ندارد. مهدی رجب زاده جزو معدود بازیکنان لیگ برتر است که در بیشتر دیدارهای ذوب آهن به میدان رفته و در قریب به اتفاق آنها تیم را به خوبی هدایت کرده است. او که به فکر خداحافظی از فوتبال نیست؛ نقش بسزایی در موفقیت ذوب‌آهن در جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا ایفا کرد و نشان داد هنوز می‌تواند یک بازیکن موثر در فوتبال ایران باشد. ذوب آهن در هفته گذشته در یک بازی سخت که نفس های هوادارانش را در سینه حبس کرد، ماشین سازی را در آخرین دفقایق وقت اضافه از پیش خود کنار زد و به مرحله یک چهارم نهایی رفت. آن هم بدون یحیی....

اقتصادی

اعتراض از اتاق تا سیما

عبدالوهاب سهل آبادی، رییس اتاق بازرگانی اصفهان و رییس خانه صنعت و معدن ایران در اولین برنامه مناظره سیما این‌بار در مورد موضوع مهم قاچاق صحبت‌های متفاوتی را مطرح کرد. او در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان بارها مسئولان استان را به واکنش وا داشته، این‌بار در بعد ملی متفاوت ظاهر شد و در خصوص روند فعلی مبارزه با قاچاق کالا گفت که نباید با این پدیده پس از سال‌ها مبارزه‌کرد؛ چون اگر قرار بر این بود که اتفاقی رخ دهد تاکنون یک اتفاق رقم خورده بود و این معضل اقتصادی کنار می‌رفت. سخنان سهل آبادی گزنده تر هم شد آنجا که گفت: نگاه امروز به تولید و مشکلات به وجود آمده بر سر راه تولیدکننده، راه قاچاق را همیشگی می‌کند. ما با این روش توسعه اقتصادی خود را هم سوزانده‌ایم. سهل آبادی حالا پس از یکسال حضور در اتاق بازرگانی اصفهان و درد دل با صنعتگران صنعتی ترین استان کشور، گره مشکلات را در نبود نگاه و توجه به تولید ملی می‌داند و امروز به این نتیجه رسیده که قاچاق مثل موریانه در شرایط رکود، پایه های تولید ملی را می‌خورد و یکی پس از دیگری موجب فروریزی کارگاه یا کارخانه ای می‌شود. مالیات نیز همواره مورد فریاد رییس خانه صنعت و معدن و تجارت ایران بوده و او بارها در این خصوص نه تنها در اتاق اصفهان که در اتاق وزرا هم بدان اعتراض کرده است، اما قاچاق کالا در استان اصفهان به این راحتی دست از گریبان فشرده صنعت و تولید نمی‌کشد.

فرهنگی

غم کمانچه ساز جوان

عباس ایمانی، جوان اما پر تجربه، با مهر اصالت "ساز" روی کمانچه ها خودنمایی می‌کند. این هنرمند برجسته اصفهانی که در نواختن کمانچه هم دستی بر آتش داشته، سکته مغزی امان از زندگی او برید. اما کارشناس عمران و کارمند شرکت مخابرات هیچ‌گاه عشقش را کنار نگذاشت و چنان در میان چوب و سیم و آرشه غرق شده بود که او را تا اوج سازسازی بالا برد تا آنجا که مهر تایید سازمان میراث فرهنگی را بر تمام سازهایش داشت و هرکس که آرشه و کمانچه را به دست می‌گرفت سعی میکرد مهر ایمانی را بر سازش داشته باشد. حالا امروز آرشه کمانچه عباس ایمانی دیگر روی سیم ها کشیده نمی‌شود، سازش در گوشه کارگاهش نشسته و از غم دوری عباس سوزناک می‌نوازد. او حالا و در اوج جوانی درست آنجاکه درخت تجربه اش تنومند شده و منتظر به بارنشستن بود؛ شکوفه هایش قبل از میوه دادن ریخت و ترک حیات گفت. نوازندگان بزرگ ساز کمانچه بارها او را به عنوان هنرمند نوازندگی تاییدکردند و خانه جواهری را به او برای ساخت کمانچه هدیه کردند . خانه جواهری، جواهری از سازهای کمانچه بود. این سازنده ساز بزرگ اصفهانی ۳۳ سال بیشتر نداشت ولی چنان در میانه هنرمندان ساخت ساز بزرگ می نمود که فقدانش امروز یک ضایعه هنری است.