جرج پتن قرن 21

آمریکایی‌ها او را «سگ هار» معرفی می‌کنند و حتی دونالد ترامپ زمانی که خواست جیمز ماتیس را به‌عنوان گزینه خود برای وزارت دفاع نام ببرد از او با نام مستعارش یعنی سگ هار (MAD DOG) یاد می‌کرد. او یک هفته پیش از اینکه به‌طور رسمی نام او را ببرد در یکی از تجمعات خود موسوم به «قدردانی از مردم» گفت: «من به شما نمی‌گویم که یکی از ژنرال‌های خیلی خیلی فوق‌العاده ما برای وزارت دفاع معرفی می‌شود. به کسی خارج از این سالن این حرف را نزنید». او در آن جلسه به مردمی که وی را تشویق می‌کردند گفت: ما «مدداگ»، ماتیس را به‌عنوان وزیر دفاع معرفی می‌کنیم... ولی این موضوع را تا روز دوشنبه رسما اعلام نخواهیم کرد... پس به هیچ‌کس نگویید». او اما روز دوشنبه در ۲۹ نوامبر ماتیس را به‌عنوان وزیر دفاع خود معرفی و از وی به‌عنوان «جرج پتن جدید» یاد می‌کند. در حال حاضر این احتمال وجود دارد که «مد داگ» از سوی سنا هم تایید شود.

«مدداگ» (سگ هار)، لقبی ا‌ست که نظامیان و رسانه‌ها به ژنرال جیمز ماتیس می‌دهند. ژنرال ماتیس در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳، دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، فرماندهی «ستاد فرماندهی مرکزی» را که از جمله بر عملیات آن کشور در خاورمیانه نظارت می‌کند، برعهده داشت. بنابر گزارش رسانه‌های آمریکایی اگر ماتیس وزارت دفاع را در دست گیرد، بلندپایه‌ترین افسر ارتش آمریکا است که طی نیم‌سده گذشته به این مقام می‌رسد. در این راستا دونالد ترامپ او را با ژنرال جرج پتن مقایسه کرده است؛ فرماندهی که شهرت قابل توجهی در جریان جنگ جهانی دوم و هدایت ارتش هفتم ایالات متحده و نیز خلق‌وخوی شخصی‌اش به دست آورد. به گفته رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا ماتیس نزدیک‌ترین فرد به ژنرال جرج پتن است که آمریکایی‌ها دارند. دونالد ترامپ و ماتیس ۱۸ نوامبر با یکدیگر در زمین گلف رئیس‌جمهوری منتخب در نیوجرسی دیدار کرده‌ بودند. نتیجه این دیدار این شد که ژنرال ماتیس به‌عنوان وزیر دفاع ایالات متحده معرفی شد. البته ماتیس باید تایید سنا را برای به دست گرفتن این سمت به دست بیاورد، چون براساس قانون آمریکا یک شخص نظامی نمی‌تواند تا هفت سال پس از اتمام مسوولیتش در یک پست نظامی، عهده دار مسوولیت وزارت دفاع آمریکا شود. تاکنون دست کم یکی از سناتورهای دموکرات به نام «کریستن گیلیبرند» مخالفت خود را با نامزدی این فرد برای پست وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است.

ماتیس را بیشتر بشناسیم

گفته می‌شود جیمز ماتیس روحیه به شدت ضد ایرانی دارد و از منتقدان جدی باراک اوباما بوده است. به گزارش رویترز، مایک پنس، معاون منتخب دونالد ترامپ هم در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز، سابقه فعالیت نظامی ماتیس را «افسانه‌ای» خوانده است.راینس پریباس، رئیس جدید ستاد کارکنان کاخ سفید که از سوی ترامپ به این سمت منصوب شده نیز در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی، شانس ماتیس را برای انتصاب به‌عنوان وزیر دفاع آمریکا بسیار بالا دانسته است. وی گفته که ترامپ «عاشق» فرماندهانی چون ماتیس است. جیمز ماتیس که سال‌ها بر نیروهای نظامی آمریکایی از محدوده وسیعی از شاخ آفریقا تا آسیای مرکزی و خاورمیانه نظارت داشته، در میان دموکرات‌ها هم فردی خوشنام به شمار می‌رود و از این رو احتمال می‌رود از سوی سنا به آسانی تایید شود.

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند وی از ارج و قرب بالایی هم در نزد نظامیان آمریکایی برخوردار است. به نوشته روزنامه ایندیپندنت، او در هر عملیاتی که فرماندهی آن را داشته به سربازان خود گفته است: «مودب باشید. حرفه‌ای رفتار کنید؛ اما همیشه برنامه‌ای را برای کشتن هر کسی که می‌بینید داشته باشید». شاید به همین دلیل است که از وی به‌عنوان سگ هار یاد می‌شود. او دارای مزاجی تند است و دیدگاه‌هایی ضد ایرانی دارد. این روزنامه ادامه می‌دهد: ترامپ در حال گردهم آوردن نظامیان در کابینه خود است. به نظر می‌رسد ترامپ که خود از خدمت نظامی در جنگ ویتنام فرار کرده است، برای نظامیان جذاب است. همین امر باعث تقویت این دیدگاه شده است که دوره ریاست جمهوری او به‌صورت ریشه‌ای در برخی موضوعات سیاسی جنگ‌طلبانه خواهد بود. با این وجود، ممکن است این موضوع اهمیتی نداشته باشد.حضور ژنرال‌ها در کابینه ترامپ ممکن است باعث تعدیل مواضع او در برخی موضوعات مهم شود. برای مثال ترامپ در کارزار انتخاباتی‌اش وعده داد شکنجه و روش‌هایی مانند «غرق مصنوعی» را دوباره به کار گیرد. با این وجود، ژنرال ماتیس به‌صورت آشکار اعلام کرد مخالف «غرق مصنوعی» و انواع دیگر شکنجه است و این دیدگاه باعث شگفت‌زده شدن ترامپ شد. ترامپ در این باره گفت: «من تحت تاثیر دیدگاه ماتیس قرار گرفتم.» ژنرال پترائوس و فلین نیز پیش‌تر به صراحت استفاده از شکنجه را رد کرده بودند.

ژنرال فلین در دوره مسوولیتش به‌عنوان مشاور امنیتی ترامپ در کارزار انتخاباتی او، متهم شد درباره دیدگاهش پیرامون اعمال شکنجه، سیاست ابهام‌آمیزی را در پیش گرفته است. با این وجود یکی از دوستان فلین اعلام کرد عقیده گذشته او درباره مخالفت با شکنجه هنوز تغییر نکرده است. موردی دیگر در این رابطه را می‌توان شعارهای مبارزه با داعش ترامپ دانست. ترامپ یکی از حامیان بمباران گسترده داعش و دیگر گروه‌های تروریستی است. این دیدگاه از جنبه استراتژیک غیرمنطقی است. جنگنده‌ها تنها عامل پیروزی در میدان نبرد نیستند؛ بلکه برای این کار به نیروی زمینی نیاز است و بر این موضوع ژنرال‌ها بارها تاکید کرده‌اند. بمباران هوایی همچنین باعث کشته شدن غیرنظامیان و تشدید خشم عمومی می‌شود. گروه‌های شورشی از همین امر برای جذب نیروهای جدید بهره‌برداری می‌کنند. ژنرال پترائوس نیز در زمان فرماندهی خود می‌کوشید از تلفات غیرنظامی در حملات هوایی اجتناب کند. گفته می‌شود که احتمالا ماتیس نیز با این موضوع مخالفت کند. همچنین موضوع ایران نیز یکی از موضوعات پرمناقشه در دوره ریاست جمهوری ترامپ خواهد بود. رئیس‌جمهور منتخب آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را «بدترین معامله‌ای دانسته که درمورد آن مذاکره شده» و جمهوری‌خواهان تندرو خواهان لغو آن هستند. با این وجود، ژنرال ماتیس اعلام کرده است اولویت ما باید اطمینان از پایبندی ایران به توافق هسته‌ای باشد.