ندا لهردی با افزایش حجم اطلاعات در سراسر دنیا، نیاز به انتقال اطلاعات به شیوه‌‌های راحت‌تر و البته سریع‌تر هم بیشتر شده است. با این اوصاف است که حالا ارتباطات بسیار فراتر از تماس‌‌های صوتی رفته است و شبکه‌های تلفن همراه به‌عنوان رایج‌ترین ابزار ارتباطی افراد به سمت رویکرد‌های انتقال چند رسانه‌ای با سرعت بالا پیش می‌روند. به همین دلیل هم هست که استفاده از نسل‌‌های جدید شبکه‌‌های موبایل در کشور‌های مختلف جهان به سرعت در حال افزایش است.
در حالی که نسل چهارم شبکه موبایل در بسیاری از کشورها در حال به‌کارگیری و توسعه است، نسل سوم شبکه موبایل به خصوص در کشور‌های در حال توسعه هنوز در حال رشد و تکامل است. در نسل سوم ارتباطات موبایل اطلاعات با سرعت بیشتر و کیفیت بهتری منتقل می‌شوند و امکاناتی مانند تماس تصویری هم برای کاربران فراهم می‌شود. ارتباطات نسل سوم شبکه موبایل اولین بار در سال ۲۰۰۱ در کشور ژاپن ارائه شد و به تدریج از سال ۲۰۰۵ در کشور‌های مختلف جهان نفوذ و رواج پیدا کرد. در واقع شبکه‌‌های نسل دوم برای انتقال اطلاعات صوتی با سرعت پایین طراحی شده‌اند و به همین دلیل نیاز مشترکین به ارتباطات پر سرعت‌تر را برآورده نمی‌کنند. بد نیست بدانید که حداکثر سرعت انتقال اطلاعات در نسل سوم شبکه موبایل به ۴۲ مگابیت بر ثانیه می‌رسد. این در حالی است که این سرعت در کشور‌های مختلف و بر اساس قوانین آنها گاهی کاهش هم پیدا می‌کند.
براساس تحقیقات انجام شده توسط موسسه Informa در این زمینه، تعداد کاربران نسل سوم و چهارم شبکه‌‌های موبایل در سراسر جهان تا پایان نیمه اول سال 2013 برابر 9/1 میلیارد نفر بوده است. در زمینه استفاده و نفوذ نسل چهارم شبکه تلفن همراه ایالات متحده آمریکا با 5/62 میلیون نفر کاربر بیشترین سهم را از شبکه 4G در سطح جهان در اختیار خودش دارد. بعد از آمریکا، کشور‌های ژاپن و کره جنوبی در جایگاه‌‌های بعدی قرار دارند. با این همه اما از نظر ضریب نفوذ 4G به ترتیب کشور‌های کره جنوبی، سنگاپور و ژاپن بیشترین میزان دسترسی کاربران به خدمات این شبکه را دارند. اولین بار خدمات 4G در سال 2009 توسط اپراتور TeliaSonera در کشور سوئد ارائه شد و این کشور همچنان بیشترین میزان دسترسی به خدمات نسل چهارم شبکه تلفن همراه را در میان دیگر کشور‌های اروپایی دارد.
شبکه ۳G اما طبیعتا رشد و توسعه بیشتری در سرتاسر جهان داشته است. در میان کشور‌های مختلف اما چین با ۵/۳۲۵ میلیون نفر کاربر نسل سوم شبکه تلفن همراه بیشترین تعداد کاربران این شبکه را در جهان دارد. بعد از چین، آمریکا و ژاپن بیشترین کاربران ۳G را در اختیار دارند. با این حال اما ضریب نفوذ ۳G به ترتیب در کشور‌های ایتالیا، ژاپن و انگلستان بیشتر از دیگر کشور‌های جهان است.
منطقه خاورمیانه که اغلب کشور‌های در حال توسعه را در خودش دارد، طبیعتا روند رو به رشدی را برای به‌کارگیری و گسترش استفاده از نسل سوم شبکه تلفن همراه در پیش رو دارد. جدیدترین آمار و گزارش‌‌های منتشر شده در این زمینه هم این موضوع را تایید می‌کنند. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی Informa Telecoms & Media، به‌طور کلی کشور‌های خاورمیانه بیش از 250 میلیون نفر کاربر موبایل تا پایان سال 2012 داشته‌اند. این گزارش تاکید می‌کند که ایران بزرگ‌ترین بازار موبایل در میان کشور‌های خاورمیانه است و تا پایان سال 2011 تعداد کاربران موبایل آن حدود 90 میلیون نفر بوده است. کارشناسان این موسسه تحقیقاتی انتظار دارند تعداد کاربران موبایل ایران تا پایان سال 2016 به 122 میلیون نفر هم برسد.
در زمینه موبایل هوشمند اما امارات متحده عربی در میان دیگر کشور‌های منطقه شرایط بهتری دارد. بر اساس آمار، پیش‌بینی می‌شود میزان ضریب نفوذ موبایل هوشمند در این کشور تا سال ۲۰۱۶ به بیش از ۷۰درصد برسد. این در حالی است که میزان ضریب نفوذ موبایل هوشمند در این کشور در سال ۲۰۱۱ برابر ۴۷درصد بوده است.
گزارش Informa در این زمینه نشان می‌دهد که کشور‌های خاورمیانه در طول پنج سال آینده رشد قابل توجهی را از نظر تعداد کاربران موبایل خواهند داشت. در این گزارش کشور‌های افغانستان، بحرین، ایران، عراق، اردن، کویت، لبنان، عمان، فلسطین، قطر، عربستان سعودی، سوریه، امارات متحده عربی و یمن مورد بررسی قرار گرفته‌اند. کارشناسان این موسسه اعلام کرده‌اند تعداد کاربران موبایل در خاورمیانه در سال 2012 برابر 250 میلیون نفر بوده است و انتظار می‌رود که این تعداد تا پایان سال 2016 از 350 میلیون نفر عبور کند.
این گزارش نشان می‌دهد که استفاده از خدمات شبکه ۲G در کشور‌های خاورمیانه در سال‌‌های آینده روند ثابت یا حتی رو به کاهشی را خواهد داشت. کارشناسان معتقدند که در واقع این روند کاهش به دنبال نیاز کاربران به استفاده از خدمات بهتر، سریع‌‌تر و با کیفیت‌تر نسل‌‌های بعدی شبکه تلفن همراه است. در میان کشور‌های منطقه خاورمیانه گویا تنها یمن است که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۶ روند افزایشی را در استفاده از خدمات شبکه ۲G داشته باشد.
افزایش استفاده از خدمات شبکه 2G در کشور یمن نشان از نبود شبکه 3G در این کشور دارد. کارشناسان موسسه Informa پیش بینی کرده‌اند که کاربران یمنی تا سال 2016 هم امکان استفاده از خدمات نسل سوم شبکه تلفن همراه را نخواهند داشت. این در حالی است که اغلب کشور‌های منطقه خاورمیانه شاهد افزایش چشمگیر ارتباطات 3G در سال‌های آینده هستند. نکته جالب توجه در این مورد آن است که آمارها و بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران سریع‌ترین روند رشد را در میان کشور‌های منطقه از نظر توسعه نسل سوم شبکه تلفن همراه در سال‌‌های آینده خواهد داشت تا به این ترتیب در اواخر سال 2016 عربستان سعودی را هم پشت سر بگذارد و به بزرگ‌ترین کشور منطقه از نظر ضریب نفوذ 3G تبدیل شود. این در حالی است که کارشناسان این موسسه اعلام کرده‌اند که انتظار می‌رود عراق در اواخر سال 2015 و با پشت سر گذاشتن سوریه به سومین کشور بزرگ منطقه از نظر ضریب نفوذ 3G
تبدیل شود.
با این حال اما در زمینه استفاده از خدمات شبکه 4G کشور‌های خاورمیانه همچنان در ابتدای راه قرار دارند و تنها چند کشور در حال حاضر از این خدمات استفاده می‌کنند. بر اساس بررسی‌‌های انجام شده توسط موسسه Informa، عربستان سعودی تا سال 2016 با بیش از 11 میلیون کاربر شبکه 4G بیشترین تعداد کاربران این شبکه را در میان کشور‌های منطقه خاورمیانه در اختیار خواهد داشت. بعد از عربستان سعودی هم به ترتیب امارات متحده عربی و بحرین سریع‌ترین روند رشد را از نظر میزان توسعه شبکه 4G به خودشان اختصاص داده‌اند.