افزایش تولید تا 4 میلیون تن در دوسال آینده
دنیای اقتصاد: دکتر سبحانی مدیر عامل فولاد مبارکه گفت: توجه به مسئولیت های اجتماعی همواره در دستورکار شرکت فولاد مبارکه بوده و هست.
وی با اشاره به رویکرد فولاد مبارکه نسبت به توسعه اماکن ورزشی برای جوانان جامعه گفت: اگر چه فولاد مبارکه بعنوان بزرگترین تولیدکننده ورقهای فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقا وظیفه تولید انواع ورقهای فولادی را عهده دار است اما در کنار این فعالیت اقتصادی از همان آغاز بهره برداری شرکت، پرداختن به مسئولیتهای اجتماعی خصوصاً ورزش را در دستور کار خود قرار داده است تا جائیکه با قبول مسئولیت هزینه های باشگاه سپاهان و توانمندتر کردن هرچه بیشتر فعالیتهای این باشگاه، زمینه حضور استعدادهای بسیاری را در رده ها و رشته های مختلف ورزشی فراهم نموده و افتخارات بسیاری را با تلاش ورزشکاران این باشگاه برای استان به ارمغان آورده است. دکتر سبحانی درخصوص چگونگی روند تکمیل ورزشگاه نقش جهان افزود: ساخت این ورزشگاه از ۲۲ سال پیش آغاز شد اما روند ساخت آن بسیار کند بود و در حالیکه امیدی به تکمیل آن نمی رفت با توافقی که با مسئولین استان بعمل آمد، تکمیل پروژه به فولاد مبارکه واگذار و مقرر شد تأسیسات زیربنایی،رختکن و پارکینگ آن را به اتمام برسانیم. همچنین ما علاقمند بودیم که از همین امسال بهره برداری را آغاز کنیم ولی از آنجایی که کشت چمن در زمستان میسر نیست، بنا را بر آن گذاشته ایم که پس از کشت چمن از فصل آینده مسابقات را در این ورزشگاه برگزار کنیم. مدیر عامل فولاد مبارکه ظرفیت کامل ورزشگاه نقش جهان را ۷۰هزار نفر اعلام ودر این رابطه تصریح کرد: ورزشگاه در فاز اول با ۴۰هزار نفر ظرفیت بهره برداری خواهد شد.

دکتر سبحانی با اشاره به دیگر فعالیتهای فولاد مبارکه در زمینه مسئولیت های اجتماعی ادامه داد: فولاد مبارکه در زمینه های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و آموزشی سالانه بودجه ای برای ساخت و نوسازی مدارس و آموزشگاه ها در سطوح مختلف تخصیص می دهد. علاوه بر این در زمینه تکمیل بیمارستانها و ارتقای سطح بهداشت منطقه و استان نیز اقداماتی انجام داده است که از آنجمله می توان به پایگاه هلال احمر در حال ساخت در سه راهی مبارکه در مسیر اصفهان - شیراز برای مسافرین این مسیر و در زمینه توسعه فضاهای فرهنگی مذهبی به ساخت و تکمیل مصلای بزرگ اصفهان اشاره کرد. وی با اشاره به شرایط دوران تحریم خاطر نشان کرد: ما افتخار داریم در شرایط تحریم و محدودیتها و مشکلات زیادی که در زمینه صادرات، حمل و نقل و جا به جایی پول و ارز وجود داشت، عنوان بزرگترین صادرکننده کالاهای غیر نفتی ایران را با صادرات ۵/ ۱میلیون تن فولاد به اقصی نقاط مختلف جهان از جمله به اروپا (۵۴درصد) که از بزرگترین تولید کننده فولاد در جهان است، به خود اختصاص دهیم. وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر این مطلب که فولاد مبارکه یک شرکت دانش بنیان است، گفت: به لحاظ سطح دانش فنی اکنون فولاد مبارکه مانند شرکت سامسونگ و تویوتا در میان ۲۵ شرکت دانشی برتر آسیا قرار گرفته و تنها شرکتی است که برای دومین بار به تندیس زرین جایزه تعالی سازمانی (EFQM ) دست یافته و افتخار آن را دارد که اخیراً نیز گواهینامه استاندارد مدیریت انرژی (۵۰۰۰۱:۲۰۱۱ ISO) را به همت مجموعه کارکنان دریافت نماید.

مدیر عامل فولاد مبارکه دربخش دیگری از سخنان خود انجام اقدامات عملیاتی برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی را ضروری خواند و دراین خصوص خاطر نشان کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که روی پای خود بایستد و آسیب نبیند مسلماً با اینکه بنشینیم و بگوییم که چه کار بکنیم و هیچ اقدامی نکنیم، اقتصاد مقاومتی پیاده نمی شود کما اینکه ما در همین شرایط تحریم، صادرات را از ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار تن در سال به ۱.۵ میلیون تن رساندیم. صادرکردن این حجم فولاد کار آسانی نیست چون ورق فولادی کالایی است که برای صنایع وابسته به فولاد کاربرد دارد و عواملی مانند کیفیت و زمان تحویل برای کارخانه های دارای برند بین المللی بسیار مهم است و ما این موضوع را در نظر داشتیم و همین عامل باعث شد بتوانیم محصولات خود را در این حجم صادر کنیم. وی دست یابی به دانش فنی ساخت تجهیزات مورد نیاز را یکی دیگر از مؤلفه های پیاده سازی اقتصاد مقاومتی خواند و در این رابطه گفت: یکی از اقدامات مؤثر فولاد مبارکه بها دادن به شرکتهای سازنده داخلی و تمرکز به تولیدات داخل ایران بود که با روش مهندسی معکوس از قطعات نقشه برداری شد و فرآیند تکنولوژی ساخت و شناسنامه هر قطعه را تهیه نمودیم. این کار باعث شد امروزه ۷۵ درصد قطعات یدکی را خودمان و با همکاری شرکت های توانمند داخل کشور تولید کنیم، ضمن اینکه ۹۸درصد مواد مصرفی مانند نسوز ها و روغن و گریس و لاستیک را در داخل تأمین می کنیم.

سبحانی، با اشاره به سهم ۵۰ درصدی فولاد مبارکه در تولید فولاد کشور گفت: در برنامه توسعه های فولاد مبارکه بنا داریم تا در گروه فولاد مبارکه طی دو سال آینده از ۷.۵ تا ۸ میلیون تن فعلی به۱۲.۵ میلیون تن دست یابیم. همچنین در خراسان در مرز افغانستان در شهر خواف تولید ۵میلیون تن کنسانتره سنگ آهن و ۵میلیون تن گندله را تا یکسال دیگر در دستور کار داریم.دکتر سبحانی با اشاره به لزوم حل هرچه سریعتر مشکل پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد گفت: هم اکنون ۸۵ هزار نفر از بازنشستگان فولاد شامل بازنشستگان فولاد مبارکه، ذوب آهن، فولادخوزستان و ... پس از ۳۰ سال کار شرافتمندانه با مشکلات زیادی مواجه شده اند. این عزیزان هر ماه سهمی در صندوق بازنشستگی واریز نموده اند تا بعد از ۳۰ سال این صندوق حقوق آنان را تأمین کند. این صندوق باید درآمد داشته باشد و بتواند حقوق بازنشستگی آنان را واریز کند چراکه ایشان در زمان بازنشستگی در اوج هزینه های خود مانند درمان بیماری، هرینه ازدواج فرزندان و ... به سر می برند و حقوق بازنشستگی برای آنها ضروری است.

مدیر عامل فولاد مبارکه در خصوص اقدامات زیست محیطی فولاد مبارکه اظهار کرد: فولاد مبارکه همواره فعالیت های زیست محیطی را به عنوان یک اولویت در برنامه های خود تعریف کرده است و به واسطه رعایت همین موازین در زمینه محیط زیست نیز به دریافت گواهی نامه های متعدد جهانی دست یافته است. این شرکت در زنجیره تولید فولاد با رعایت استانداردهای جهانی از طریق سیستم فیلتراسیون و سرمایه گذاری ۱۸۰ میلیارد تومانی در این زمینه شرایطی فراهم نموده تا بتوان به جرأت گفت در فولاد مبارکه آلایندگی به مقدار زیادی کمتر از حد مجاز و استانداردهای جهانی می باشد. علاوه بر این در زمینه مصرف آب نیز مثل سایر انرژی ها در شرکت شرایطی مناسبی داریم و شرکت با اقدامات خوبی که برای صرفه جویی در مصرف آب بعمل آورده فقط یک درصد آب زاینده رود را برداشت می کند .وی در همین رابطه خاطر نشان کرد: مجوز برداشت آب فولاد مبارکه در زمان راه انداری ۴۰ میلیون متر مکعب برای تولید ۲.۴ میلیون تن فولاد بود ، این در حالی است که امروزه برای تولید ۵.۵ میلیون تن تولید فولاد میزان مصرف آب به ۳۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است که این کار را با صرفه جویی و بازیافت آب انجام داده ایم. وی رمز موفقیت فولاد مبارکه را همدلی و تلاش جمعی کارکنان و حاکمیت سیستم بر فعالیتهای خطوط تولید و پشتیبانی شرکت از همان دوران ساخت تاکنون خواند و اذعان داشت: با تکیه بر این سرمایه ها این شرکت توانسته است با کسب افتخارات بسیار زیاد برای استان اصفهان و ایران عزیز افتخار آفرینی کند. به گونه ای که هر یک از کارکنان در واحدهای مربوطه با مدیریت بر رفتار کاری خود و تعلق خاطر، احساس مسئولیت، همدلی و همزبانی به گونه ای تلاش کرده اند تا این شرکت در همه زمینه ها حرف اول را بزند.