لوزان منجی خودروسازان می‌شود؟
هر چند خودروسازان پیش از توافق لوزان با دعوت از خودروسازان خارجی زمینه حضور دوباره شرکت‌های خارجی را فراهم کردند اما این شرکت‌های خارجی بودند که مشارکت با داخلی‌ها را منوط به توافق کامل هسته‌ای خواندند. حال در شرایطی قرار داریم که تفاهم‌ نامه‌ای در راستای توافق هسته‌ای به امضای ایران و کشورهای 1+5 رسیده و دو طرف بر سر لغو تحریم‌ها تا زمان مشخصی به توافق رسیده‌اند. این تفاهم‌نامه شاید همان سندی باشد که خودروسازان خارجی برای حضور در ایران به دنبال آن بودند بنابراین فضای موجود هم اکنون می‌تواند به نفع صنعت خودرو کشور باشد. پیش از این بسیاری از خودروسازان مطرح دنیا از حضور در ایران استقبال کرده بودند حال آنکه تحریم‌های بین‌المللی و تهدیدات آمریکا مانع از فعالیت آنها در ایران شده بود. اما با تفاهم‌نامه لوزان به نظر می‌رسد که شرایط برای فعالیت خودروسازان خارجی در ایران فراهم شده و به گفته بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو به زودی شاهد حضور تولیدکنندگان معتبر خودرو در کشور خواهیم بودو صنعت خودرو نیز همانند سایر بخش‌های اقتصادی از این تفاهم‌ بین‌المللی منتفع خواهد شد.
بر همین اساس این کارشناسان معتقدند مهم‌ترین نفع این تفاهم‌ برای صنعت خودرو حضور خودروسازان بین‌المللی و معتبر در ایران و رقابتی‌ شدن بازار خودرو کشور است. در حال حاضر بازار خودرو ایران به دلیل غیررقابتی بودن شاهد عرضه خودروهایی است که نه تنها از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست بلکه قیمت بالایی نیز دارند. در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای همسایه ایران حضور خودروسازان خارجی منجر به ایجاد رقابت و به دنبال آن افزایش کیفی خودروهای تولیدی شده است حال آنکه انحصار تولید خودرو در کشورمان مانع از رقابت مطلوب در این زمینه شده است.
به هر حال ورود خودروسازان خارجی را از این لحاظ باید به فال نیک گرفت. پیش از این یکی از موانع اصلی عدم حضور خودروسازان بزرگ در ایران تحریم‌های صورت گرفته توسط ایالات‌متحده آمریکا بود. تحریم‌هایی که تخطی از مفاد آن جریمه‌های سنگینی برای شرکت‌ها به دنبال داشت. موضوع دیگر رفع تحریم بانک مرکزی و آسان شدن شرایط نقل‌وانتقال پول در بازار خودرو است. شرایطی که در گذشته موجب بالارفتن ریسک سرمایه‌گذاری در کشور می‌شد، به همین دلیل خودروسازان خارجی کمتر به سرمایه‌گذاری در ایران گرایش داشتند. بنابراین به گفته بسیاری از کارشناسان خودرویی این تفاهم‌نامه می‌تواند تا حدود زیادی هزینه تولید خودرو را کاهش دهد همچنین این مساله می‌تواند تا حدود زیادی بر قیمت خودرو تاثیر‌گذار باشد.
در این بین هر چند دست اندرکاران تولید خودرو در ایران و به دنبال آن مسوولان صنعتی نیز شرایط پس از بیانیه لوزان را به فال‌نیک گرفته و به نوعی از ورود سرمایه‌گذاران خارجی ابراز خشنودی می‌کنند اما موانع داخلی که به‌طور حتم حضور سرمایه‌گذاران را کمرنگ خواهد کرد نیز در این بین خودنمایی می‌کند. اگر بخواهیم از بزرگ‌ترین دست‌انداز حضور بزرگان خودروساز در کشور نام ببریم باید قیمت‌گذاری شورای رقابت را در اولویت قرار دهیم. به‌طوری‌که به گفته یک کارشناس خودرویی، حضور شرکت‌های خارجی در صنعت خودرو ایران، یکی از چالش‌های پیش‌روی این شرکت‌ها برای فعالیت در بازار ایران در صورت انعقاد قرارداد با شرکت‌های خودروساز داخلی مطمئنا دخالت شورای رقابت در تعیین قیمت‌ها است.
از آنجا که شورای رقابت با فرمول مشخص در قیمت‌گذاری خودروهای تولیدشده در کشور دخالت مستقیم دارد، ممکن است سرنوشت خودروسازان خارجی برای تولید خودرو در بازار ایران همانند خودروسازان داخلی به جدالی در سال 94 با این شورا ختم شود. جدالی که تاکنون بر نقش بازار در تعیین قیمت خودرو اهمیتی نداده است، اما چنین برخوردهایی با خودروسازان معتبر بین‌المللی ممکن است واکنش‌های خوبی را به دنبال نداشته باشد. در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو عنوان می‌کند که در هیچ کجای دنیا نهادی خارج از دستگاه‌های تولیدی به امر قیمت‌گذاری نمی‌پردازد و این رویه که شورای رقابت در تصمیمات خودروسازان دخالت کرده و به امر قیمت‌گذاری می‌پردازد نه تنها خودروسازان را با ضرر و زیان روبه‌رو می‌کند بلکه تبعاتی نیز در انگیزه ورود خودروسازان خارجی به ایران دارد. در این بین رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان می‌کند که این شورا در صورت ورود سرمایه‌گذاران خارجی و ایجاد رقابت در بازار خودرو کشور دیگر دخالتی در قیمت‌گذاری نخواهد کرد و قیمت‌گذاری را به خودروسازان واگذار می‌کند.
اینکه این شورا بعد از ورود خودروسازان خارجی تشخیص دهد که بازار رقابتی شده است یا خیر را به‌طور حتم سرمایه‌گذاران خارجی برنمی‌تابند و مسوولان صنعتی باید در این زمینه راهکار ویژه‌ای ارائه کنند چرا که این مساله انگیزه سرمایه‌گذاری و ریسک آن را افزایش خواهد داد. اما در ادامه لغو تحریم‌ها این نکته نیز قابل‌توجه است که یکی از مشکلات صنعت خودرو به‌خصوص طی چند سال گذشته واردات اقلامی بود که خودروسازان ایرانی برای وارد کردن آنها مجبور به دور زدن تحریم‌ها و در نتیجه تحمل هزینه‌های زیادی در این زمینه بودند حال آنکه با لغو تحریم‌ها ممکن است هزینه تولید خودرو در کشور به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کند.